Winterklusjes, en thee van het huis.

on maandag 19 januari 2015






Kerst is allang voorbij, toch gaan hier s avonds nog steeds de kaarsen aan. Met dat donkere mistige weer wil je toch een beetje gezelligheid in huis.

Ik ben niet op de tuin geweest vandaag en gisteren. We hadden van´t weekend alle kids thuis, en er is verder ook genoeg te doen hier thuis. Ik heb nog een lange lijst liggen van winterklussen, en het komt er maar steeds niet van.





Ha, gezellige Bob!

Als iedereen op zaterdag met z'n studie voor zich aan de eettafel zit, dan ga ik dan maar verder met zo'n 'uitstel' klusje. Namelijk het ontwarren en opklossen van een grote zak borduurgaren. Dat zit allemaal door elkaar, dus bosje voor bosje uit elkaar peuteren, en op kartonnen klosjes draaien.







Je vraagt je misschien af ... wat een werk, waarvoor doe je dat allemaal? Paul vroeg zich dat ook af. 'Je borduurt nooit, wat ga je daar in vredesnaam mee doen, met al die klosjes?'

Nou (zei ik tegen Paul) ik ga dit allemaal gebruiken in ons toekomstige aktiviteitencentrum! 

Ja ... want dat centrum, dat willen we graag over een paar jaar op zetten! Wij willen heel graag over twee of drie jaar op het platteland gaan wonen, en genoeg ruimte hebben voor een biologische tuinderij, en hopelijk ook een schuur of stal waar we een centrum voor allerlei aktiviteiten kunnen maken.

Nou, nu weten jullie gelijk wat onze toekomstplannen zijn! Of het allemaal precies zo gaat lopen weet ik nog niet, maar dit is waar we naar toe willen werken de komende jaren. Er is nog veel te doen. Bijvoorbeeld, een gemeente vinden die dit soort bedrijvigheid stimuleert. Een huis zoeken met grond erbij. Of grond vinden, zónder een huis, en dan aan het bouwen. En een huis verkopen natuurlijk.

We hebben geen haast gelukkig!





Vandaag hoefde ik niet op pad. En als de weekend-rommel weer is weggeruimd en weggewassen ga ik eerst alle gedroogde kruiden maar es verzamelen. Die kruiden zitten in potjes die overal in de keuken en kamer staan. Ooit vol goede bedoelingen gedroogd, maar ik doe er eigenlijk niks mee. Herkenbaar?

Vandaag gooi ik al die zomerkruiden bij elkaar in één grote pot. Lavendel, citroenverbena, kamille, calendula, braamblad, rozeblaadjes, ijzerhard, gedroogde stukjes appel, en meng dat met een pakje rooibosthee.





Beetje fijnstampen, en het wordt een supermixje! Alles door elkaar. Lekker makkelijk. Elke ochtend en avond een schep van deze kruiden door de thee en we worden nooit meer ziek. Haha of misschien worden we juist misselijk?




Maar voor mij werkt dit beter dan al die kleine potjes. Hoe simpeler hoe beter. Dit wordt onze nieuwe 2015 huismix, dus dan weet je dat alvast als je es langskomt bij mij voor een kopje thee! :D

Al die glazen potten en potjes afwassen, en dan mag er wel es weer wat naar de Kringloop. Want hoeveel glazen potten kun je bewaren? Ik heb er ook veel gekregen, van mensen die weten dat ik aan wecken doe, maar op een gegeven moment kan je het niet allemaal meer bergen. Het barst bij mij uit de kasten.




Met volle tassen naar de Kringloop in Naarden, maar ...  met nóg vollere tassen kom ik weer thuis. Want ik zag weer vanalles. Bijvoorbeeld een boek over kruiden en specerijen, waarin meteen teeltadviezen staan. Dat komt heel mooi uit, want ik wilde net deze week een blogje wijden aan kruiden en specerijen, en hoe je daarmee zelfvoorzienend kunt zijn.

Dat blogje komt nog, maar dit boek heb ik alvast!






Ook voor het telen van bijvoorbeeld komijn en mosterd staan hierin tips. Mooi! Dan kunnen we straks ook alle specerijen zelf kweken!

Oh en dit zag ik hangen .... misschien lijkt het zo een beetje 'meuk' .... maar ik vond het echt mooi.






Een prachtig Zuid Amerikaans tafereel, helemaal in wol geweven. Hoe lang ben je daar wel niet mee bezig? Ik zou zoiets nooit kunnen maken. Maar ik vind het schitterend.

Hopla daar zit het zo maar in mijn tas! Nou moe?

Als Paul er iets van zegt (want hij vindt ons huis al veels te vol) dan zeg ik gewoon ..... voor het Activiteitencentrum!! :D:D

0 reacties: