Nog meer winterse klusjes.

on vrijdag 30 januari 2015


Klein en wit en tenger komen ze boven





Moeizaam worstelen ze zich uit het zaaddoosje. Je eerste reactie is om dat doosje er zelf met de hand af te peuteren, maar dan gaan die tere blaadjes vaak kapot, dus laat ze maar. Meestal lukt het wel, en vouwen er twee frisse groene blaadjes uit. Al ver voor de lente, het eerste groen.

Om nou te voorkomen dat ze zo wit en tenger blijven, zet je ze meteen op een hele lichte plek, en als het kan niet warmer dan 10 graden. Ja dat is best lastig zo´n plek te vinden ... want in je huis is het meestal veel warmer.




Wij hebben een paar ´verlaten´ slaapkamers, dat komt nu mooi uit! Het raam gaat open en dan is het zowaar precies 10 graden. Door het schuine raam valt veel licht. s Nachts zet ik dan een lamp aan boven de bak. Dat is niet zo duurzaam ... maar in dit geval is het even niet anders. Door dat vele licht krijg je wat steviger plantjes. Je moet nou eenmaal een beetje smokkelen als je midden in de winter wat wilt laten groeien!





Waar je plantjes ook staan in huis, vergeet niet ... sproeien sproeien ... want het is veel te droog hier binnen voor ze. En als ze droog zijn krijgen ze die doosjes er nog moelijker af.

Hoe leuk het ook is om zo vroeg sla te hebben, het is wel even wat meer werk dan gewoon zaaien buiten, in het voorjaar. Dus als je hier allemaal geen tijd voor hebt, voor al dat priegelwerk, wacht dan gewoon nog een paar weken tot het buiten weer 10 graden is. Lekker buiten zaaien, veel makkelijker!

Even iets heel anders! Voor ik het vergeet!




Iemand vroeg hier een keer iets over tuinlaarzen. Nou, als je nog laarzen nodig hebt ga dan NU naar de ANWB. Want op de laarzen van Human Nature krijg je 50% korting (en nog meer als je lid bent) en die zijn prima voor de tuin. Ik heb ze ook net weer gekocht, en draag ze altijd in de winter, voor ´redelijk schoon´ tuinwerk. Als ik in de mest ga rondstappen heb ik een ander paar, heavy duty laarzen. Die laat ik maar niet zien want die zitten onder de stront.

Ja en met Remy ging ik vandaag ook aan het shoppen, voor hout en voor wat gereedschap. We wilden namelijk wel es proberen om nestkastjes te maken. Om zo wat meer kleine vogeltjes naar de tuin te lokken.

En welk hout neem je dan?




Haha je wordt toch genept waar je bij staat .... wat is er nou 'duurzaam' aan behandeld en geimpregneerd hout? Dat het lang mee gaat? Ja dat gaat plastic ook! Maar ja .... gewoon simpel eerlijk hout, eigenlijk weet ik daar niet zoveel van ..... Iemand? Wat zou je het beste kunnen nemen?

Wij kozen maar voor dit .....





... en verder moesten we ook iets hebben om mooie ronde gaten te kunnen boren, als ingang voor de vogeltjes. Daar heb je van die handige ronde zaagjes voor, die op de accuboor passen. Remy wist dat gelukkig.






We gaan voor het méést simpele nestkastje dat we op Google kunnen vinden.




Dus, mocht je zin hebben in een leuk klusje dit weekend, misschien met de kids? Ga dit es maken. Als wij het kunnen kan iedereen het. Hoewel ik voor mezelf spreek, want Remy is een stuk handiger. Je begint met de plank in stukken te zagen, in de maten zoals je op de tekening hierboven zag.





Achterkant, zijkanten tegen elkaar aan, en dan .... het gat in de voorkant maken. Als je geen boor hebt met van die ronde zaagjes, dan kan het denk ik ook wel met een figuurzaagje. Voor een koolmeesje moet het 3 centimeter zijn in doorsnee. Voor alle andere meesjes 2,5, en voor de roodborst zelfs 5 centimeter.

Die roodborst is dus een stevig vogeltje! Dat kan je aan Tomtom wel zien, dat is ook zo'n mooi mollig manneke!










Ja, en dan, een plekje zoeken, en dat steekt nauw! Ze mogen niet teveel met de opening in de wind, niet teveel in de zon, niet teveel in de loop .... jaja ze hebben héél wat noten op hun zang, die vogeltjes!! Maar ik heb het er best voor over. Want die kleine vogeltjes zijn heel gezellig, maar ook, ze pikken honderden insecten uit je groenten. Alle rupsjes en slakjes en eitjes worden weggepikt, super stofzuigertjes zijn ze!

Ze werken veel harder dan de grote kraaien en lawaaierige eksters en de dikke duiven. Die vreten alleen het zaad maar op!





Omdat het huisje wel heel erg wit en nieuw is, smeer ik er was mos op. Beetje vies maken. Het helpt niet veel, maar het nieuwe is er toch iets vanaf. Net zoals vroeger toen je met je spierwitte gympies niet naar school durfde. Eerst even langs de stoeprand halen! :D:D




Remy maakt het huisje ongeveer 2 keer zo snel als ik. En ook netter. Ben benieuwd welk huisje als eerste bewoond is!! :D





nou, zoek de tien verschillen! :-)

We hebben nog aardig wat van die huisjes nodig ... voor al die verschillende soorten vogeltjes. Ik heb de hulp van mijn broer ook maar ingeroepen, ook al zo'n Handige Man, en volgende week komen er misschien nog wat jongetjes op de tuin helpen, dus dan gaat het wel lukken met al die kastjes!

Verder vandaag, kalk op de tuin gestrooid. Vergeet dat niet, dat moet echt NU, hartje winter. In het voorjaar heeft het geen zin meer (hoorde ik van een kenner vandaag!)

Op deze wat zure bodem gaat zo'n hele zak kalk. Het maakt de bodem wat neutraler.





Geniet van je weekend!


5 reacties:

Boerderij Zinin zei

Leuk! Ik heb laatst ook gatzagen gekocht. Maar geen planken, want ik heb nog een paar wijnkistjes liggen ;-)

Willem zei

Mooi gemaakt, maar voor een roodborstje maak je een ander soort huisjes en deze huisjes horen niet zo hoog te hangen. Je hoort ze meer in de struiken te hangen, uit zicht en niet zo hoog. Een vogelhuisjes voor roodborstjes hebben geen rond gat, maar een grote opening. Google maar eens.

Clarien zei

Dankjewel Willem, die voor de roodborst moet ik nog maken, dus je tips zijn nog op tijd!

Anoniem zei


Zo gezellig ook,al die vogeltjes in je tuin. Vooral in het voorjaar. Om nog niet eens te spreken over de hulp die ze bieden bij het opruimen van ongedierte.Beter kun je niet wensen.
Hier zitten er ook heel veel.
Mijn man maakt de vogelnestkastjes meestal van resten hout.....soms ziet het er niet uit. Maar een likje verf doet wonderen.
Fijn weekend.

Spaarmoeder! zei

Jaha, ik heb ze ook die ANWB-laarzen en ja ze zijn ideaal in de tuin.

Ik ga morgen lekker voorzaaien en zet het in het kot. Dat is een of ander bouwseltje dat een halve eeuw geleden is gebouwd. Op de werkbank staan ze voor het raam.

Leuk die vogelhuisjes!