Zonder lijstjes gaat het mis ;-)

on maandag 26 januari 2015



Ik geef het maar toe. Ik kan niet zonder lijstjes! Afgelopen weken was het een rommeltje met de planning. Alles liep door elkaar. Dan weer even aan het teeltplan, dan weer éven met een sprei aan het prutsen, dan weer rats roets naar Groningen of naar Zwolle heen en weer. Pfffff soms kan je zo moe van jezelf worden!

Dus nu maar weer gewoon een dagelijks lijstje. Wat niet afkomt schuift door naar morgen. En er komt niet teveel op de lijst. Vandaag begon met weer es een sportles. Dat zal de komende tijd wel wat vaker gebeuren, omdat er op de sportschool tijdelijk wat extra uitval is van instructeurs.

Ja en toen kwam ik thuis en staat die grote zak daar gezellig te wachten!




Haha ik bedoel die zak zaai-aarde dus he? Ja want er moet gezaaid worden deze week! Zo vroeg? Ja zo doe ik dat tenminste. Als er op het zakje van de sla staat, zaaien vanaf februari, dan zaai ik in januari. Beetje risico nemen in het leven!! :D

Enne vorig jaar ging dat prima, en hadden we in mei al 70 kroppen sla staan. Nou was dat weer wat veel, dus dat gaat dit jaar anders. Maar dat staat allemaal in het teeltplan.

Ja het teeltplan voor 2015 is ook af! Maar dat laat ik nu nog niet zien want anders wordt dit blog te lang. Want daar hoort wel wat uitleg bij. Komt nog!





Na alle klussen in de ochtend was het al drie uur toen ik naar de tuin kon. En daar gingen weer twee rijtjes plantuitjes de grond in. Weer die 'Radar' uitjes, die al heel vroeg te oogsten zijn. Het was weer fijn om in de grond te wroeten. Ook al was die zwaar, nat en ijskoud. De vorst is er nog maar net uit.




Een paar opmerkelijke dingen op de tuin. De koriander die maar blijft leven. Kolossaal zo sterk als die koriander is! En hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de groenlof, en witte snijbiet, de herfstrapen. Allemaal hebben ze de vorst overleefd, en gaan nu gewoon weer verder met groeien.




hij is niet rot hoor, dat is gewoon zand

Zo zie je maar, dat alle boeken en ervaren tuinders van de wereld het ook niet allemaal exact weten. Of iets de winter kan overleven of niet, is ook een kwestie van gewoon uitproberen. Laat het staan en kijk of het eetbaar blijft. Soms wordt een plant namelijk erg bitter na verloop van tijd. Tja dan houdt het op. Of ... een bende kaas erover misschien?

In de kas staan ook nog plantjes te groeien. Die hebben even stilgestaan met de vorst, maar gaan nu weer gewoon verder alsof er niks aan de hand is. Rucola en raapsteel, ook van die sterke jongens! Ja en dan staat daar nog die zilveren buis, waar ik, maanden geleden alweer, wat witlof pennen in heb gezet. Die gaan enorm langzaam omdat het hier te koud is. Maar ze groeien wel. Kijk maar!







Oh yak er zitten wel wormen op.

Verder tuinnieuws, nou, de bieslook die opkomt. De rabarber komt ook op maar wordt helaas meteen opgegeten. Dus daar moet iets overheen. Oja en bij de knoflooksprieten is ook een beestje aan het knagen geweest. Maar meer voor de lol denk ik, want de sprietjes zijn wel doorgebeten maar niet opgegeten.



knoflook doorgebeten door een nieuwsgierig konijntje misschien, die toen dacht, getver!!

Maar goed, we gingen dus zaaien. Nou kan je even terugkijken bij eind januari 2014, toen heb ik ook een fotoverslagje gemaakt van de eerste voorzaai. Maar ik laat het gewoon nog een keer zien. Er zijn vrij veel sla soorten die al voorgezaaid kunnen worden. Ik kies er 4 uit. En helemaal rechts zie je het laatste restje tuinbonen in de week staan, want die gaan ook de grond in. 





Voor 't geval je mee wilt doen? Zo gaat bij mij het zaaien. Ik gebruik een platte bak (met gaatjes) met zaai-aarde, een vergiet, rietjes en stekers, een platte steen, 4 verschillende zakjes sla-zaad, en een glasplaat. Met de steen maak je de zaai-aarde mooi plat. Dan verdeel je de ruimte in vieren met rietjes, en stop er stekers in met de namen erop. Niet achteraf pas doen want dan weet je niet meer wat wat is.

Dan per vakje de zaadjes strooien, gelijkmatig, niet teveel op een kluitje.





Dan wat aarde in het vergiet, en een dun laagje over de zaadjes strooien. Wel goed bedekken anders drogen ze uit.




Tot slot zet je de bak in een grotere bak met water. Ik doe dat meestal in de kruiwagen, maar die is hier niet. Maar in de braadslee uit de oven ging het ook. Giet lauw water in de grote bak, zodat de aarde zich volzuigt. Ja ik deed er lauwe thee in, maar dat hoeft helemaal niet. Dat stond daar toevallig nog.



De glasplaat erop, en een zo licht mogelijke plek zoeken. Temperatuur een graad of 10. Hoewel de eerste paar dagen iets warmer mag, zodat het zaadje kiemt. Zodra je groen ziet, dan kouder zetten. Maar wel heel veel licht. Ik zet ze zelf voorlopig even in de bijkeuken. 

En daar .... staat een vergeten bak! De witlof!! Hij staat daar zó in de weg, dat we eraan gewend zijn geraakt, en hem dus straal vergeten. Nou, even kijken of die lof al groeit!





Oje! Te lang in de pot gezeten. Hij komt door de gaten heen!





Maar het is goed gelukt met de witlof! Ondanks dat het een moeilijke teelt is, is het echt de moeite waard. Want zodoende kun je dus in een koud landje mooie verse groente eten, midden in de winter! Dit hieronder was de witlof vóór de oven. Van de witlof ná de oven, met een mooi gouden kaaskorstje ... is géén foto, die was te snel op!




Er is nog veel meer dat ik hier wil plaatsen, maar voor vandaag is het wel even genoeg. Om te lachen laat ik nog even een plaatje zien van het gehannes met die enorm grote sprei, en hoe ik de wollen deken, die als voering diende, daarin probeerde te krijgen. Paul vond het wel leuk om daar wat foto's van te maken.






Wat een gehannes was dat weer. Ik deed het hier ook helemaal verkeerd. Maar uiteindelijk het is gelukt hoor. De voering zit erin! Nu nog een rand erom en doorstikken, dan laat ik het nog zien. 

Komende week is een drukke week, met weer afspraken in Groningen en Zwolle, en veel snoeiwerk. Ik probeer wel zo regelmatig mogelijk even wat te posten. Denk je zelf ook aan het snoeien van je fruit, zoals druif, appel, bessen. Dat kan het beste nu!

2 reacties:

Elisa zei

Hihi lijstjes, ik hou juist niet van lijstjes... Oké behalve voor de tuin!!! Want oh anders vergeet ik wat ik wanneer heb gezaaid :)

@nnemiek zei

Oh zo gaat het hier ook, ik functioneer niet zonder lijstjes, en ook ik schrijf alles wat ik die dag zou willen doen erop. Anders is de dag voorbij en ben ik de helft vergeten :)