Je auto.

on donderdag 4 augustus 2016








Als je veel heen en weer te sjouwen hebt, vanwege je moestuin of vanwege andere hobbies, is een ruime auto heel handig. Die van mij is al stokoud. Maar het is een kanjer hoor, hij doet het nog steeds! Hoewel .... 

Jarenlang zat hij vol met kindertjes, maar tegenwoordig is het een rijdende schuur geworden. Toen er afgelopen maanden 'kijkers' langskwamen in ons huis, was het ook nog een handige pop-up opslagruimte. Vuile was en rekken met schoenen en kapstokken vól met jassen, kieperden we snel even in de auto.

Helaas helaas loopt hij op z´n laatste krachten. Er is steeds iets mee. Nu ook, hij maakt een raar geluid, alsof er iets aanloopt, wat zou dat zijn?






Even heel intelligent kijken onder de motorkap. Niet dat dat wat oplevert. Er zijn heel wat doppen die je kunt openen maar welke moet je hebben? Het zegt mij echt niks. Stom eigenlijk, je bent zó afhankelijk van je auto maar je weet er niks vanaf.

Dus maar even langs de Kwikfit.







Goh en wat blijkt? Het stuurhuis lekt!  zegt mij ook helemaal niks

 ..... en omdat het nu toch komkommertijd is op Moeskers Moestuin ... wordt dat dan het onderwerp van vandaag. Hoe dat werkt, zo'n stuurhuis. En dan op z'n Jip en Janneke´s. Hopelijk onthou ik het dan zelf ook, want dit is echt zo'n onderwerp van het ene oor in en het andere uit.

Het stuurhuis is een onderdeel van de auto die de commando´s die JIJ aan je stuur geeft, omzet naar de wielen. Eerst gaat het naar de stuur-as. Dat is de stang die aan het stuur vastzit. En als jij dan een beetje naar links stuurt, dan gaat dat signaal via de stuur-as naar het stuurhuis, en ook door naar de wielen natuurlijk.





Zo'n stuurhuis, dat is een metalen huisje. Daar zit een mechaniek in waardoor de draaiende beweging van het stuur wordt vertaald naar een beweging van links naar rechts. Dat gaat via allerlei stangen dan naar de wielen, die dan dus ook naar links of naar rechts bewegen.

Eigenlijk maak je van een ronde beweging (van het stuur) dus een rechte beweging (links-rechts van de wielen)

En echt hoor ..... ik zeg het nou héééél simpel. Het is in het echt veel ingewikkelder. Want je hebt ook nog stuurbekrachtiging enzo .... en honderden onderdelen .....





Maar goed. Bij mij was het dus lek, dat stuurhuis. De olie lekt eruit. Met hele kleine beetjes, maar ja als dat maar lang genoeg doorgaat, dan wordt de boel niet goed gesmeerd, en je kan je voorstellen dat met al dat linksen en rechtsen, dat er heel veel bewogen wordt in dat stuurhuis.

Dus dan loopt het vast en rij je de boel kapot.




Gelukkig was het nog niet zover. Maar wel bijna. En wat kost een nieuw stuurhuis? Nou voor mijn auto wel 1000 euro .... slik. Voor een auto die op z'n eind loopt .... daar stop je geen nieuw stuurhuis in, toch? Of wel? Nou ook weer iets om over na te denken. Pfff alles komt altijd tegelijk lijkt het wel!

'Kan er niet een stuk duct tape op dat lek, voorlopig?' Nee. dat kan helaas niet. Het moet gewoon gerepareerd worden. Wel gaf de man mij een halfvolle fles olie mee, om het, tot ik bij onze eigen garage ben, zelf bij te vullen als hij weer dat rare geluid gaat maken. Erg aardig. En ik hoefde voor al die service niks nada te betalen.

Complimenten voor de Kwikfit!!!!








Het voelt wel veilig nu, met zo'n gezellige fles olie naast je!

Misschien .. kan de auto nog wel gewoon een tijdje rijden, af en toe een slokske olie ...

... misschien is het maar een hééééél klein lekje .......



En morgen is het weer hoog tijd voor wat Fris Groen Tuinnieuws! En kijken hoe ver ze met het rieten dak zijn in Punthorst!


1 reacties:

ivoorwit.blogspot.com zei

Eergisteren je boerderij ontdekt in Punthorst. We kwamen er langs toen we naar de Staphorstdag gingen. Het ziet er mooi uit, voor zo ver je dat zo gauw kan bekijken. Volgende keer let ik extra op!
Sterkte met de auto. Zoiets is altijd prijzig!
Fijne dag, groetjes, Thea

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...