Nieuwsgierig volkje, die Bussumers

on zondag 8 december 2013



Ze zijn nieuwsgierig, mijn dorpsgenoten, en vragen wat we doen. Ach ja, je ziet hier in het Gooi nou eenmaal niet zo heel veel dames met kruiwagens en vuile handen ;-)

´O wat GEESTIG!´ zegt een oudere mevrouw bij het zien van de kruiwagen (tot de rand toe vol met mest),´Dat intrigeert mij nou! Wat gaat u daarmee doen?'

en na de uitleg:

'... dus dat gaat op uw groenten? En dan groeit het beter? En dan HEEEL goed wassen zeker voor je dat kunt eten! Hahaha.'

Ja ja je lacht wat af hier in het dorp.



Op de hei kom je regelmatig dezelfden tegen. Er is EEN man, met een hele leuke hond, die ook altijd voor dag en dauw langs de schaapskooi wandelt. Hij geeft vele goeie adviezen. Dat ik bijvoorbeeld ook vooral paardemest moet gebruiken, omdat dat zo mooi broeit! En dat ik deze schapenmest nog wel even moet laten composteren. Want dat is beter dan vers!

willekeurig plaatje 
En een andere man, met een hele speelse hond, die maakt zich soms zorgen als ik daar in de schemering loop. 'Vindt u man dat wel goed?' vraagt hij dan bezorgd.

Deze man had ook een leuke tip. Hij heeft jarenlang een moestuin gehad. Hij had toen komkommers, maar geen kas. Wat hij deed, was het hele jaar door paraplu's verzamelen, van die doorzichtige. En daar maakte hij dan mini-kasjes van voor zijn komkommerplanten. Kijk dat vind ik nou leuk. Zulke tips. Mensen denken echt mee!!

Ondertussen... zijn de klussen voor deze week af. Behalve het hakselen dan, dat moet nog. Maar dat is niet zo geschikt voor een stille zondag. 


Dus we rommelen wat op de tuin. Beetje rogge bijzaaien. Blad uit de vijver scheppen. Bloembollen poten. Ach, gewoon even een uurtje op de tuin zijn. En de tunnelkas even laten luchten.




Morgen weer een nieuw lijstje!

0 reacties: