Een natuurbad.

on maandag 10 april 2023




Ontbijt.


Het is nu wel rantsoeneren met de bessen en de aardbeien. Nog een paar pond zit er in de vriezer, en dan is de voorraad zomerfruit weer schoon op. Gelukkig zit er alweer volop bloei in de bessenstruiken. En bijen en hommels zie ik ook al.


Als ik 's ochtends zo'n handvol bevroren fruit in de gloeiend hete pap strooi, ontdooien de ijzige vruchtjes meteen terwijl ze wegzakken, en dan is de pap meteen op eet-temperatuur! 😄





We waren nog in Utrecht om Lieks verjaardag te vieren. Liek en Senne wonen in een superleuk huis met daarachter een plaatsje. Zo'n grappig binnenplaatsje. Toen ze hier kwamen wonen was dat plaatsje saai en stenig. Met een woekerende klimop in de hoek.


Maar ze hebben er een knusse kleurige tuin van gemaakt. Tegels eruit gewipt, op hun kant gezet als borderrand, veel bloemen geplant en wat bloeiende klimmers tegen de muren. Ook een loungebank op de zonnigste plek. Klimop gesnoeid.


Zo kun je van zo'n binnenpleintje iets heel moois maken! 





De buren hebben klimplanten die achterin over de muur hangen, vol met met prachtige purperen bloembellen. Met de zon erop is het allemaal nóg mooier en kleuriger. Maar wij kwamen na drieën en toen was de zon nét weg. 


En Paul, natuurlijk weer op de racefiets naar Utrecht. Die zit in z'n voorjaarstraining. En dat betekent ... duur-conditie opbouwen, met veel lange tochten. Terug ging hij uiteraard mee in de auto. En hij werd in Utrecht goed bijgevoerd, met een dikke punt appeltaart met slagroom, versgebakken, en weet ik wat nog meer allemaal aan lekkers. 







Och ... zo'n paar uurtjes bij de kinderen, gaat altijd weer veel te snel om. Maar ja wij moesten naar huis, naar Brit. 


En vandaag, thuis.




Vandaag had ik een echte lange tuindag gepland. Maar eerst het huis poetsen. Paul hielp een handje, en we waren met de koffie klaar. En toen, van tien tot vijf .... YESSS! Tuin tuin tuin! 


Eerst bedden voorbereiden, mulch weghalen, hier en daar wat hardnekkig onkruid wegspitten. Dan compost erop, inwerken, uitharken, lijnen trekken, en paadjes trappen. 


Langs die lijnen zaaide ik spinazie en pluksla en rucola en snijbiet. En nog veel meer heerlijke voorjaarsgewassen. De jonge kropsla en broccoli en bloemkool was al in potjes opgekweekt, en die gingen ook de grond in. De laatste serie aardappels is gepoot. En ook nog een laatste keer doperwten gezaaid en tuinbonen uitgeplant. 


Nee, ik heb géén foto's. Ik wilde dit keer echt helemaal in m'n uppie op de tuin en zelfs mijn mobiel mocht niet mee. Het voelde als een natuurbad ... ik kan het écht aanbevelen, zo'n dag! En het mooiste was ...




.... dat, toen ik naar huis liep rond vijven, toen begon er zo'n zacht lente-buitje. Echt, precies op dat moment! Zo mild buitje met van die ragfijne lauwe druppeltjes, die zo mooi rustig de aarde doordrenken. En dat was nou precies wat de tuin nodig had!  


Het werd vroeg donker, de kaarsen mochten wel weer aan. En dan lekker binnen zitten en met een mok hete thee naar de regen kijken. 






 

De aarde is verfrist en gelaafd, en mijn batterij is ook weer helemaal opgeladen door zo'n dag!



0 reacties: