Beter horen, en een straf voorjaarsritme.

on woensdag 5 april 2023




De gehoortest gaf aan wat ik natuurlijk allang wist. Een matig gehoor. 'Hoe komt dat eigenlijk?' vroeg ik de KNO arts. 

'Meestal gewoon een gevalletje pech. Iets genetisch. Luister je vaak harde muziek?'

'Nee. Niet meer. Wel jarenlang sportlessen gegeven met harde muziek.'

'Nou dat heeft niet geholpen natuurlijk. Maar een verminderd gehoor komt meestal vooral door aanleg. Slijtage van trilhaartjes.'  


En daar zit je dan een week later .... bij de audicien van Beter Horen, in een rustig winkelcentrum in Zwolle-Zuid. Aardige man. Legde alles goed uit. Droeg zelf ook gehoorapparaten. Samen kozen we een kleur uit. 


Die donkere dan maar. 


Whaaaa.



'Ga ik nou weer alles goed horen?

'Nee hoor. Zeker niet. Ze corrigeren maar voor een deel. En op feestjes en in drukke straten zijn het eigenlijk maar ondingen. Ze versterken alle herrie ook.' Nou, hij was wél eerlijk.


'Waarom neem ik ze dan?'


'Weet je waarom je ze moet dragen? Omdat je gehoor anders verder achteruit gaat. En sommige hersencellen misschien ook, als ze amper impulsen krijgen. Je bent nog vrij jong dus dat wil je allemaal niet. Dus, aanschaffen die dingen, en ze dragen ook!'


Dus, moraal van dit verhaal. Ik ben nog vrij jong


😄😄😂




Tot zover de oren. Verder zitten we hier inmiddels in een straf voorjaarsritme. De lomige lange winteravonden zijn resoluut voorbij en elke dag is er werk. Werk op de tuin, werk aan Prachtlint projecten, aan de nieuwe website van Prachtlint, en nadenken over de communicatie. 


Eten moet natuurlijk ook, en naast een leuk boek ligt er dan ook nuttig leesvoer en lijstjes met taken rond mijn bordje. En dat bordje ziet er misschien wat saai uit met een dikke laag groen tuinvoer, maar don't worry, want eronder zit ..




... een dikke laag camembert. We zorgen allebei altijd erg goed voor de innerlijke mens, Paul en ik. Anders hou je dat straffe voorjaarsritme niet vol. 


En het geeft ook energie dat er vanuit de lokale pers waardering en aandacht is voor het Prachtlint-werk en voor de nieuwe natuurparels die we aanleggen. Dat geeft inspiratie voor nog veel meer natuurprojecten!








In de tuin plant ik weer een paar rijen uien en poot ik deel twee van de aardappels. En haal dikke lagen mulch van weer volgende bedden. Zodra de nachtvorst voorbij is ... geht es los


Dan mogen alle koude-kiemers de grond in!





En natuurlijk ook bloemen zaaien! Dat kan al best! Die zaden zijn sterk, en zullen niet zomaar sterven van een graadje nachtvorst. Zaai vooral NU al zoveel mogelijk bloemen, dan heb je er vroeg in het seizoen plezier van en de insecten ook.


En dan kun je na de eerste maaibeurt in juni nog een tweede ronde inzaaien. Zo heb je mooie bloei rond je huis van mei tot november! En is er honing voor de beestjes. 


Ik zaaide vandaag de rand langs het fietspad in. Eerst de dikke graspollen keren, het zand komt dan boven en dat hark je uit zodat de wortels drogen in de zon. Dan daarop je bloemenzaad uitzaaien. Vermengd met wat zand of potgrond. Even doorharken, en niks meer aan doen.


Ik stond op het punt om dat driehoekje bij de brug ook even te spitten en in te zaaien. Het zou zo mooi staan ... maar eerst toch maar even vragen aan de gemeente of het mag, in verband met verkeersveiligheid enzo.






Paul had de hele dag calls .... maar vond toch een momentje om de rand langs de voortuin bij te werken. Gelukkig maar dat hij het deed. Een rotklus vind ik dat, met die stenen!


Nou en wat denk je wat ik deed na het inzaaien langs het fietspad? 





Beetje opschepperig? Zo'n parelbord voor bij ons huis? 


Nou je moet bedenken dat hier achter ons huis en achter De Zonnehorst samen zo'n zeven hectare prachtig natuurgebied ligt, vol biodiversiteit en helemaal onbespoten en zonder ook maar één korreltje kunstmest. Dus dat is toch echt wel een parelbord waard!


Vond ik. Nou, daar staat hij hoor! En nu goed zorgen voor deze prachtparel! 




 

0 reacties: