en er was licht.

on maandag 20 februari 2017






Jullie moeten de groeten van mijn moeder hebben! 😊

Haar kelder was laatst overstroomd, en die moest vandaag even een Grote Schrobbeurt hebben. Mooi hoor en ook heel handig, zo´n ruime koele kelder onder een oud huis .... ik wou dat wij zo'n kelder hadden.

Maar die hebben we niet. Nog niet. Misschien kunnen we er wel een graven ooit. En die kelder van mijn moeder laat ik een andere keer zien.

Vandaag gaat het niet over donkere kelders, maar over .... licht.  Want het is nog steeds februari, de maand van het terugkomende licht. 





Hoe stop je licht, lucht en leven in je bodem?

Ik heb nu een splinternieuwe tuin, van pás gekeerd grasland ... en dat is niet zo makkelijk om daar groente in op te kweken. Je kan dan wat helpen, door die bodem om te keren. Gewoon met een spade of spitvork, met vorkjes tegelijk, til je een stukje op en draait het om.

En de groenbemester, de rogge dus, wordt zo ook meteen ondergewerkt.

Eerst wat stalmest over het bed uitspreiden, en dan hopla, omkeren. Zo maak je de bodem als het ware wakker. Hallooooo ..... wake up!! Het is al bijna maart!!





Je kan mooi een beetje de bodem bekijken, zo onder het spitten. Hee hallo wormen. Hee hallo duizendpoten. Hee hallo kweekgras kluiten. Huh kweekgras? Nou dat gaat eruit!

Hee hallo, allerlei mooie scherven. Hoe komen die hier in de grond? Vroeger stopten mensen hun afval vaak gewoon in de grond. Gewoon, kuil graven op het land en daar ging de hele handel in.

Ja en dat vind je nog steeds stukje bij beetje terug. Nou dit is wel een mooi stukje. Hoe lang zal dat scherfje onder de donkere aarde gezeten hebben? En dat ziet nu eindelijk weer ... licht! (nou ja het kan natuurlijk ook een prul van de Action zijn van vorig jaar)





Pfff het is wel weer wennen. De spieren zijn het weer ontwend, na een winter lang lekker veel bij de kachel zitten en koffie drinken en koek eten. Sjonge jonge ik voel mijn rug, na twee bedjes spitten. Nou, nog maar vierendertig te gaan.

Wat zo fijn is, is dat ik nu met één minuutje lopen thuis ben. In Bussum was dan anders. Na het werken op de tuin, eerst alles afsluiten, schuur opruimen, naar huis fietsen, was je zo een half uur mee kwijt.

Nu loop ik gezellig met Brit terug. We komen langs de paardenstal. Even kijken?






Jaja .... de grote schuurdeuren zijn inmiddels open. De ramen zijn geplaatst, en langzamerhand komen we aan het einde .... het wordt zo mooi!

Vooral door al dat licht, dat doet zoveel.







De ramen zijn nu nog voor de helft beschermd met een bord. Dus straks wordt het nog lichter!!

Nou er is weer hard gewerkt vandaag, in de kelder, op het land en in de paardenstal. Brit heeft ook hard mee gewerkt. Maar bij haar ....

..... gaat nu het licht uit!





En kijk, die foto van toen ze de eerste dag bij ons was. Wat een knoedeltje was het! 😘






9 reacties:

M.A.C. zei

Wat is het toch een geweldig beestje,en wat boft ze met haar vrouwtje/baasje,en met de heerlijke plaats waar ze kan op groeien en mag leven

M.A.C. zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
M.A.C. zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Es zei

Groetjes terug aan je mams :)
En Britt die smult goed van het buitenleven ze groeit als de brandweer haha
X Es

Mrs.Lavender zei

Ik heb veel bewondering voor het spitten van de moestuin, maar heb je een reden dat je het niet met een tuinfrees doet?

Anoniem zei

Mijn zoon heeft een andere huurwoning gekregen met een pracht van een kelder in de keuken.
Hij heeft PDD-NOS en durft helaas de kelder niet in, zo jammer!
Misschien komt het nog als hij aan het huis gewend is.
Wij zijn ook weer begonnen met het klaarmaken van de moestuin, heerlijk!
Groet, Ikkelien

Clarien zei

Ja Brit heeft een leventje als een koningin hier! :D

Jammer Ikkelien. Ja, te hopen dat het went. Maar aan de nieuwe woning en buurt wennen zal hem vast aardig wat energie kosten? Die kelder komt misschien later wel!

Mrs. lavender ... hele goeie vraag. Fresen doe ik nooit. Dank voor de reminder ik zal daarop terugkomen binnenkort. Maar in het kort alvast:

Met fresen maak je de grond heel fijn, wormen overleven dat vaak niet, en de grond slipt makkelijk dicht. Met grof spitten, met de hand, heb je dat probleem veel minder. Ook wil ik de grond graag omkeren om de mest en de groenbemester onderin te krijgen.

Véronique zei

Toch nog eens een ode aan het bedekken!!Wij spitten al 4 jaar niet meer en zijn ook gestart met een weiland.Als het vlug moet gaan is er natuurlijk geen andere optie.Maar als je voor volgend jaar een extra stuk moestuin voorziet is het de moeite waard om te proberen.Karton,goed overlappen en stro erover,goed dik.De regenwormen springen eruit na 5-6 maand....en de aarde is luchtig en vol leven.

Clarien zei

Je hebt absoluut gelijk! Zo zou ik het ook doen als ik wat langer tijd had, niet dit jaar meteen al flink oogst wilde. Misschien gaan we een toekomstig stuk tuin, op een ander deel van het weiland, op die manier voorbereiden.