Mijlpaal op maandag.

on maandag 30 januari 2017




Iets waar ik aan moet wennen hier .... is aan de winkeltijden.

In Bussum als we zondag op visite gingen was er altijd nog wel iets te kopen ergens, een fles wijn of doos chocola, of een bos bloemen. Maar hier dus niet. Je moet kadootjes op tijd kopen.

Nou, vergeten dus. Er was niks in huis voor de visite waar we zondag heen gingen. Dus werd het een kistje met een pompoen en een paar uien. Dus, dan weet je dat alvast, dat krijg je van ons als je ons op zondag uitnodigt! :D

Kijk en kun je zien wat dat hier onder is?? Het ziet eruit als spekkoek.





Het is een plaat van lagen geschild hout. Ik hoop dat ik het goed uitleg ....

In plaats van spaanplaat (geperste snippers hout) (niet zo mooi) heb je tegenwoordig ook platen die bestaan uit lagen hout, die van de stammen worden afgeschild. Dus het hout wordt niet in de breedte of lengte doorgezaagd, maar de stam wordn rondom afgeschild, waardoor dat hout een hele mooie structuur krijgt.

Die dunne lagen geschild hout worden verlijmd, de ene laag dwars op de andere, en zo krijg je een hele stevige plaat. Die er mooi uit ziet. Is ook mooi duurzaam materiaal gebruik. Dus winwin!! :D





Van de timmerman moest ik vandaag zo'n plaatsoort uitkiezen. Voor de kasten die hij gaat maken. Nou hop naar firma Tuin, in Staphorst. Tja de soort die ik wilde zien, de Selex plaat, lag net helemaal bovenop. Deden ze niet moeilijk over. De hele lading werd er even afgetild met de heftruck en ik kon het rustig bekijken.

Mooi die houtnerven .... door het schillen ziet het er heel anders uit dan gezaagd, dan heb je van die jaarringen. Hier zijn het meer vlammen. Je ziet de nerven nu meer in de lengte liggen.





Maar er was ook nog een andere soort, zei heftruckman. Dan moet je even naar ons magazijn, een kilometer verderop, en naar Andre vragen.

Ik naar het magazijn. Geen Andre. Wel een hoop hout.





Even bellen en ja hoor daar kwam Andre aan, en hij had de platen al klaar staan voor mij om te bekijken. Wat een hulpvaardigheid hier overal, daar sta ik steeds van te kijken. Voor die paar platen die ik nodig heb!

Ja dit was weer een ander type, de Arauco plaat, ook heel mooi materiaal en wat rustiger. En dit wordt hem hoor! Daar gaan dus de deuren van de kasten van gemaakt worden, in de paardenstal.

Dat zul je wel weer zien binnenkort!





Ja ..... en er was nog een mijlpaal vandaag!

We hebben de eerste paal (stokje) van Moeskers Moestuin II in de grond geslagen!!!! 

Eerlijk gezegd was het te vroeg. De grond was nog half bevroren, er stonden plassen op het weiland en elke tuinder weet .... nooit op de tuin lopen als die kletsnat is ... maar helaas ik kon niet meer wachten. Eén vak heb ik aangelegd. Het eerste vak van 9 bij 9 meter is vandaag aangelegd!!!!

Het ziet er misschien saaaai uit maar voor Brit en mij was het een groots moment!!






Brit zit plechtig op een afstandje te kijken hoe het touwtje wordt uitgerold. Nou jaa eerlijk gezegd kijkt ze naar de composthoop van de buren wat voor haar verboden terrein is.

En hier .... is dan het vak voor het bladgewas. De sla-kroppen komen hier! Ik zie ze al staan hoor, rijen en rijen prachtige kroppen, en venkel en koolrabi en snijbiet .....





Groot applaus?? Welnee.

Want het publiek is verdwenen en zit alweer op de composthoop.





Jaja, eenzaam beroep hoor. Tuinder.

Gelukkig zitten we naast de tuinderij De Zonnehorst en daar werken allemaal superleuke en kundige collega's. Alleen die beginnen nog niet in januari op de tuin. Want dat is gekkenwerk.

Het is winter. Het verse aanbod in de winkel is daarom wat minder groot. Maar genoeg keuze voor ons.





Handig zulke buren. 😊



2 reacties:

Catrien zei

kHeb goeie tip voor je als je graag aanspraak wil! Neem kippen, ze staan allemaal met hun snavel voor het gaas als je bezig ben en geven op allerlei tonen commentaar! ik voer hele gesprekken met ze en ze zijn het altijd met je eens.... en geiten, staan ook in de eerste rij, ze kijken alleen een tikkeltje onverschillig, net kauwgomkauwende pubers! hart gr Catrien

Henriette zei

Leuk dat het ook bij jouw begint te kriebelen wat de tuin betreft. Hier ben ik in mijn hoofd ook al plannen aan het maken. Maar eerst moet de vorst over zijn en dan kunnen we kijken hoe het ervoor staat/bij ligt.