Plantjes voor de vijver

on donderdag 6 maart 2014

De vijver ligt er maar kaaltjes bij. En ook moet ik aspergeplantjes kopen, én extra pootuien.

Hoog tijd dus voor een bezoek aan Intratuin. Ik kom daar niet zo vaak meer. Omdat ik probeer het meeste zelf te kweken en te maken. En ook .... omdat ik daar altijd ZO in de verleiding kom, die winkel is ZO slim!

En ik trap er altijd in!

KOOP ONS KOOP ONS roepen de petunia´s
                         

en deze ... je laat ons toch niet staan? wij zijn heel goed voor de bijen! 

Maar het gaat goed dit keer. De eerste hindernis, de fleurige voorjaarsbloemen, is genomen! Dan naar de groenten en kruiden hoek.

Ja, Intratuin weet allang dat moestuinen weer in de mode zijn.




Schappen vol hebben ze!

Ik gooi snel wat plantuien en zes aspergeplantjes in de kar, en race door naar de waterplanten. Onlangs, na een oproepje op Facebook, kreeg ik een heel lijstje tips voor vijverplanten.

Ook daar, bij de waterplanten, is de verleiding groot......




Uiteindelijk 10 plantjes gekocht. Vier keer penningkruid, dat kan op de rand én in het water, en vier keer de Lidsteng. Nooit van gehoord? Nee, ik ook niet!! :D Maar hij brengt veel zuurstof in het water. En dat is belangrijk, bij mijn vijvertje met plastic bodem .....

Andere geadviseerde plantjes komen later dan wel. Ook kocht ik nog twee drijvertjes, watersla geheten. Maar je kan ze niet eten.

Oja, en nog een zak grind natuurlijk. En vier vijvermanden, met een jute lap om ze te bekleden.



Uiteindlijk nog heel wat dus.....

Zo'n vijvermand maken gaat als volgt: je bekleed de mand met jute, vult hem dan met aarde, liefst klei-ig, dan de plant erin, en dan een laag grind erop.




Nou, zo'n bak is loeizwaar. En die moet dan voorzichtig op de bodem van de vijver worden gezet. 

Daarvoor moest ik op de rand gaan liggen. En als er dan niemand even op je benen gaat zitten, om je tegen te houden, dan kukel je bijna de vijver in met die zware mand ........ 




Ja, een foto heb ik daar niet van natuurlijk.

Je ziet herboven twee manden al op de bodem staan. De jute wappert in het water een beetje heen en weer. Die had ik wel even mogen afknippen eerst.

Tot slot het penningkruid langs de rand geplant, en de twee watersla plantjes erin gezet. Die dreven meteen dapper weg!


Behalve de vijver aankleden, moesten ook de geweekte peulen de grond in. Gisteren in een laagje water weggezet, vandaag gemengd met wat aarde. Dat strooit makkelijker.



De erwten en peulen gingen in de lange rij op de grond. Mooi egaal verdelen. En dan maak je er met twee handen een ruggetje op.




Ja ik doe het voor met één hand, want met die andere maak ik de foto. Maar het is denk ik wel duidelijk. Met beide handen de aarde erover schuiven, en dan goed aanduwen. Er mag écht niet EEN erwt meer te zien zijn. Want dan klauwen de eksters al je erwten er weer uit!

En dat ruggetje dan stevig aandrukken. Dag erwten!




De laatste zadenpakketjes gingen vandaag in de brievenbus.



Natuurlijk was die bus nét gelicht. Dus ............. als je nog wat verwacht, met een dag of twee liggen ze op je mat!

Ik stop nu even met de gratis zadenpakketjes. Na de zomer, als er zaad is op de tuin, ga ik weer zaad weggeven. Dus hou het in de gaten!

0 reacties: