Kruidige cottage cheese

on woensdag 5 maart 2014


Vandaag zag ik de hondsdraf aan het bloeien .........




ik haalde hem overigens door de war met deze, de dovenetel, ook eetbaar ....

Hondsdraf is een mooi lief plantje. Helpt bij huidkwaaltjes, en kalmeert de huid, als je bijvoorbeeld door de brandnetel bent gestoken (die twee staan meestal ook naast elkaar).
 \
Mooi, de bloemetjes gaan in het recept van vandaag!

Ook gaan daar in ...  de jonge scheuten van de knoflook. Dit kan je gerust een wintergroente noemen. Als je de knoflook in november plant, heb je de hele winter lekkere frisse groene stengels, die stevig naar knoflook smaken. Knip ze gerust af. Ze groeien gewoon weer aan.


Als je geen tuin hebt, of gewoon liever wilde planten gebruikt, neem dan daslook, of 'look zonder look'. Beide zijn alweer volop te vinden aan de bosrand. En beide hebben de knoflooksmaak.

Alle kruiden (hondsdraf, looksprietjes, eventueel bijvoorbeeld nog wat koriander of peterselie) hou je vers en fris op een bord met nat keukenpapier.




Wat heb je verder nodig? Nou, alleen maar dit ......



Een liter volle melk, en een limoen. Of een citroen. Of citroensap uit een flesje. Als het maar zuur is! Ik denk dat een scheutje azijn ook kan. Pers de limoen uit, en bewaar de schillen. Verwarm de melk samen met het zure sap, en kijk es hoe prachtig de kaas van de wei gaat scheiden .......



Zeef de geschifte melk in een doek, en vang de wei op in een kom. In een schone glazen fles in de koelkast is het wel een week houdbaar. Je kunt die wei opdrinken, of voor een saus gebruiken, of om brood te bakken, of als tonic voor de huid. Google maar even! Heel mooi spul, wei!

cottage cheese en wei

Terwijl de kaaskorrels afkoelen, was je de kruiden, en snij ze fijn. Hou de bloempjes van de hondsdraf apart.



En dan gaat al het groen door de cottage cheese, samen met een flinke draai peper, en wat zout. Als je het mengsel te droog vindt, doe er nog wat melk of wei door. Ook de geraspte schil van de limoen of citroen erbij. 




En tot slot .............. de bloempjes eroverheen. Kijk es hoe mooi!


kruidige cottage cheese
Heel lekker bijgerechtje bij gebakken aardappelen, bij rijst, als gratin over de ovenschotel, als broodbeleg, whatever. Bon appetit!!


Verder ........... vandaag op de tuin .............. word ik toch een beetje zenuwachtig!!

Het is ZO mooi weer vandaag, en er mag ineens ZO veel geplant, gepoot en gezaaid worden ........


Ik sleep de hele boel mee naar de tuin, en begin maar gewoon bij het begin. Vandaag de eerste aardappelen poten, en weer een rij uien planten. Ook gaat er weer een pakje sugar snaps en een pakje peulen in de week.





De aardappelen gaan de grond in met 40 centimeter tussenruimte. Maar dan heb ik teveel aardappels! Dus er gaat ook een rij met 30 centimeter ertussen. Zouden hier nou minder aardappels aan groeien, omdat ze dichter op elkaar staan? Leuk experimentje!




In de kas is het HEET!! Dat is helemaal niet goed voor de baby's. Dus gaat hij wagenwijd open. En de grond krijgt een flinke scheut water, want het begint daar al droog te worden.




Ook vandaag, kervel en peterselie gezaaid. En nog veel meer gedaan. Maar dit blogje is lang genoeg zo! 

Morgen verder!

3 reacties:

Willemijn zei

Wat een leuke tuinblog heb je! Leuk om al je ervaringen te lezen. 4 jaar terug hield ik ook nog een blog bij over mijn tuin, maar ik kwam helaas toch tijd te kort. Nu wil ik langzaamaan wel weer gaan beginnen. Succes in ieder geval!
Groetjes Willemijn

liz zei

dat lijkt me heel lekker, bedankt

Clarien zei

Ik heb al even bij je gekeken Willemijn. Altijd leuk om ervaringen te delen! En Liz... al gemaakt?