Kopen? Of niks kopen?

on donderdag 22 maart 2018




'Wat wil je eten?' vroeg ik. 'Bietjes? Of bloemkool, of pompoen? Of broccoli of wortels en uien, of zuurkool? Boontjes?'

Maar Paul wilde dat allemaal niet. Hij wilde graag weer eens een keer sla eten. Met tomaten. In plaats van winterkost en dingen uit de vriezer.

Goed hoor. U vraagt wij kopen. Ik kocht dus sla en tomaten. Het is niet dat ik dat allemaal per se niet wil kopen, maar ik vind het leuk om helemaal van eigen oogst te eten.

Maar ja, je hebt ook nog een man he? 😊😉





Natuurlijk gaat er wel eigen oogst door de sla. Wat rode zuurkool, wat courgette uit de weck, wat gesnipperde ui.






De maanden maart en april en mei, dat was vroeger voor sommigen een moeilijke tijd. Alles uit de voorraad was zo'n beetje op, en de nieuwe oogst, dat duurde nog wel even. Dus werd er in het voorjaar soms honger geleden.

Geld om eten te kopen was er soms niet.

Met een beetje geluk had je nog wel aardappels. Wij hebben ook nog genoeg aardappels. En ze zijn nog heel goed. Heel geschikt om te bakken. Ken je die tip van Jamie Oliver? Eerst kort koken en dan bakken? Met extra boter?





Na het koken laat je ze in een vergiet uitdampen. Ze moeten droog zijn. Dan bakken in ruim olie, goed heet, en als ze knapperig zijn doe je er wat klontjes boter bij. Dan worden ze mooi bruin.

En rasp er citroenschil over. En verse knoflook. Zó lekker!!






Ik liet de knoflook achterwege, want moest vanavond Pilates les geven. 😊



Kopen, of niet kopen. 

Het is echt een vraag van deze tijd. Veel mensen die ik ken zijn aan het 'ontspullen'. Ze doen veel weg, en willen zo weinig mogelijk kopen. Want van veel spullen wordt je onrustig.

En als je niks meer koopt hoef je ook niet zoveel geld te verdienen en dat geeft ook rust.

Ik probeer dat ook wel maar ja ....





...... dan loop je even zo'n kringloper binnen (Zwolle) en dan is alles zo leuk! Die oude foto's ...

En gereedschap. En keukenspullen. En lappen stof. En boeken. Ik kan steeds wel een smoesje bedenken waarom het één of ander toch gekocht moet worden.









Wat gebeurde? In mijn mandje zaten die twee leuke soeplepels, van dat grijze wolkjes emaille, en ook deze pan hieronder. Het is een ouderwetse sapketel. Heel aandoenlijk, er zit zelfs een briefje in met de gebruiksaanwijzing.

Het mandje met die spullen had ik geparkeerd bij de kassa.





Want er waren ook nog leuke boeken.

Na een half uur kwam ik met de boeken bij de kassa, en wég mandje. Opgeruimd.

Nou, dan maar geen soeplepels en geen sapketel. Want die heb ik eigenlijk al. Dat was gewoon hebzucht. Maar de boeken gingen wel mee. Want je moet ook weer niet niet overdrijven.






Ook kocht ik vandaag nog meer fruitbomen.

Dat is een investering in onze toekomst. Een boerderij, en zelfvoorzienend leven, daar hoort fruit bij. Een aantal appelbomen hadden we al. En nu hebben we bij de plaatselijke boomkweker nog wat appels erbij gekocht, en peren en pruimen en twee walnoten.

Als je ook fruitbomen koopt ... neem dan de kleinste. Die zijn een stuk goedkoper, en in jouw tuin worden ze vanzelf groot. 😊

4 reacties:

Daphne zei

Toevallig aten wij gisteren ook gebakken aardappels op die manier.
Ik doe er ALTIJD knoflook bij, als is het alleen maar voor de lekkere geur in huis en....paprika poeder, dan krijgen ze ook een heel mooi kleurtje.
En die kringloop in Zwolle, ik kom daar zo vaak! Echt een leuke winkel om heerlijk rond te struinen. Jammer van je sap kan/koker/maker, misschien haal ik hem vandaag wel op....alhoewel, ik heb eigenlijk ook genoeg spullen!!

Véronique zei

Wat je sla betreft...In de kas heb ik steeds sla staan, en een eind voor de winter zaai ik nog een aantal soorten wintersla die overleven goed, ik sprokkel daar heel de winter blaadjes van, zonder de wortel uit te trekkenen.De meeste sla van de zomer laat ik in zaad komen.En die beginnen al aardig hier en daar te kiemen.Dus ik heb bijna heel het jaar rond sla .voor ons tweetjes....niet voor een groot gezin.En tomaten, ja daar zullen we nog een tijdje op moeten wachten.

Anoniem zei

In een goed huwelijk is het altijd een beetje geven en een beetje nemen, iets uit de winkel en iets uit de eigen oogst. Prima oplossing. Wat een grote kringloopwinkel in Zwolle, met een divers aanbod. Bij ons in de buurt is er niet zo,n gevarieerd aanbod. Het zou mij ook leuk lijken om daar eens rond te kijken.

Clarien zei

Veronique ... een kas heb ik nou toevallig ook net ... gekocht! Na lang nadenken. Dus ik ga jou goeie tip van de sla zeker volgen!

Daphne snel zijn hoor. Het was een leuke ketel. Je kunt hem ook altijd iemand kado geven :D