Augustus in mijn keuken.

on woensdag 17 augustus 2016



Hee, gezellig dat je even langskomt in mijn keuken!! Maar schrik niet want het is nogal een ravage. Vooral zoals nu, als je halverwege bent en alles vies is en nog niks zit in potten en in flessen, en de keuken is bloedheet.

Wie doet zoiets nou ook op zo'n hete dag denk je misschien? Ja maar het moest echt. Al dat levende spul .... dat blijft niet lang goed in de warmte. Dus daarom werd vandaag een keukendag. 







De bramen.

Om de dag plukken we die, een pond of drie. Je kunt zien het zijn knoeperds van bramen. Ze zijn minder zoet dan vorig jaar door te weinig zon. En ze gaan snel achteruit, zelf in de koelkast gaan ze met 2 of 3 dagen al aan het schimmelen. Misschien komt dat door te weinig suiker in die bramen want suiker is een conserveermiddel..

Je kunt er veel van maken. Van de eerste oogsten heb ik siroop gemaakt, en dit keer maak ik er taartvulling van. Die doe je in bakjes in de vriezer, handig voor een snel taartje.

Het lijkt een beetje op jam koken, alleen met veel minder suiker. De bramen even verhitten, met een bodempje appelsap bijvoorbeeld, en dan door de roerzeef draaien.





Het hoeft niet per se gezeefd, maar ik deed het wel want 'men' houdt hier niet van die pitjes want 'men' hier is een beetje verwend!

De gezeefde moes terug op het vuur, en per liter moes doe je er één pakje geleermiddel bij, als je Marmello 2 gebruikt. Kijk anders op het pakje als je een ander middel gebruikt. Ik deed er ook 200 gram suiker per liter moes bij. Roeren, nog één minuut laten koken, afkoelen, en in bakjes opslaan. Zo'n driekwart liter per bak, dat is genoeg voor een flinke taart.

Ik wil morgen een bramentaart maken dus als je daar het recept van wilt even meekijken morgen.




Bloemkooltjes. Drie stuks. Kleintjes waren het.

Nou met een flink gezin eet je die wel in één keer op. Maar wij zijn nu met z'n tweetjes dus ik heb ze schoongemaakt, geblancheerd, en in porties opgeslagen in de vriezer. Een deel gaat in de salade vanavond.

Het groen kun je gebruiken voor bouillon, als je net toevallig soep wil maken. Ik wilde net toevallig soep maken. 😊



bonenpuntjes kunnen in de soep als je die toevallig ging maken ..



Ja en die bonen .... invriezen? Neu .... dat worden slappe boontjes. Niet lekker. Snel opeten? Vijf kilo? Gaat ook niet lukken. Weggeven? Zou kunnen maar iedereen is op vakantie hier.

Dan maar wecken. Qua gezondheid is het te vergelijken met blikgroente en dat is voor af en toe wel eens handig.

Nu is het wel zo dat wecken steeds lastiger wordt de laatste decennia. Als je geen suiker en weinig zout wil toevoegen heb je grote kans op verzuren van je geweckte groenten, omdat er steeds meer (kunst)mest in de bodem zit. Hoe dat precies werkt, dat is scheikunde. Google er maar es op. Het geldt met name voor boontjes.

Nou had ik ooit een tip gelezen om dat te voorkomen, namelijk door de bonen even kort voor te koken, de dag van te voren. Dan is de kans op verzuring kleiner. Dus vandaag heb ik die bonen 1 minuut gekookt en ze staan nu af te koelen. Morgen verder.





De tomaatjes eten we eigenlijk alleen maar rauw. Soeptomaten en saustomaten heb ik niet dit jaar. Bijna alle tomatenplanten die buiten staan zijn ziek geworden. Allemaal kou gevat ....

Tijd voor wat anders. Er stond nog een zak voor de kringloop dus ... even weg uit die hete keuken. Ik heb ook wat nodig namelijk bewaardozen.







En wie doet dat nou weer weg!

Tussen de plastic meuk staat allemaal Tupperware. Degene die dat ooit voor veel geld kocht zou zich in haar graf omdraaien als ze haar spullen hier zag staan.

Altijd even kijken hoor tussen die lelijke plastic spullen want soms staat er zomaar Tupperware tussen!






Dan verder met dat koken.

Ik laat nog even de pesto zien. In de kas is de basilicum al bijna aan het bloeien en dan moet je hem echt oogsten anders verlies je dat blad en daar gaat het juist om. Even de beestjes eraf.

Goed kijken .... want sommigen hebben een schutkleur!







Plekje zoeken op het aanrecht, en de blaadjes eraf halen. Vorig jaar ging de hele struik in de pesto maar dat was toch niet zo'n succes. De stengels zijn te vezelig. Dat doe je maar als je een keer haast hebt en onverwacht hongerige eters krijgt. Dan mogen de stelen mee!

Pesto is simpel. In grote lijnen .... één deel basilicumblad (of basil en bijvoorbeeld rucola), één deel olijfolie of andere lekkere olie, één deel parmezaanse kaas of andere pittige kaas, en één deel pijnboompitjes of andere vette noten. Mixen in de keukenmachine en dan op smaak brengen.

Je vult het aan met knoflook, zout, peper, nog wat meer olie misschien, chilipoeder, citroensap, een paar zongedroogde tomaatjes, en gewoon steeds even proeven. Tot hij perfect is! Maak ook steeds wat extra voorraad voor in de vriezer en je hebt de hele winter je favoriete pesto!





Ik had nét iets te weinig noten en heb het aangevuld met pindakaas.

Ja en die bakjes van de kringloop waren te groot .... en de kleine glazen potjes staan in Punthorst. Dan zijn plastic zakken toch wel weer handig.







's Avonds eten we makkelijk. Genoeg gekookt vandaag. Courgettesoep, bloemkool-tomaatjes salade en kaasbroodjes.

Nou, help je ook even opruimen? :D


3 reacties:

Unknown zei

Ik blancheer ook altijd even mijn speciebonen voordat ze in de weck gaan .Alleen snijbonen die vries ik in anders vinden we ze niet lekker. Ook bietjes en worteltjes weck ik en natuurlijk gaat de tomatensaus van de tuin tomaten in potten.Selderij blad heb ik fijngehakt in ijsblokjes vormpjes in gevroren kan het zo gebuikt worden ,gewoon een blokje voor bv de soep.

Adelheid zei

Leuk om een kijkje in jouw keuken te nemen! Bij mij dus ook zo'n bende in de zomermaanden... Ik ben benieuwd naar het bramentaartje. En die kringloop, is die in Bussum? In Huizen en Naarden komen we wel eens, in Bussum eigenlijk nooit. Maar het ziet er wel veelbelovend uit!

Clarien zei

Het taartje is alweer op maar ik zet hem er vanavond wel op hoor. De kringloop in Bussum is er nog niet zo lang, hij zit aan de Laarderweg. Ik denk wel dat de Tupperware daar nu flink is uitgedund want ik heb al velen erop geattendeerd ;-)