De zolder.

on donderdag 24 oktober 2024



En zondag was het dus feest ... in Oegstgeest! Beer werd één! Hoera! Zo'n eerste verjaardag is een echte  mijlpaal. 


Als trotse oma wil ik je het liefst de hele trits foto's laten zien. Hoe leuk de neefjes met elkaar spelen als jonge hondjes. En de hele kring ooms en tantes eromheen. Haha maar neem het maar gewoon zó van mij aan. Zolang er rare fratsen met kinderfoto's worden uitgehaald gooi ik die koppies niet te pas en te onpas op het www.    


Nou, soms, éven om het hoekje ... 

 




En dat was het hoor!


We gaan door naar ..... de broccoli! Elke week ga ik nog even de moestuin in met een mand om 'laatste restjes' oogst te snijden. En elke keer vind ik dan nog broccoli-stronkjes in de planten-oksels. Ze zijn ongeveer de helft zo groot als de 'normale' eerste stronken. 


Van vier broccoliplanten haal ik wekelijks een hele mand vol af. En ook bij sommige andere koolplanten komen steeds weer mini-kooltjes tevoorschijn. Kleine spitskooltjes, mega schattig. 


 




We eten het op en wat over is gaat weer in de vriezer. Dat wil zeggen, die zitten nu beiden écht nokvol. Ik kan niet zeggen hoeveel kilo's groenten en fruit erin zitten maar het is genoeg voor een jaar.


Het is wel kwetsbaar, stel dat de stroom eens uitvalt! Daarom hebben we voor de zekerheid zo'n accu aangeschaft. Heel handig ding. Overdag als de zon schijnt doe ik de stekker in het stopcontact en dan laadt hij op aan de zon. En 's avonds branden de schemerlampen erop, en de telefoons en koptelefoon, het kan er allemaal aan. Zo heb je 's avonds dus ook nog zonnestroom.


En voor de vriezers is dit dus een nood-oplossing. Ze kunnen er in geval van nood ongeveer 2 dagen op draaien.  





Ik moet wel zeggen .. zo'n ding is niet goedkoop. En ik ben er nooit zo'n fan van als Paul het één of andere 'apparaat' wil kopen. Maar over deze aankoop heb ik geen seconde getwijfeld, want in die twee vriezers zit een half jaar lang hard werk! 


En een jaar lang heerlijke verse kost, tjokvol gezondheid! 


Er zijn overigens ook andere manieren om in de winter gezonde verse kost te eten. Want wat dacht je van .... groente zaaien in oktober? Dat kan!  







Ik heb van de week weer in de kas gezaaid. De koude-kiemers, dus groenten die ontkiemen bij temperaturen rond 10 graden. Zoals bladkolen, sla, spinazie, rucola, raapstelen, prei, en er zijn nog wel meer.


Zoals je ziet ging het weer van hatseflats. Ik heb de restjes zaden die er nog lagen in een bakje gemengd, daar ging toen wat scherp zand bij, en dat is uitgezaaid over de kasbodem.


Het wordt dus een mengelmoes. Een kant en klaar salade-buffet! Hoop ik.😅






Na het uitzaaien hark je het even door, en dan nog gieten. En een beetje in de gaten houden, want het kan in een kas met zonnig weer nog snel uitdrogen. Dus de gieters er vooral bij laten staan.


En als je géén kas hebt, maak dan een 'koude bak'! Dat is een rechthoekige bak van bijvoorbeeld planken, met een glasplaat erop. Daar kun je ook prima je wintersalade in zaaien. 


Goed. Dan even langs Wildervank, waar ik gisteren weer bij mijn moeder was. Mijn éne koplamp was kapot, en dat met die mist. Dus toen moesten we langs de Kwikfit. Waar een monteur mijn auto zó de brug op wilde rijden maar toen riep ik ... wacht even mijn moeder zit er nog in!


Haha de monteurs hadden schik in haar, ze mocht toen binnen zitten in de kantine en ze kreeg cappucino, uit de automaat. Ja zo beleef je van alles hoor, met je moeder op stap! 

 




Wat een plaatjes he? Dat zijn de vijgen. Ze zijn nu bijna op. Ik eet ze elke ochtend in mijn pap en zal ze missen. 


De appels en peren zijn ook bijna op, en de courgettes en de paprika's ook. Tomaten zijn er nog wel wat. Ze kleuren langzaam bij. 





Over een week of wat is het weer volledig omschakelen op wintergroenten, bieten, wortelen, kolen, pompoenen, uien .... en verder uit de voorraad natuurlijk. Maar de verse vruchten zó uit het handje is dan voor een paar maanden afgelopen.


We sjezen er weer doorheen. Veel plaatjes vandaag. Het was zolder-opruimdag. Iets wat ik steeds uitstel omdat ik liever buiten ben. Maar het moest! De hele zomer heb ik daar van alles gedumpt. Vooral de granen, in zakken, en de kruiden en ook gewoon allerlei losse troep. Alles ging zo hóp naar zolder!


En nu kun je daar je k... niet meer keren.





Allereerst haalde ik de theedoeken van het logeerbed. Daar lagen kruiden op te drogen. Dat mag nou wel eens weg. Eén theedoek met basilicum, één met selderij en één met peterselie. Alles kurkdroog.


De makkelijkste manier was om er kruidenzout van te maken. Ik heb ze alle drie door elkaar gedaan. Eérst de blaadjes van de steeltjes afritsen. Dan fijnmaken in de keukenmixer .... 







... en toen deed ik de helft daarvan alvast in een pot. Dat is dus gewoon alleen kruid, en nog vrij grof. Voor op pizza's enzo. De rest ging in de koffiemolen en werd tot poeder gemalen.


Het poeder was ongeveer 50 gram dus daar ging ook 50 gram zout bij. Dan heb je dus kruidenzout. Een soort 'herbamare' maar dan véél lekkerder en uit je eigen tuin!








Nou. Dat was dan alléén nog maar het logeerbed. 


De droge pepers zijn gewoon in een katoenen zak gegaan en toen opgehangen. Dat was snel klaar. Aan de reling op zolder hangen vele zakjes. Met gedroogd kruid, met bloemzaden, en met van alles. Zo'n reling is echt superhandig!







En dan de granen. Er zijn vooral héél veel zakken met maiskorrels. Die hebben Jante en ik de afgelopen maanden elke maandag braaf zitten afritsen. En dat staat nu overal, in katoenen zakken.


Omdat dat zo rommelig is, al die zakken, heb ik de mais nu in twee grote emmers gedaan. Het is ongeveer zeventig kilo. En je kunt het eindeloos lang bewaren. Het moet dan wel in 'stof', dus in de emmers zit een jute zak, en daarin de korrels. Dan blijft het goed droog.


Ook de tarwe en de rogge zat nog in kleinere zakken, en zit nu ook in grote emmers. Nou daar ging de halve middag wel mee heen. En de zon maar schijnen, buiten. 🌞 







En daarna kwam het bottelen van de appel-azijn, die in een grote glazen vaas op zolder staat. Nou is bottelen een groot woord want ik heb het gewoon gezeefd door een doek en toen in een jerrycan gedaan. Met zo'n kraantje eronder. Dan kan je steeds een klein kannetje aftappen, en hoef je geen grote flessen azijn, op je aanrecht.


Want je aanrecht is meestal tóch al te vol. Toch? Of bij jullie niet?






En als laatste .... nee, niet de foto's inlijsten ..... dat is een uitstelklus van al een half jaar, die foto's uitzoeken ... 


.... nee, als laatste deed ik die eierdoppen. Zie je ze?






De gedroogde eierschalen zijn gemalen tot poeder en toen in een fles overgedaan. En dat poeder dat gaat nu af en toe wat door het kippenvoer. Dat is goed voor ze. En ook af en toe door ons 'eigen voer'. Want het is ook goed voor ons, oudjes, af en toe wat extra kalk.


Ik zeg dat nooit hoor. Ik strooi gewoon ongemerkt wat eierdoppenpoeder door de soep, de chili, de pannenkoekmix, de omelet ..... pompompom ... niks zeggen.






Klaar? Haha. Welnee! 


Nog zát te doen op zolder. 



Maar niet meer vandaag. 

0 reacties: