Over bloemen en bloemkolen.

on dinsdag 11 juli 2023





En deze meneer hieronder .... dat is Be Veen. Hij is voorzitter van het bestuur van de motorclub van Staphorst. 


Vorig jaar hebben we, Prachtlint en natuurbescherming, een mooie groene rand aangelegd rondom het terrein van de motorclub. Op hún initiatief. En vandaag was ik daar met Be om te kijken hoe het er voorstond, en ook om - eindelijk - het Prachtlint bord te plaatsten. Want het ís me een mooie parel geworden!


Dus dat deden we vanochtend, om half tien. Die paal plaatsen. Haha maar het ging helemaal niet goed want de grond zit daar vol met stenen. Ik had spades en een grondboor mee, maar we kregen het gat niet uitgegraven. 'Nou,' zei Be, 'we zetten hem er wel even in voor de foto, en de jongens doen dat van de week wel.'






Zo gezegd zo gedaan.


Het is rondom het hele oefenterrein echt supermooi geworden. En eigenlijk heeft Prachtlint niet eens zóveel werk gedaan. Het meeste heeft de natuur zelf gedaan. 


Wij hebben vorig jaar 150 kleine boompjes geplant, en hier en daar ingezaaid. En daarna is alles verder met rust gelaten. En dan krijg je echt iets moois! Overal wilde bloemen en écht overal insecten! En vogels. En muisjes en nog meer vogels en je hoort overal gezoem en gefladder.


 





Natuurlijk ben ik ook die ene hoge trap opgegaan waardoor je op het pad komt dat boven over het talud (7 meter hoog) om het hele terrein heen loopt. Ook daar, overal bloei en kleur en leven!










... en zo heb ik nog wel twintig plaatjes. Maar je snapt het wel he? 


Het leuke is dat de samenwerking tussen de motorclub en de natuurclub (zoals wij genoemd worden) in heel Staphorst bekend is. En dat het ook weer tot andere Prachtlint projecten leidt.


Haha ineens zijn wij niet meer .... die rare geitenwollensokken-natuurfreaks .... maar een onschuldig  clubje waar je leuk mee kan samenwerken en wat dan tot mooi groen resultaat leidt. Waar niemand last van heeft!


Nou. Wie volgt?





Goed.


Dan nog wat boerderij- en keukennieuws. Op de tuin ligt het accent steeds meer op 'oogsten'. Zo is vandaag een eerste rij kolen geoogst. Het waren vooral piepkleine bloemkolen. Klein gebleven door de warmte. Van zes kooltjes had ik nét drie pakken voor in de vriezer.


Bloemkool gaat bij mij rauw in de vriezer. Dus dat was zó gepiept. En de grote bloemkool hebben we vanavond gegeten. Met worteltjes, doperwten, nieuwe aardappels, en een stukje zalm. 






Van ons bord geen foto dit keer want het was gewoon té lekker en té snel op!


Ook oogst ik elke dag kruiden. Iedere keer wat anders, en elke keer een beetje. Dan blijft het leuk en is het te overzien.


Goudsbloem had ik maar weinig. Dit hieronder was alles wat ik kon vinden. Gelukkig zaten er wel wat rijpe zaden bij, dus ik heb inmiddels alweer een rijtje gezaaid. Dat kan nu nog makkelijk. 



 



Ik kan wel een nieuwe rubriek maken .... de vrijdagtip van Editha.


Want zij heeft elke vrijdag wel een tip, altijd van die handige praktische dingetjes. Vorige week kwam ze aanzetten met een thermosfles met ijskoffie. Dat was zó lekker!


Ze maakt dat door restjes koffie in de vriezer te bewaren. Dan, als je ijskoffie wil maken, neem je dat een paar uur tevoren uit de vriezer, en als het zo nét ontdooid is maar nog wel ijskoud dan doe je er een scheut (soja)melk bij en even goed opschuimen met zo'n klopding. Dat is alles. Oh ja ze had er ook een piepklein scheutje likeur in. Maar kan ook prima zonder.


Dus, bij mij gaan nu ook de restjes koffie in de vriezer!


En tot slot hieronder de voorbereidselen voor weer opnieuw aardappelkaas maken. Hopelijk lukt het dit keer beter en dan laat ik het stap voor stap zien. Nu zit ik nog midden in het proces. 






Het zijn nog aardappels van vorig jaar. Dat kan je wel zien he? Ze zier er wat vermoeid uit. Krijgen al kraaienpootjes.




0 reacties: