Wij eten textiel.

on woensdag 11 mei 2022





's Ochtends vroeg waait de geur van seringen en meidoorn onze slaapkamer binnen. Dát is nog es wakker worden. Meidoorn .... zo'n heerlijke amandelgeur. En seringen, dat is echt de ultieme lentegeur. 


Bloesems van beide zijn eetbaar, en je kunt er heerlijke siropen en thee van maken. Helaas gaat mij dat dit jaar niet lukken want ik heb er deze weken domweg geen tijd voor. Ook niet erg hoor, want de vlier komt óók nog, en de lindebloesem, en de bloesem van de prachtige moerasspirea .. 


Met deze drukke dagen en weken is een goeie start erg belangrijk. Ik leg altijd een stevige bodem onder de dag met een groot bord pap. Van roggemeel en maismeel. En daar gaat dan een klont boter door, en wat honing en soms nog wat fruit. En daar kan je een hele ochtend probleemloos op draaien! 






Ik neem je eerst even mee naar de tuin. Daar ben ik elke dag. Soms een paar uur, soms maar een half uur, afhankelijk van wat er verder te doen is. Maar elke dag moet je toch even die tuin op, al was het maar om één van de vakken water te geven


Nu met die droogte heb ik een vast water-geef-schema. Zodat élk vak ééns per vijf dagen aan de beurt komt. Dan krijgt zo'n vak een plens water, uit de sloot, met gieters. Soms best lastig, want de sloot zit vol met kikkervisjes, die steeds de gieter in schieten. Domme beesten. Ik heb er al een stuk panty voorgespannen, maar dat werkt ook weer niet goed. 


Affijn, hier zie je een van de bonenbedden. De spekbonen moeten de grond in maar dat bed was nog niet klaar. Palen en draden en touwtjes, het is even een gedoe, maar als het klaar is heb je verder weinig werk van de stokbonen. En ze zijn zóóó lekker, die spekbonen, ik verheug me er alweer op!!





Paul heeft van t weekend alles gemaaid, ook mijn moestuin, en dan ziet alles er ineens weer heel netjes en verzorgd uit. Ik hark het gemaaide gras op en gooi dat op de bedden. Het is goeie compost en brengt weer wat vocht in de grond.


Ook maak je de paden daardoor schraler, waardoor er niet zo vaak gemaaid hoeft te worden.


En naast dat bonenbed is vandaag en gisteren de mais gepoot. Het waren in totaal 360 plantjes. En die zijn stuk voor stuk geplant, en kregen toen allemaal meteen een scheutje water. Vanwege droogte. Snap je nu waarom er géén seringensiroop komt dit jaar? 😅







En de hele tijd lopen Bella en Bonnie af en toe eens langs. Och, ik zal ze echt missen als ze daar niet meer op het weiland lopen. Ze mogen blijven tot het gras en voer op is, maar dan moeten ze helaas weg. Het is niet meer verantwoord helaas om ze hier te houden. Bella is al vrij oud, daar is geen plek voor te vinden dus die gaat de weg van alle koeien. 


Maar voor Bonnie probeer ik nog een mooie plek te vinden. Of het lukt weet ik niet. Tot dusver heb ik nog geen succes. Gelukkig maar dat dieren in het hier en nu leven en gewoon genieten van elke dag en van elk hapje voer. Zij maken zich nergens druk over.






En zie je nog wat dit is? Het is de rijstbak, van vorig jaar. Die stond echt heel dik onder het onkruid en kweekgras, en ik wilde hem gebruiken voor pompoenen, dit jaar. Maar ik had echt géén puf om al dat groen weg te spitten.


Dus ben ik naar de kringloper gegaan en heb een stapel oude tweepersoons dekbedhoezen gehaald. Voor vijf euro aan textiel, kun je zó zo'n hele bak afdekken. Niks geen plastic worteldoek met draden, niks geen gezweet met spitten.


Zó handig, werken met lappen!!







Het deed mij erg denken aan die reclame van vroeger, van Robijn of Witte Reus, of wat was het. Met zo'n enorm wit laken, waarop een hele kermis werd uitgestald. VIES dat dat kleed werd! En toen werd het gewassen met dat wasmiddel, en met een helikopter de lucht in gesleept. Het was weer stralend wit.


Nou, bij mij gaat dat dus niet gebeuren! Deze lappen gaan verteren, worden opgenomen door de pompoenen, en worden dan uiteindelijk dus gewoon door ons opgegeten!!


Jaja. Zo gaat dat hier. Wij eten textiel.


Nou, wat is er verder nog? Oja, overal staan bakken en potjes met plantjes. Ik wil graag alles deze week de grond in hebben. Eenmaal in de grond kan een plant voor zichzelf zorgen. Dat scheelt weer veel werk. 


  





En ondertussen is de rogge mooi opgekomen. Het leek eerst heel slecht, want het kwam niet goed op. Er zijn dit jaar véél minder roggeplanten opgekomen dan andere jaren, maar doordat de rogge heel sterk is uitgestoeld is het nu toch een mooi gesloten veldje. Uitstoelen wil zeggen dat uit één plant een heleboel halmen groeien.


Er komen zelfs al aren in!







En ondertussen had ik ook nog eens een man die zestig werd! Sjonge, dan ben je al een eind op weg hoor. Zestig!! 


Natuurlijk werd Paul door appjes van de kinderen met grapjes overspoeld. Nou ja ... en ook door mij natuurlijk. Haha die krijg ik natuurlijk allemaal terug als ik zelf zestig word. Maar dat duurt gelukkig nog jaaaaaren. 😄








En ook deze week .... tarataraaaa .... de start van het Prachtlint Staphorst!!


Behalve nuttig, was het ook een hele gezellige avond. Het was vooral gezellig, omdat het bedenken van een Prachtlint zo'n positieve uitstraling heeft. Iedereen kan meedoen, en kan zijn steentje bijdragen aan een mooiere gemeente. De mensen vonden het echt heel erg leuk. 


Toen het eenmaal op gang kwam was het een gedrang van jewelste bij de kaarten, om alle ideeën in te tekenen. 

 









En nu liggen die kaarten hier bij ons op de grond. Want nu begint het natuurlijk pas. Ik ben vanmiddag maar eens begonnen om wat van de lijsten uit te typen. 


En dan binnenkort met ons groepje aan de slag. Hoe gaan we nu verder?








Nou, nog eventjes terug naar de tuin.


De prei moest gepoot. Ik heb die in potjes voorgezaaid, en die moest nu worden uitgeplant op het bed van de bladgewassen. Maar eerst ...... moest de prei naar de kapper.








Dus mocht je zelf ook prei hebben, eventjes kortknippen, stimuleert de groei van de prei. Ook de wortels kun je eventjes terugknippen. 


Nou, poepoe, ik ben weer zo'n beetje bij geloof ik. 









 


Morgen weer verder. En duimen, voor wat regen vannacht!!


0 reacties: