Wie niet waagt .....

on vrijdag 24 september 2021






September ... wat een heerlijke maand .... al is het dan ook een hele drukke maand. Oogsten oogsten, en voorbereiden voor de wintermaanden. Maar, het weer werkt érg mee! De ochtenden zijn koel en soms zelfs al wat mistig, maar 's middags is er dan vaak milde zonneschijn met een prachtige ijle blauwe hemel. En nog steeds zijn de avonden lauw, met heldere sterrenlucht. 


De vruchten van tuin en veld rijpen goed en we hebben dit jaar, ondanks enorme slakkenplaag en een lang en koud voorjaar, toch een prachtige oogst. Het is nu hard werken om alles binnen te krijgen en alles te verwerken, maar wat een weelde .... al dat mooie en lekkere voedsel .... gegroeid onder onze handen.


Bella en Bonnie staan nog steeds volle dagen op het weiland. Ook dat is weelde. Want ik hoef nu nog even niet aan het stal uitmesten en hooi en groenten hakken en voeren, en water aanslepen. Ze krijgen alles nog gewoon van weilandgras en slootpomp. Maar lang zal dat niet meer duren. Het gras op het weiland wordt al schraler, en binnenkort moeten ze weer (deels) op stal, en bijgevoerd.


Vandaag kregen ze alvast allebei een lekkere zoete Bigbeet. Het was erg grappig om te zien, want koeien hebben bovenin hun gebit géén tanden, alleen maar kiezen, en zijn dus wel even bezig om zo'n enorme biet naar binnen te krijgen. 

 

 


Omdat ze binnenkort weer op stal komen was ik vandaag bezig met de stal in orde maken. Laatst, een paar weken geleden, kwam er nog wat hooi. Maar hooi in september geoogst kan soms wat vochtig wezen, en de pakken waren dan ook héél zwaar.


Die pakken hebben eerst een poos in de stal gestaan, los van elkaar. Vanwege eventuele hooibroei. En vandaag moesten ze dus worden opgestapeld, náást de stal, en dan moet je pak voor pak naar boven werken. Dat is een heel ding. Gelukkig ontdekte ik deze zomer een slimme manier van zulke pakken omhoog krijgen. (Wat ikzelf erg slim vond maar wat de halve wereld natuurlijk allang weet en doet) 


Niet gewoon tillen en trekken en met veel kracht omhoog sjouwen ...  maar ......







....... KANTELEN!!!!!


Ik laat het even zien in een filmpje. 


Het is wel zo dat aan het einde van het filmpje er ineens mensen op bezoek kwamen .... dus het einde is een beetje raar. Maar je ziet wel goed hoe je een loodzwaar pak hooi (ruim 30  kilo) vrij makkelijk omhoog kan werken. 


Door het hooi éérst als een ´trap´ op te stapelen en de volgende pakken via die trap omhoog te kantelen




 







En zo kwam het stalwerk vanmiddag gelukkig af. Links is het deel waar de koeien straks staan, en rechts staan nu zo´n zestig hooipakken. De rest, zo´n 100 stuks, staat in de kapschuur. Ook is er een nieuw 'terrasje' gemaakt van een paar oude tegels. Mooi is het niet maar dat maakt Bonnie en Bella niet uit. Door zo'n stukje terras vlak voor hun stal komen ze met vrij droge hoeven binnen. En droge hoeven betekent gezonde hoeven, bij koeien. 


Allemaal door schade en schande ondervonden! 😏


De kipjes zijn er ook steeds bij. Ook als ik in de stal werk. Zodra ik zo´n pak hooi ergens neerzet zitten ze erop en willen ze daar meteen een ei bovenop leggen. Wat dan weer niet mag, van mij. Ik shooh ze eraf.


Maar kijk nou wat een mooi tweetal. Het zijn broer en zus. Ze zijn al maandenlang uit het ei, maar nog steeds onafscheidelijk. Wat mij ontroert aan kippen is hoe broertjes en zusjes uit hetzelfde broedsel heel lang en heel trouw bij elkaar blijven. Echt, jarenlang wel. 


Zo aandoenlijk. 





Of het gevolgen heeft voor inteelt weet ik eigenlijk niet. Maar echte inteelt problemen hebben we nog niet gehad dus dat zal wel meevallen.


Tja, en verder, wat we zoal doen .... is vooral bezig zijn met oogsten. En manieren verzinnen om het te bewaren. Dit jaar probeer ik om courgette te bewaren door het te drogen, in plakken. Voor winterse lasagna. En ook heb ik rauwe tomaten in potten gefermenteerd, in zout water.


Gewoon, proberen. Want wie niet waagt ....








....... die mist heel wat!😊










 

6 reacties:

Barbara zei

Hi Clarien,
Ik ben heel benieuwd naar die rauwe gefermenteerde tomaten, hoe dat smaakt en hoe je het doet.
Maar daar moeten we even een paar weken/maanden voor wachten denk ik.
En die beeldschone pot komkommer(?) met Oostindische Kers bloemen(?) en sellerie(?)
Ze lijkt me heerlijk en bijna jammer om op te eten, zo mooi.
Superfijne cadeaus ook voor vriend(inn)en die bijna alles al hebben.
Ik ga alvast potten sparen :)
lieve groet,
Barbara

Lies zei

Blij je weer te lezen, Clarien!
Lie(f)s.

MC zei

Ik las eens, maar ik weet echt niet meer waar, dat inteelt in de natuur voorkomt en dat er niet zo'n taboe rond moet dat er vandaag de dag is. Dat het natuurlijk is.
Voor ons is dat natuurlijk een heel verschillend standpunt dan wat we in onze mensenwereld kennen.
Ik weet er verder niets van, ik geef het maar even mee ivm jouw broer-zus-kippenkoppel.

Ik heb sedert juli een kuiken uit een (gekocht) broedei. Ik had 2 Bressekippen waarvan er 1 doorlopend broeds was. Ik heb 6 broedeieren gekocht, maar slechts 1 is er uitgekomen, een haantje jammer genoeg.
Ik ga het wel laten castreren in januari, wanneer het 6 maand oud is, want 1) ik wil geen bevruchte eitjes eten en 2) het kuiken is nu al agressief en valt me 's avonds aan wanneer ik hun eten breng.

Petra1945 zei

Even een vraag -- ga je Bonnie weer laten dekken? Of vind je twee koeien wel genoeg?

juultje zei

Je kunt tomaten ook heel goed bewaren in olijfolie; rauw/vers bedekken met olie,zorg dat ze helemaal onder olie staan en dan gekoeld bewaren. Blijft tot in de zomer goed. Ik gebruik ze om salade of tapenade of pastasaus aan te vullen.

Doodongewoon zei

Fijn dat je er weer bent. En ook fijn dat al je harde werken nu ook toch een mooie oogst geeft!