De krant en de kruiden.

on vrijdag 23 april 2021





Het mag dan bijna Koningsdag zijn, maar de simpele paardenbloem is hier de komende weken toch 茅cht Koningin. Overal staat ze te stralen. Ik popel om er iets mee te maken, met die geurige bloemen, maar dat moet wachten. Andere dingen gaan voor.


Ik ontbijt meestal vrij laat. Omdat de dieren v贸贸r gaan. En dan is het ook al meteen tijd voor een klein pauzetje. Voor de emails en koffie en voor de krant. Wij hebben een avondkrant maar ik lees hem 's ochtends. In de nuchterheid van de ochtend valt al dat nieuws wat minder .... zwaar.


Beter te behappen. Te relativeren. Want het nieuws, sjonge, daar word je soms niet vrolijk van. Dan is het de kunst om het te lezen zonder dat het meteen 'jouw ding' wordt. Dus, een beetje door de kieren van je ogen lezen, probeer ik meestal. 馃槉


En dat is dan weer dat. Nu tijd voor onze eigen zaken! 

 


 




Zoals, verder werken aan de kruidenbak. En daar liggen als eerste die palen van gisteren ... nogal narrig liggen ze daar, als speren mijn richting uit. Die zeggen .... 'raap ons op wij liggen al de hele winter op het land wij willen nu wel eens op een droge plek!'


Maar ik stap er overheen. Ze moeten wachten. De kruidenbak gaat voor, want in de kas staat het vol met bakken uit te planten jonge kruiden. De strook langs de oostelijke zijde van de paardenbak, daar komen de kruiden. Daar ging eerst karton op, nou, in stukken en snippers, want dat is bijna op (贸贸k al) en vervolgens kwam daar zand op.


En dan een soort van wandje erachter, van laatste resten hout en hardboard.


Aan de voorzijde komt dan een laag kranten. Als dakpannen gestapeld. Voor onder het muurtje. En dan lees je natuurlijk ook weer zo een hap en een snap uit die kranten. Paul zegt wel eens ... jij leest het nieuws altijd pas twee weken later namelijk als je die kranten op de tuin gebruikt.  










Dat klopt. Vooral de streekkranten, daar kom ik op het moment niet aan toe en zo had ik helemaal gemist dat De Gezelligheid in Meppel snel gaat terugkeren! 馃槉


Echt enorm fijn voor de middenstand, en ook voor de klanten natuurlijk. Man, wat verheug ik me weer op een middagje ouderwets shoppen! 







Als die rand af is, met dit keer maar tw茅茅 lagen klinkers erop, dan komt daar v贸贸r ook nog een rij kranten. Dat is dan weer om het onkruid v贸贸r de bak te onderdrukken. Dat is dus langs de witte pijl op de foto onder.


Op die laag kranten komt dan weer zand. En tot slot vul ik de bak op met compost, z贸nder mest dit keer. Het is gewoon plantencompost. Dat is voor kruiden voldoende. 







En dan, af! Hoera! Vijftien meter kruidenbak erbij, voor allerlei mooie bloeiende kruiden. De bak grenst aan de grote moestuin, en die zal daardoor 贸贸k profiteren van alle roofinsecten die op de kruiden afkomen.


Een kruiden- of bloemenrand langs je groentetuin is daarom altijd een goed idee. Ook alleen al voor het mooie natuurlijk!


Er is nog een deel langs de rand waar nog geen bak is. Wegens gebrek aan materiaal. Daar komt het restant van de klinkers. 






Even voor het plaatje ... langs de noordkant van de paardenbak is nu dus een rand met groenten, die ik vorige maand aanlegde. En langs de oostzijde is nu dus de kruidenbak. En het is de bedoeling dat uiteindelijk alle vier de zijden van de paardenbak zo gebruikt worden. 


Oja, een plattegrond zou wel handig zijn. 馃榿







En dan als kers op de taart .... het planten! De eerste bakjes met kruiden zijn inmiddels uitgezet in de nieuwe bak. Misschien niet zo heel erg slim in verband met de nachtvorst maar ja .... duimen dan maar.






Paul was er niet met de lunch dus ik nam de pompoensoep van gisteren maar dan met een flinke schep mosterd. Ik wil hem altijd wel graag wat pittiger. Enne ... ook nog wat extra versiering. Want het hoeft nou ook weer niet altijd zo supergezond!








Het was een erg rijpe pompoen, 茅茅n van de laatsten die we nog hebben, en de zaden van deze pompoen gingen meteen mee naar buiten.


Want vanmiddag, zijn de eerste pompoenen en bonen voorgezaaid! Om die over een week of twee, drie, hopelijk uit te kunnen planten.









Geheime code! Pp lb ko betekent .... Pompoen Lang Bewaard Klein Oranje.







Alle zaaibakken gaan dan in een bak met water, tot ze goed nat zijn, en dan maar wachten. 







.... en dan een bakkie!


Op het uiterste hoekje van de bank, nog n茅t in de zon, is gelukkig nog net een klein plekje voor de tuinder! 










 

5 reacties:

MC zei

Wat een productiviteit !
Zijn dat kniebeschermers, op de foto met de witte gieter, Clarien ?
Bedankt voor alweer een heerlijke blog !

Wendy zei

Heerlijke tijd nu. Nog niets mislukt, opgevroten of overwoekerd :-) Alles kan nog. En inderdaad, ik bewonder je energie.

Clarien zei

Klopt MC. Die knie毛n daar moet ik een beetje zuinig op zijn. :))

Idd Wendy, april ... nog vol beloften. Haha in juni staat hier vast weer veel kweek tussen maar dat is dan een zorg voor dan.

Lies zei

Al het fijne/saaie nieuws verdwijnt onder b(l)oeiende kruiden, Clarien!
Lie(f)s.

Anoniem zei

Wat een ruimte! Welke kruiden heb je uitgeplant Clarien? Wij hebben erg veel nestelende mussen in de tuin die graag iets groens lusten. Ook uit de moestuin en kruidentuin helaas. Heb jij ook vraat van mussen? Hier eten ze de jonge koolplantjes op, mijn bietenplantjes zijn ook verdwenen, en ze eten o.a longkruid en paardenbloemen. Radijs vinden ze blijkbaar te scherp en knoflook laten ze ook met rust. Ik vind netten spannen zo'n gedoe, misschien heb jij tips? Zilverfolie of een andere vogelverschrikker helpt tot nu toe ook niet jammer genoeg.
groet, Johanna