Werk aan de winkel

on zaterdag 18 oktober 2014




Gistermiddag liep ik nog even naar de tuin, na drie dagen afwezigheid. Bij de bonen schrok ik me meteen rot. Van de hele rij in de bonenbak is de helft van de planten dood. Hoe dat nou weer kan? Geen idee. Te nat geweest misschien?

De pronkbonen zijn sterk. Die zien er nog wel goed uit.




Maar de kleine stamboontjes trek ik er allemaal uit. Dat is niks meer. Als ik zo'n zielige peul openmaak, zien de boontjes er nog wel redelijk uit. Dus ... niet alles gaat op de composthoop. Ik hang de minst zieke planten ergens onder een afdak te drogen, en dan hopen dat we die nog kunnen eten. Of zaaien later.





En thuis, was ik benieuwd hoe het met de cider ging, van twee weken geleden. 






Huh waar is al die bruine drab gebleven? Is die omlaag gezakt ofzo? Ik giet wat cider door een zeefdoek, en schenk het in een fles. Testje. Het ziet er mooi helder uit.




En de smaak? Het is een vrij droge cider. De suikers zijn bijna allemaal omgezet in koolzuur en alcohol. Het is een straf cidertje geworden! Ik laat hem nog een weekje gisten en dan gaat hij in flessen.

Vandaag de rest van de tuin bekijken. Er is nogal wat te doen de komende weken, maar dit weekend heb ik geen tijd. Ik ga alleen maar een lijstje maken van wat er allemaal moet gebeuren op korte termijn. Ja, want als je dacht dat een tuinder nu in oktober achterover kan leunen .... fout!






De grootste basilicumplanten die nog buiten staan moeten geoogst worden. Want zodra het kouder wordt gaan die hard achteruit. En pesto hebben we nooit genoeg. Dus dat is nummer één.

Dan, de kas verder inzaaien. Er kunnen nog flink kruiden gezaaid. En rucola. En de twaalfling, die is helemaal klaar. Die moet geoogst, en dat wordt veel bladgroente eten komende weken!

De venkel moet ook van het land anders gaat het doorschieten. Ik denk dat ik de venkel ga wecken met wortel en koriander. Dat lijkt me wel wat! Voor bij vis, als ovenschoteltje ....




En ook hier op de bedden, weer zielige bonen. Sommige peulen zijn mooi gerijpt, maar andere zijn opengebarsten. Dus dit moet er ook allemaal vanaf.




En kijk op dit plekje hieronder moet de knoflook worden gepoot. En dat moet eigenlijk nú. Maar de ananas-kers staat daar nog heel mooi gezond te wezen. Die is eigenlijk nog maar net begonnen. Moet je kijken wat een vruchtjes eraan zitten. 





Ja dat is lastig. Want wat nu? Wachten met de knoflook? Misschien kan ik er alvast wat omheen poten. Nou we kijken wel even volgende week.

En ook weer wat verrassingen. Want je staat gek te kijken met dit warme oktoberweer ...





Het wordt een drukke week volgende week! Leuk! En om te voorkomen dat ik als een kip zonder kop ga rondrennen maandag maar even alvast wat dingen opschrijven.  






Maar nu eerst weekend, en morgen een verjaardag te vieren!

1 reacties:

Elisa zei

Wouw wat een lijstje met to do dingen :)