Spinaziesouffle van het land.

on woensdag 2 april 2014




Spinazie in overvloed deze week. Dus we maken een souffle. Sorry, ik kan dat streepje op de ´e´ niet vinden ..............

Eerst een flinke hoeveelheid mooie grote spinaziebladeren plukken, het steeltje met de duimnagel doorknijpen, zodat de plant intact blijft. Dan kan je er lang van oogsten. Ik nam zo´n 200 gram mee naar huis. GOED wassen, in verband met de schapenmest .... en drogen.

Oven voorverwarmen op 180 graden.




Verder nog nodig: 50 gram bloem, 50 gram boter, 3 eieren, wat melk, en peper en zout. En een souffleschaal. Of, als je die niet hebt (zoals ik) dan neem je een taartvorm. Goed inboteren!

Dan de boter verhitten, en de bloem erbij roeren, totdat het een soort deeg wordt. De melk erbij, blijven roeren, tot het een dikke saus is. Nu het vuur uit, en de roux laten afkoelen.

Spits de eieren.




De eierdooiers goed opkloppen, en toevoegen aan de afgekoelde roux. Voeg hier zout, peper en nootmuskaat naar smaak aan toe. Eventueel knoflook.

Nu de spinazie.

Bij ALLE souffle recepten op google moet je de spinazie eerst garen. Dat wil zeggen, verhitten, totdat het slinkt, en dan het vocht eruit laten lekken of knijpen. Nou, ik doe dat dus niet! ZONDE!! Spinazie moet je rauw, of geroerbakt eten, vind ik. Anders wordt het snot, en met het vocht raak je alle waardevolle stoffen kwijt.

Dus ik ga de souffle maken van rauwe spinazie. Mooi knapperig. Snijd het in stukjes, maar niet al te fijn.





De eiwitten met de mixer op de hoogste stand mixen tot een stijf mengsel.




En nu de ingredienten mengen. Eerst meng je de roux voorzichtig door de eiwitten ...




............ dan de spinazie erdoor, en in de ingevette bakvorm.




En dan mag het in de oven. Het moet daar zo'n 50 minuten in blijven.

Maar helaas .... hadden wij allemaal erge trek, en geen geduld, en hebben de souffle na een dik half uur al eruit gehaald. Was heel lekker hoor, maar niet zo mooi hoog gerezen, zoals je dat soms op plaatjes ziet.

Meer een soort stevige spinazie ommelet eigenlijk...

Maar het was erg lekker! En door de rauwe spinazie, had het echt een lekkere spinazie-voorjaars smaak!




Okee, dat was het tuin recept van deze week!

Hoe gaat het op de tuin? Nou ............... DRUK nog steeds!





De peulen groeien hard, en de plantjes krijgen al van die grijparmpjes. Waarmee ze omhoog willen klimmen. MAAR er is nog geen rek!! Ze kunnen zich nergens aan vasthouden!

Dat rek ga ik maken. Gewoon een paar lijnen spannen van paal naar paal. EEN op enkelhoogte, EEN op middelhoogte, en EEN bovenaan de palen.

Dit rek is ook meteen geschikt voor de bonen, die hier ná de peulen komen te staan.




Er gaat natuurlijk een en ander mis, bijvoorbeeld dat het draad gigantisch in de knoop raakt. En dan, als alles ontwart is, dan knip ik het af. Maar dan knip ik het weer te kort af ...

Ach je weet wel, van die klungel dingen, die je maar niet op de foto zet...

Het draad stevig vastmaken aan de buitenste stammetjes. Nu moeten er nog touwtjes worden gespannen van onder naar boven, maar dat touw heb ik nog niet. Dus dat komt morgen.





En wat ik nou zó bijzonder vind ...... Als ik de draden heb gespannen, loop ik erlangs en wat denk je??? Eén van die grijparmpjes van een peulenplant zit al vast aan het draad!! IN TIEN MINUTEN!!




Mooi is de natuur toch!!

In de kas is het warm en vochtig. Vanwege het vele sproeien en begieten. De kas staat met dit weer dag en nacht open.




Dan zie ik de savooiekool zaailingen .... ach die zijn ook veel te groot voor hun potje. Dus daar gaan we een plekje buiten voor zoeken.



mooie wortelkluit, kan zó de grond in

Het is nog wel vroeg om kool al buiten te zetten. Maar ik vind savooiekool erg lekker. Dus proberen gewoon. Als het doodvriest, soit! Ik heb nog heel veel zaad!

Thuis, in de achtertuin, is een kolonie van zo'n zestien eksters de boel aan het tiranniseren. Ik heb nog haast niks gezaaid en geplant gelukkig. Maar dit weekend gaat dat wel gebeuren.

Hoe krijg ik die kolonie weg!!



0 reacties: