Aprilregen, voor boer een zegen!

on dinsdag 8 april 2014



Ja die regen was hard nodig.

Vanmorgen eerst naar Land en Boschzigt. Daar schiet alles als een raket uit de grond, nu het nat is. Wij leggen nog snel de laatste hand aan de bonensteunen. Nou ja........... snel ....... dat nou ook weer niet. We verdoen de halve ochtend met gehannes met in de knoop geraakt draad.




Wat kun je je tijd verpesten met geklungel!

Ook hier moeten er veel plantjes verspeend worden, tomaten, bloemen, sla. Die krijgen allemaal een plekje voor de ramen in de kleine kas.



Na het verpotten zet Hiekje flink de sproeier erop. Ook nog even op ons natuurlijk! :D Maar dat geeft niks, want het is met het zonnetje al snel bloedheet in deze kas.

Toch nog maar voor de zekerheid binnen koffiedrinken want april is wel érg grillig vandaag! Zó de zon, zó een felle hagelbui!




Moeskers Moestuin is ook erg opgeknapt van de regen. Alles groeit nu zó hard, dat ik plek tekort kom op de tuin! Kijk maar, de kolen moeten nu echt uit de potjes ...........






............ maar de plek waar ze moeten komen, daar staat de spinazie nog! En die kan echt nog niet gerooid. Daar kunnen we nog een paar weken van oogsten!

Dus, wat nu?




Met een kruiwagen vol compost ga ik aan de wandel, op zoek naar een plekje! Pompompompompom. Nou, daar is een plek! Aan het 'voeteneinde' van de bedden van de bladgewassen, daar kunnen ze wel. Dan hebben we wat minder ruimte voor de sla, maar dat is geen probleem.




Omdat de koolplanten heel veel voeding nodig hebben, gooi ik op elk voeteneind een kruiwagen vol met compost (blad en schapenmest). Die compost is nog niet helemaal verteerd, maar dat is niet erg. Het zit vol met wormen, dus het bodemleven krijgt hier een enorme boost!





De compost wordt uitgespreid, en vervolgens spit ik het stuk om. Dat omspitten zorgt ervoor, dat de compost goed door de aarde wordt verdeeld. De wormen gaan ook de bodem in, en kunnen daar mooi de compost verder verteren.

Na het spitten hark ik er even overheen, zodat het oppervlak weer effen wordt, en de bovenlaag weer uit aarde bestaat. De compost is ondergewerkt.

Nu komen de koolplantjes erop. Kool moet ver uit elkaar geplant worden. Voor rode kool geldt, dat er minstens 60 centimeter tussen de plantjes moet komen in lengte en breedte. De kolen worden groot, en gaan veel ruimte innemen, maar ook veel voeding vragen. Dus zet ze niet te dicht bij elkaar!




Zo'n dertig koolplantjes. Rode en witte kool en broccoli. Nou nog wat verzinnen tegen het koolwitje, en de konijnen. Want die gaan zeker komen hier!!

Er zijn ook veelvraten in de kas geweest! Kijk maar naar de radijsjes......




Het blijkt om kleine slakjes te gaan. Ja die kruipen gewoon onder de randen van de tunnelkas door naar binnen...

Niet zoveel aan te doen. Gewoon maar snel opeten die radijzen! :)




Dit is de oogst weer voor vandaag. Ik zal binnenkort een hoofdstukje maken waar ik de oogst ga bijhouden. Tot dusverre hebben we zo'n 2 ons radijs, zo'n kilo spinazie en een paar handen raapsteel en rucola geoogst!

En heel veel wilde planten. Maar die ga ik niet bijhouden!

Heerlijk, eind van de middag die zon weer! Regen mag dan heel nutig zijn, maar er gaat niks boven de zon!!


2 reacties:

Learning Traditional Skills zei

In de tijd van mijn moestuin hield ook ik bij wat we van het land haalden. Je staat er versteld van hoeveel!

Marjan zei

Ik ben ook blij met de regen, de tuin was erg droog en na het planten van mijn eerste zaailingen dit weekend kon er wel wat extra ondersteuning gebruikt worden! De kool is hier nog niet zo groot als bij jou, maar ik kan eigenlijk niet meer wachten :-)