Het appelboompje.

on woensdag 9 april 2014




Werken in de boomgaard is geen straf. En in het voorjaar al zeker niet. Het is hier stil, en alles staat te bloeien. Prachtig.




Ik ben heel benieuwd naar één bepaald boompje ......

Even terug in de tijd. Op 30 januari heb ik dit boompje gesnoeid....



Ik was tot nu toe heel voorzichtig geweest met snoeien. Het zijn per slot van rekening niet mijn bomen. En ik snoei nog maar voor het tweede jaar, ben nog niet zo geroutineerd. Dus alleen maar de waterloten gesnoeid. En de gekruiste takken. Alleen bij hele grote bomen durfde ik wel wat flinker te snoeien. Maar niet bij die jonge boompjes. 

Maar bij dit éne jonge appelboompje besluit ik om het rigoreus aan te pakken. Hij is namelijk héél stakerig geworden. Nou, aan die lange verticale takken zullen weinig appels komen! Hij moet een veel bredere kruin krijgen. Dus .... ik halveer hem zo'n beetje :O



Bij het terugsnoeien zorg ik ervoor, dat de takken eindigen op een knop die naar buiten wijst.



Nu ben ik heel benieuwd hoe het met die boom gaat. En of de naar buiten wijzende knoppen ook echt horizontale takken gaan vormen, wat de bedoeling was. Kijk, je kunt het al een beetje zien .........




Het lijkt goed te gaan!

Over twee maanden weer kijken!

2 reacties:

Marjan zei

Ik vind snoeien ook? eng. Ik heb mijn appel en peer dit jaar dus niet gesnoeid. Na dit seizoen zal ik er wel aan moeten geloven denk ik! Maar dan ben ik weer een jaar tuinervaring rijker....

Clarien zei

Er is van wel een snoeicursus bij je in de buurt. Heb ik ook gedaan, bij Snel in Naarden, een professionele fruitkweker. Het blijft altijd eng, vooral de bomen van een ander... Maar door zo,n cursus weet je wel hoe het moet.