Radijs sandwichspread

on donderdag 10 april 2014



Radijs, radijs, radijs, radijs .......... en spinazie! Elke dag gaat er een lading mee naar huis. Wat gaan we er nu es mee maken? Nou dat heb ik onderweg al bedacht. Ik ga een grote bak radijs-sandwichspread maken. Kan ik dat morgen mooi menemen, naar Dronten.

Het recept is ongelofelijk simpel. En het is in 10 minuten klaar. Wat heb je, behalve radijs, nodig?




Wat selderij, een tomaat en een ui.. Bosje kruiden, paar augurken, limoensap, kwark, peper en zout.

Ik zet de radijzen even in een bakje water met een scheut azijn, omdat de slakken erop gezeten hebben. Gewoon goed wassen kan ook. Maar de azijnsmaak vind ik ook lekker op de radijs.



Dan hak je alle groente en kruiden fijn, vermeng met 4 of 5 eetlepels kwark en een eetlepel limoensap. Peper en zout erbij. Klaar. ALS je wil .... kan er ook een schep mayonaise bij natuurlijk, of wat mosterd, of bieslook, of iets anders wat je lekker vindt. Het is bij mij ook elke keer anders.

Nou, schep maar een bult op je brood, want gezonder en lekkerder broodbeleg bestaat haast niet!




Ik had jullie graag de grote bak vol laten zien, die ik gemaakt heb.... maar wij aten vanavond tortilla's, enne die radijsspread bleek daar heel goed bij te passen ...... dusse ..............


OP!!

Nou ja morgen zijn er weer radijzen. En spinazie! :D

Over die spinazie gesproken, ik heb voor de gein es de twee soorten, EEN uit de kas, en EEN van het land, naast elkaar gelegd. Kijk es ...





Links is van de volle grond, buiten, rechts is uit de kas. Beide soorten staan in dezelfde grondsoort. Beide zijn biologisch opgekweekt. Maar links is duidelijk veel groener, veel steviger van structuur, en heeft veel meer smaak.

Het plantje in de kas heeft ook veel slappere wortels. Bij het spinazie plukken trek ik vaak per ongeluk de hele plant uit de grond. Bij de spinazie buiten zit de plant MUURvast in de bodem!

Nou heeft die plant buiten ook veel meer meegemaakt. In de vorst gestaan, hagel op zijn kop gehad, maar ook hete zon en harde wind. Hij heeft meer vitaliteit. Tja en dan ben ik er echt van overtuigd, dat hij MIJ ook meer vitaliteit geeft, dan het kasplantje....

Dus vanaf nu .... alle spinazie van de volle grond!

Verder nog wat geknutseld met oude kerstbomen, die achter op het terrein in een bult liggen. Ik heb de takken eraf geknipt.



Die takken komen op de paden in de wildernis, en die uitgeklede boompjes worden de steunen voor de tomaten en komkommers, in de zomer! 




Scheelt mij ook nog een ritje naar de GAD!

1 reacties:

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Wat een goed recept, ben dol op radijs en mijn moestuin staat er mee vol dus dat zit wel snor.

Bio moestuinieren doe ik al jaren en bevalt me goed, alles is zoveel lekkerder, verser en gezonder dan uit de supermarkt.

Tuinier ze!

Yolanda