Ondersteunen en omheinen

on vrijdag 25 april 2014



Onze groenten zijn géén sterke inheemse planten. Zonder hulp van de mens wordt het niks met ze. Dan zijn ze zó verdwenen. Opgegeten, omgevallen, verdroogd, verhongerd, overwoekerd.... Vanalles kan er misgaan met onze groenten.

Ze moeten worden beschermd, gevoed, begoten, ondersteund, omheind .....

Als wij bijvoorbeeld tomaten willen, moeten we de ranken ondersteunen. Zodat de zon goed bij de plant kan. Anders krijg je een woekerende tomatenstruik met amper tomaten.


tomaten en courgette gisteren geplant



Je kunt bamboestokken gebruiken, of lichtgewicht verwarmingsbuizen, of van die mooie gekrulde tomatensteunen. Ik heb hier gewone takken gebruikt. Ze zijn niet helemaal recht, maar ik denk wel dat ze voldoende steun geven. Omdat de plant groot kan worden, en hopelijk veel tomaten krijgt, moeten de steunen wel stevig staan.

Zet op de hoek daarom extra stevige steunen, en gebruik een grondboor om ze ver de grond in te krijgen.

Later gaan we hier nog dwarsdraden tussen spannen.

De tomaten en courgettes zijn giftige planten. Daarom hoeven ze niet omheind. Konijntjes zijn niet gek!




Tussen de tomaten en courgette zaai ik wat bloemen. Zonnebloemen langs de steunpaaltjes, en verder nog koriander en goudsbloemen.

Dan de kolen. Vreemd genoeg is er nog niet van gegeten. terwijl ze daar open en bloot staan, en het een favoriet hapje is voor de nijnen.... Tijd om ze te omheinen!

De afgezaagde stukken tak zijn voldoende lang. Het hoeft niet heel stevig te zijn, want het dient niet voor ondersteuning.




Ik had alleen nog tien meter grootmazig kippengaas. Als een konijn WIL, komt hij hier wel doorheen. Maar ik hoop dat het hem optisch afschrikt! :D

Om het gaas wat strakker te trekken, kun je de paaltjes aanspannen met een touwtje en een haring in de grond.

Alleen ..... let op, tien tegen een dat je een keer je nek breekt over een van die touwtjes!! Dus hang er even een felgekleurde markering aan!




Ik had nogal wat ongelukjes vandaag ..... ten eerste dus over zo'n touwtje gestruikeld. Maar ook had ik palen gezaagd zonder handschoenen aan. En gewoon los op de tafel. Dus zaagde ik in mijn duim. Stuk nagel eraf en flink stuk huid. YEK. Even weer een reminder ...... niet zagen zonder werkhandschoenen!!

(Oja en nieuw doosje pleisters halen)

Een andere tegenvaller was de kas .... met de kas zelf is niks mis, maar wel met de plaats waar hij staat. Nu de zon steeds hoger komt, blijkt hij toch teveel in de schaduw van omringende bomen te staan.

Hier zie je een potje courgettes ..... de voorsten hebben nog wel zon gehad, maar de achtersten zien er zielig uit. Het wordt te donker in de kas!!




Remy en ik zoeken naar een boombesparende oplossing. Een paar takken weg?




Ja en je ZIET hier alweer een ongelukje op de loer liggen ..... maar het ging goed. Remy is handiger dan ik! :D:D

Enfin, we moeten nog wat verzinnen met die kas. Wordt vervolgd!

Maar nu eerst een paar dagen weg! De verspeende bloemen mogen buiten op tafel voor een paar dagen. Lekker in de regen en de zon!


1 reacties:

Anoniem zei

Hmm, zo op de foto ziet het er wel een beetje onverantwoord uit ja..!

Remy