Pakjes en flapjes in plaats van zakjes en bakjes.

on maandag 16 juli 2018




Bij hoge uitzondering was Mevrouw Bekje vandaag bij mij in de keuken. Normaal is ze amper binnen. Ze is een echte buitenkat, brandmager, kerngezond.

Nee ... nog geen kittens .....

Na de poets- en was-ronde vanochtend ben ik weer gaan oogst verwerken. Steeds kleine beetjes. Dan blijft het leuk en wordt het geen stressen in een bloedhete keuken, straks in augustus, met al die kratten tegelijk.

De laatste tuinbonen zijn gedopt. Tuinbonen ..... ik herinner me nog goed dat mijn vader daar dól op was. Hele borden vol tuinbonen at hij. Wij keken ongelovig toe ... hoe kan je die nou lekker vinden??





'Olwievetoon'n' noemden we ze. Omdat ze op tenen van oude vrouwen leken.

Wij eten nu nooit meer borden vol met tuinbonen, maar ik doe ze overal doorheen. Een handje vol. Door soep, stamppot, roerbak. Dan zijn ze echt lekker. En je kunt er heel makkelijk hummus van maken. Je gebruikt ze dan gewoon in plaats van kikkererwten.

De bonen zijn eerst beetgaar gekookt, samen met een bos bonenkruid, en toen zijn ze ingevroren in kleine porties. Niet in nieuwe zakken maar weer .. hergebruik. Oude plastic zakken knip je in stukken.

 



Kan me écht niet herinneren dat ik ooit bij Patriek Knot geweest ben ....

.... maar zijn tas is handig. In tweeën geknipt kan je het mooi strak opvouwen, en met de hengsels knoop je het vast. 










Kijk ... Westland Kaas. Dat is onze eigen Joost! Hij verkoopt enorm lekkere kaas op de markt in Bussum, Huizen, Hoogland, en nog meer dorpen in die regio. Als je bij hem kaas gaat kopen doe hem dan mijn groeten!

We hadden ook wat val-pruimen, van de boom van de buren. Die zijn zo lekker die wil je ook in de winter door je muesli of pap. Geen probleem. Ontpit ze, en vries ze per handvol in. In ieniemienie pakjes.

Die pakjes passen wel met vijftien stuks in een vriesdoos. Je pakt in de winter zó een zakje, gooi de inhoud in je gloeiend hete pap, en je hebt de heerlijk verse smaak van de zomer!







De plastic wikkels kun je uiteraard ook weer steeds opnieuw gebruiken. Haal ze door een sopje en ze zijn schoon, en ook zó droog. Véél makkelijker dan diepvries zakken afwassen en laten drogen, van-binnen-en-van-buiten.

Maar goed. Ik geloof dat ik weer doordraaf. Met de anti-plastic tips. 

😁😁😁😁😁



Iets anders dan. 




De rogge!!

Morgen begint het maaien! We zijn in elk geval met z'n vieren. En misschien komt deze en gene wel even langs om te kijken of ook een haal met de zeis te maken. Of een schoof te binden. We zijn wel een paar dagen bezig denk ik.

Ik heb er een goed gevoel over want ik heb vanmiddag geoefend en de rogge is kurk en kurk droog en de zeis schuift er zó doorheen! Er is alleen één probleem. Het stro is zó droog, dat je de roggeschoven er haast niet mee kan dichtbinden.

Het breekt af! Zo bros als beschuit






Maar goed. We verzinnen wel iets.

De soep staat klaar. Het wachten is op de maaiers. 





🌾🌾🌾🌾🌾



10 reacties:

Eigenwijzehuisje zei

Niet elk plastic is voedselveilig. Geen idee hoe dat zit met plastic tassen, maar ik zou zelf liever diepvrieszakken gebruiken...

Katrina zei

Op zich is het een leuk idee. Maar ik zou het fruit niet op de gedrukte kant leggen. Wat doet het fruitsap in de vriezer met drukinkt? Zonde toch van al je biologische teelt?

Anoniem zei

Net als eigenwijzehuisje is het geen goed idee om oude plastic tassen te gebruiken.

De inkt geeft af en trekt als er vocht bij komt in je voedsel .Erg jammer want het maakt dat je straks alle moeite voor niets hebt gedaan.

Je kunt tegen plactic zijn wie niet ,het lukt niet met alles!!!.

Wil je voedsel invriezen!!! dan nog een wijze tip gebruik geen boterhamzakjes en geen gebruikte broodzakken.

Deze zijn namelijk te DUN.

Haal bij ACTION of vergelijkbare winkel een rol met DIEPVRIES ZAKKEN.200 op de rol voor nog geen 2 euro.

Die paar euro verdien je terug!!!!Want door diepvrieszakken te gebruiken blijft alles langer goed in de vriezer.

TIP.
Je hebt er even werk aan:Maar redt het voedsel wat je heb ingemaakt nu kan het nog, verpakt alsnog in goeie diepvries zakken!!!

MVG Lies

Naomi zei

Inderdaad, zoals werd gezegd, niet in die zakjes het eten bewaren. Zeker hiet zo lang. Beter is trouwens om eten in glas te bewaren

Anoniem zei

Idd, bewaar je heerlijke biologische voedsel niet in dat vieze bedrukte plastic. Dat lekt ws allerlei stofjes en verf of inkt in je eten wat niet zo bio is. Dat kan toch de bedoeling niet zijn lijkt me. Plastic heeft allerlei codes waarbij je kunt zien of het veilig is om voedsel in te bewaren. Google daar maar eens op.

Clarien zei

Wat lief dat jullie zo meedenken! Goeie tips! En ja ik let wel op hoor. Het zijn versleten zakken, dus geen verse inkt, en goed schoongemaakt. Binnenste buiten inpakken is ook een goed idee! :)

Enne Lies het gaat er mij niet om dat ik geld bespaar door geen plastic meer te kopen. Dat maakt me niet uit. Van mij mocht plastic zelfs wel tien keer zo duur zijn. Maar ik wil geen plastic meer kopen omdat het zo vervuilend is. (Maar het lukt niet altijd hoor)



Moestuinmeisje zei

Diepvrieszakjes zijn van een ander soort plastic gemaakt. Deze kunnen geen vage stofjes lekken naar je groente/fruit. Andere plastic zakjes doen dat wel, omdat door het invriezen iets verandert in de structuur van het plastic. Ik zou het er ook uithalen.

Anoniem zei

Dag Clarien,
Of het oude plastic zakken zijn maakt niet uit.
Op de foto`s is te zien dat je die pruimen op de inkt kant van het plastic inpakt.

Of het nu nieuwe of oude zakken /tassen zijn maakt niet uit.

Die inkt laat los en trekt in het voedsel.

Mvg Lies

Anoniem zei

Ik wil toch ook een duit in het zakje doen, want je bent zo van biologisch en gezond voedsel kweken en dan doe je dat in die vieze, niet voor voedsel geschikte tasjes en dat enkel om geen plastic meer te willen kopen. Prima streven om zo min mogelijk plastic te willen kopen en gebruiken, maar die vieze tasjes gebruiken, die alleen geschikt zijn om andere spullen in te vervoeren, vind ik persoonlijk echt heel onbegrijpelijk.
Eerlijk gezegd, ook een beetje onnozel om niet zelf te bedenken, dat dit een no-go is!
Ik zou jouw producten ook niet willen eten als die uit die plastic zakjes komen, brrr en dan ben ik bij lange na niet zo biologisch en bewust bezig als jij pretendeert te zijn.

Ik hoop, dat je nu echt schrikt en zo snel mogelijk alles uit die vieze, ongeschikte tasjes haalt en in verpakkingen doet, die wel geschikt zijn voor voedsel!

Verder is het niet kwaad bedoeld, maar ik kon en kan het echt niet laten om dit keer wat van mij te laten horen, echt onbegrijpelijk!

Vriendelijke groet, Lily

Clarien zei

Nogmaals allemaal erg bedankt voor jullie ongetwijfeld goed bedoelde reacties. Iedereen mag zijn eigen mening hebben en al dan niet bang zijn voor lekkende stoffen in plastic en giftige inktsoorten. Ik ben daar zelf nou eenmaal niet zo bang voor en dat is dan weer mijn goed recht. :D

Wel zou het fijn zijn om het respectvol te houden, anders moet ik helaas reacties verwijderen ...

Ik wilde hiermee de discussie op deze post afsluiten.