Allemaal aan de moestuin.

on vrijdag 2 maart 2018




Het is al weer bijna drie jaar geleden dat we hielpen om die daktuin aan te leggen, bij jongerencentrum De Tram, in Huizen. Op het dak van hun discotheek hebben we toen met wat vrijwilligers een complete moestuin aangelegd.












Ik vraag me wel eens af hoe het nu met die tuin gaat. Zo enthousiast als die mensen in het begin waren ... zou dat nu nog zo zijn? Want een moestuin daar moet je blijvend energie en tijd in stoppen.

Je ziet ze overal. Moestuinen. Bij scholen, bij ziekenhuizen, bij kinderdagverblijven, bij voedselbanken, bij ouderencentra, bij sportscholen.


Afbeeldingsresultaat voor schoolmoestuin

Afbeeldingsresultaat voor schoolmoestuin


Ook bij AH is de moestuin aktie weer gestart. En ook vele andere supermarkten verkopen zaadjes en plantenbakken. De Hema verkoopt kweekpotten en kweektuintjes.

En bij de Ikea, waar we vanochtend waren, zag ik in elke showkeuken van die vitrine´s staan .... met led verlichting, om in je flatje, binnenshuis dus, je kroppen sla en je kolen het hele jaar door op te kweken.

De bakken zijn niet goedkoop, maar wow, wat een uitvinding weer.









Je kunt er niet meer omheen. De hele wereld heeft de moestuin omarmt. Iedereen aan de moestuin.

Alleen .... wordt het soms allemaal wel erg makkelijk voorgesteld.

Alsof moestuinieren een kwestie is van ... strooi maar wat zaden ... en hopla. En dan worden de enthousiaste beginnelingen teleurgesteld, doordat er slakken komen en onkruid en rupsen en bladluizen en ziektes ... en ze geven er na een jaar de brui aan.

Echt jammer.





Groente opkweken is een kwestie van doorzetten. Van incasseren. Van niet meteen succes hebben. Je tuin en je bodem moeten eerst in balans komen. Er moeten roofinsecten en kikkers en egels in je tuin komen wonen. Het duurt wel een tijdje voor alles in orde is.

En het kost tijd. Linksom of rechtsom, een moestuin houden kost veel tijd. Je moet vroeg beginnen. Dan heb je voorsprong. Start gerust in januari of in februari al met de eerste sla zaaien. De eerste tomaten. De eerste kolen.






Zoek vaste plekken in je huis, waar in de voorjaarsmaanden de jonge plantjes kunnen opgroeien. Koude en lichte plekken voor de sla en de kolen. Warme lichte plekken voor de tomaten en de pepers, de paprika's en aubergine.

Leg aardappels te kiemen. Zaai bloemen in potjes.

Neem er de tijd voor. Neem bijvoorbeeld één vaste middag per week voor het zaaien en het verspenen. En dan al heel snel heb je her en der in je huis een hele voorraad zaai- en plantgoed staan.





Zodra de ergste vorst voorbij is, schep je een dikke laag compost uit over een paar vierkante meter in je tuin, waar veel zon is, en spit je dat door de toplaag. Mooi uitharken. En dan de plantjes erin. Netjes op een rij, zodat je er makkelijk tussendoor kan wieden en schoffelen.

Je sla mag al heel vroeg de grond in.

Zaai ook meteen een rijtje spinazie, en wat radijs. Wat raapstelen.

Ik ben nu ook bezig, met voorbereiden. Niet alles tegelijk, maar zo tussendoor steeds een beetje. En terwijl de vorst nog regeert, staan hier binnen de eerste kwekelingen te popelen om de grond in te gaan. Binnen is het al lente.

En binnen is het ook troep.






Overal bakken en emmers en bakjes. Overal aarde. En over een maand zijn alle vensterbanken gevuld met jong groen. Maar het is prachtig. Het is allemaal voedsel. Allemaal leven.

Ben je ook al begonnen?


6 reacties:

Anoniem zei

Zeker. Ik word zo blij van dat jonge groen. Tomaten en snack paprika's zijn al prachtig opgekomen. En bosviooltjes en bosaardbeien beginnen ook te kiemen. Laat de lente maar komen!

Dufraing Marc zei

Ik ben nog niet begonnen. Het enige wat ik nu al doe is de pootaardappelen in lege eierdozen leggen zodat ze wat "scheut" kunnen krijgen. Eierdozen omdat hierdoor het transport wat "verzekerd" is. Alles moet mee naar zuid frankrijk omdat mijn moestuin ginder is. Om dan massa's andere planten mee te kunnen nemen wordt het wat moeilijker. Ik heb ginder wel een koude bak die onmiddellijk na mijn aankomst opgestart wordt. In december heb ik al wel de look, de ajuin, sjalot en tuinbonen gezet. Ben benieuwd hoe dit er allemaal bij gaat staan. Binnen 2 weken is het vertreksein!

Wieneke zei

Jij zou een cursus in moestuinderij kunnen geven. Ik heb deze week vier moestuintjes van AH gehad, maar ik wacht nog even tot ik er wat meer heb en dan ga ik zaaien. Eerst in huis en als ze groter groeien zet ik ze in metselkuipen in de tuin en dat gaat heel goed. Gewoon grappig om te doen.

Anoniem zei

Geen moestuin als zodanig wegens ruimtegebrek. Maar alles in potten en bakken in kleine hoeveelheden. Mijn kweekkas is een plastic bak die op mijn werk weggegooid werd met als bescherming een groot stuk transparant plastic wat ook weggegooid werd. Van de week werden er kleine stukken gaas weggegooid , komt later van pas als bescherming tegen buurkatten. Nu binnen voor gezaaid in mijn hobby/logeerkamer , aan de buitenkant hangt een gieter aan de deurknop als herinnering dat ik niet moet vergeten af en toe water te geven. Die gieter is trouwens ook zelfgemaakt, een ouder wasmiddelfles grondig omgespoelt en met gaten in de dop om voorzichtig water te geven. Enkele plantjes komen al op. Mijn instelling is alles wat opkomt en oogst geeft is leuk en lekker , wat mislukt jammer en volgende keer meer geluk. Ans

Es zei

ja hoor mijn huis ziet er net zo uit als die van jou haha. Hoop morgen de kas klaar te maken....
En aankomende week het compost de moestuin in...laat maar komen die temperaturen boven de 10 graden :)
X Es

Ton zei

Natuurlijk ben ik al begonnen maar dat is in Andalusie geen probleem. Voor mij vooral nog veel proberen. Vorig jaar was ik te laat en kwamen veel dingen vanwege de hitte in juli en augustus niet echt uit de verf. Dus staan er nu zelfgzaaide peulen, snij en sperziebonen in de tuin. Tomaten, paprika’s, courgette, pompoen, aubergine en artisjokken heb ik als plantjes gekocht. En met de regen van de afgelopen dagen staat het er allemaal fris bij.
Met groeten Ton