Mijlpaal en chaos.

on woensdag 19 juni 2024




Vanmorgen op het gemeentehuis had ik een tweede gesprek met de wethouder. We bespraken mijn verzoek, namelijk of Prachtlint een vast adviesorgaan kan worden voor de gemeente, bij nieuwe projecten en ontwikkelingen. Advies geven over groen, leefklimaat, biodiversiteit. 


De wethouder reageerde hier heel positief op! Geweldig! Wat een mijlpaal. Ik heb vanaf de eerste seconde van Prachtlint gehoopt dat we écht structureel mogen bijdragen aan een gezond landschap in Staphorst. Nu lijkt dat realiteit te worden! Het precieze hoe en wat, dat moeten we allemaal nog overleggen.


Wordt vervolgd!


En dan nu, de tuin! Daar is heel wat aan de hand. Chaos bij de bonen! Gele punten aan het aardappelblad! Meer slakken dan aardbeien. Man man. 


 



De gele punten aan het blad. Hoe kan dat? Het is meestal een teken van mineralentekort. 


Ik denk dat het komt door te natte bodem. Dan is het een zompige bende onder de grond en dan werken de wortels van de plant niet meer goed. Ze kunnen niet ademen, de bodem is een klont geworden. Dan krijgt de plant z'n voeding dus niet goed opgezogen en dan worden de buitenste blaadjes geel. 


Waarschijnlijk zodra het droger wordt trekt dit wel weer bij.


En de bonen. Chaos! Alles zit in de knoop en ligt op de grond. Hoe dat kan? Nou gewoon. Doordat ik de touwtjes nog niet heb opgehangen. Eigen schuld dus. Moet je maar niet steeds met Prachtlint bezig zijn maar meer aandacht aan de tuin geven!


 



Nou, schaar en touw erbij, en hop aan het draadjes spannen. En onkruid wieden. En de bonen één voor één ontwarren en netjes langs een draad omhoog leiden.


Ik was er de hele verdere middag zoet mee. En toen waren twee van de drie rijen gedaan. Ook nog even geschoffeld. Dat was vooral om lucht en warmte in de bodem te krijgen. Ook hier is de grond erg verdicht.






 

Nou, stuk beter toch? 


(Over de slakken en de aardbeien zal ik het maar niet hebben. Als je zelf ook een moestuin hebt heb je vast de buik al wel vol van slakken-ellende en hoef je die van mij er niet ook nog bij)


(maar het was dus ongeveer drie pond slakken op elke pond aardbeien 🥴)

0 reacties: