Improviseren.

on maandag 28 februari 2022





Liek logeert hier. Ze is juf op een Utrechtse school en geeft les aan de jongste kinderen, die nét vier geworden zijn. De klas groeit gedurende het schooljaar aan met steeds weer splinternieuwe vierjarigen, en na de zomer gaan die dan door naar groep 1.


Deze week is het daar voorjaarsvakantie. Vanmiddag hebben we een rondje gemaakt langs de Kringloopwinkels hier in de buurt, op zoek naar spulletjes voor in de klas. 






Alles het liefst van hout, en in elk geval géén plastic. Daar kan ik nou echt blij van worden. Zelfs de kop en schotels zijn gewoon van aardewerk. En nog een stapel mooie gebloemde bordjes, ook van aardewerk. Want dat kunnen die kinderen best, vond Liek. Voorzichtig zijn met spullen.


Zelf had ik vroeger ook een serviesje van aardewerk. Ik was het helemaal vergeten maar nu ineens schoot het me weer te binnen. Van die piepkleine kopjes en schoteltjes en een écht theepotje. Ik heb het jaren gehad en er brak nooit iets. Hoezo moet nu ineens al het speelgoed eigenlijk 'onbreekbaar' en van plastic zijn?


Nou er is heel wat te vinden in de Kringlopers. Alles is gebruikt, maar nog bijna puntgaaf. Niks mis mee. Voor twee tientjes twee tassen vol met mooie spullen.





Er is een trend in het onderwijs om kinderen anders te laten spelen. Minder kant-en-klaar speelgoed, en meer 'losse spullen'. Eigenlijk net zoals wij zelf vroeger speelden. Met blokken, touwtjes, balletjes, knikkers, lapjes stof, buisjes, dennenappels, en andere rommeltjes die je overal en nergens vond, kon je je uren vermaken. 


En eigenlijk deden we dat vandaag ook weer. Liek had wat kussenhoesjes nodig voor om  kussen in de speelhoek. Liefst groen. Dus wij grasduinden in de stoffenvoorraad, en van een oud groen gordijn maakten we twee hoesjes. 











Gebruiken wat er voorhanden is prikkelt de creativiteit. Niet alleen bij kinderen natuurlijk. Ook voor volwassenen is het een hele uitdaging om als er iets gerepareerd of gemaakt moet worden, eerst te kijken wat je aan materiaal hebben liggen. En daar mee te gaan prutsen. Negen van de tien keer kom je een heel eind. 


Het geldt ook voor hoe je kookt. Volg je precies de recepten, en koop je exact de opgesomde ingrediënten? Of smokkel je wat, en gebruik je wat je voorhanden hebt? Het kan ook een flop worden hoor. Maar hoe vaker je je creativiteit gebruikt, hoe beter je erin wordt. In improviseren. Je krijgt soms echt de leukste vondsten! 


Neem gisteren, we wilden een groenten quiche maken. Met een krokante deegkorst van bladerdeeg. Maar helaas was de bladerdeeg uit de vriezer keihard en uitgedroogd. Onbruikbaar.  


Er stond nog wel in de koelkast een kartonnetje met croissantdeeg, nog over van kerst. Dus hebben we dat gebruikt, uitgerold, en daar de korst van gemaakt. En zo heb je dus een croissantquiche. Uit nood geboren, maar superlekker. 






 

En deze twee zijn niet voor in de klas. Ik kocht ze zelf. Té lief! 😊



3 reacties:

Lies zei

Zó leuk, voor de juf én voor de kinderen!
En lekkerrrrr...!
Lie(f)s.

Coby Breitner zei

Heerllijk zo'n juf wil iedereen. Iemand die de klas gezellig maakt dat nodigt zo uit. Gelukkig hadden mijn kinderen ook zo'n juf.

Marc Dufraing zei

van 'croissant' deeg kun je ook snel en gemakkelijk worstebroodjes maken. Lapje deeg - knakworstje er in en bakken maar - voor als het snel moet gaan...