Huize Avondrood.

on donderdag 17 februari 2022












Wat een stormpje he? Nou! Zelfs de katten treuzelden uren om naar buiten te gaan, hoe nodig ze ook moesten. Want je z谩l maar wegwaaien, daarbuiten.


Gelukkig hebben wij dit keer g茅茅n stormschade, want alles wat los zat en wat kan wegwaaien, is de afgelopen vijf jaar al weggewaaid. Als je maar lang genoeg wacht, dan is er uiteindelijk niks meer wat los zit en wat kan wegwaaien en beschadigen!馃槉


Wel is het helaas zo dat we de wandeling van aanstaande zaterdag moesten annuleren. Het was dit keer een boswandeling, met koffiedrinken in de voedselbos-tuin van Mirjam. Ik had me erop verheugd. Maar ja met al die loshangende takken en scheve bomen die ieder moment kunnen omvallen, ga je niet met een grote groep wandelaars het bos in natuurlijk. Dus, vanavond de wandeling maar geannuleerd.


En daarom heb ik nu zaterdag een vrije ochtend. Wat ook weer fijn is. Want het wordt alweer drukker. De stille wintermaanden (waar zijn ze gebleven??) lopen nu op hun eind. Er is alweer tuinwerk. Dieren verzorgen. Verenigingswerk. Buurtwerk. Ja dat 贸贸k. We hebben een hecht buurtschapje, en de zorg voor je buren hoort erbij.


En ook de gewone huiselijke dingetjes. Kijk bijvoorbeeld eens hoe die gefermenteerde groente al staat te borrelen. Je ziet in de schaal hoeveel water er al uit gebruist is.  



 


Elke dag de dop even vastschroeven, de pot op de kop en schudden, en dan weer terug. En de dop weer los, zodat de bruis eruit kan.


Ik proef elke dag een schepje groenten, en zodra het goed op smaak is, na een dag of wat, gaat het in de koelkast. Dan stopt de fermentatie en wordt het niet meer zuurder. Je kunt het dan nog lang bewaren. Maar je zal zien dat het z贸 op is!


Buiten ben ik vandaag weer verder gegaan met de takkenril. Elke dag komt er een meter of twee bij. En zijn de eerste doperwten en tuinbonen gezaaid. En de sugar snaps. 







Zoals je ziet zaai ik ze eerst in bakken. Dat hoeft niet per se. Je kunt je erwten en tuinbonen gerust al in de volle grond zaaien, buiten. De reden dat ik dat niet doe is omdat ik het perceel waar ze op komen nog niet heb voorbereid. En ook, in verband met kraaien- en duivenvraat, en slakkenvraat.


Die dieren zijn allemaal gek op de p谩s ontkiemende plantjes. Eenmaal wat ouder, zijn de plantjes minder aantrekkelijk voor vraat. Vandaar, deze extra tussenstap in de bakken.







Ik kan er echt van genieten, al dat ontkiemende spul. Het is allemaal nog zo pril en veelbelovend. 


Er is altijd teveel. En van de erwten en tuinbonen die over zijn, zaai ik altijd wat rijtjes in geultjes in de kas. Dat is om straks als microgroente te eten. In de sla. Die jonge groenteplantjes zijn lekker en mineraalrijk. 






En weer een andere klus was het bedekken van het dak van de nieuwe kippen, met gaas. Niet omdat ik nou zo bang ben dat meneer Haan gaat rommelen, met de nieuwe dames. Dat was een grapje hoor. Want hij kan echt geen kwaad doen in Huize Avondrood. 馃槉馃槈


Nee, dat gaas moet erop, vanwege eventuele wilde dieren die hier makkelijk op en dan dus IN het hok kunnen klimmen. Ik was de hele week bezorgd dat dat zou gebeuren, en dat ik 's morgens 5 skeletjes of helemaal niks meer zou vinden in het hok. Leg dat dan maar eens uit aan de vorige eigenaars ..... 


Maar ik had vandaag pas tijd. Dus, nu kwam eindelijk het gaas erop. Pfjoe. Huize Avondrood is veilig! 









Het is nog niet af. Er moeten hier en daar wat nieuwe balkjes in, want een en ander is compleet doorgerot. Maar dat heeft allemaal niet zo'n haast.


Dus dat zal wel ergens juni worden. Of september. 馃槃馃槃


En kijk, elke middag (vanaf gisteren) mogen ze er even uit. Een uurtje, vlak v贸贸r voertijd. Dan kunnen ze rustig aan wennen aan het rondscharrelen. Vandaag met die storm wilden ze er helemaal niet uit. Ze waren zeker ook bang voor wegwaaien.






Et voila. Daar komt het voorjaar aan! Als eerste .... in de uien. Hoewel ik bij de aardappels ook al het voorjaar zag aankomen. En bij de knoflook ..... 





 

Een andere voorjaarsbode is het opraken van sommige dingen. Zoals de verse korianderpasta. De laatste pot is leeg geschraapt. Opperdepop. 


Nu wachten op de eerste korianderplantjes. Maar dat duurt nog even. Die zaai ik pas met warmer weer.


Jullie al aan het zaaien???




6 reacties:

Lies zei

Druk bezig, Clarien!
'k Zaai dit jaar niet voor, denk ik. Direct buiten dus!
Lie(f)s.

Anoniem zei

Het gaas die rondom het hok zit, zijn die gaten niet groot genoeg voor marters en hermelijnen?

Anoniem zei

Er staat ons nog wat te wachten vandaag ,dus let op je denkt wel dat alles vast staat en is weggewaaid maar met de kracht van vandaag vraag ik dat mij af in de open vlaktes in Drenthe !

Sterkte Paulien.

Jos茅 Bosma zei

Jazeker, ik heb tomaatsoorten, paprika sugarsnaps, sla en wintererwten gezaaid. Allemaal binnen, dus volle vensterbanken met kasjes.

Petra1945 zei

Hai Clarien, je had gelijk hoor m.b.t. de boswandeling:

Staatsbosbeheer roept mensen ertoe op bossen dit weekend te mijden
Staatsbosbeheer adviseert Nederlanders om de bossen dit weekend te mijden in verband met de schade die vrijdag is aangericht door storm Eunice. Een woordvoerder zegt dat mensen die een frisse neus willen halen "van harte welkom" zijn in 'open' natuurgebieden, zoals duinen, polders en heides.

En: zijn je "eigen" kippen niet uit hun boom gewaaid??

johmar zei

Mijn dochter heeft 2 katten en de ene vond het gistermiddag maar wat interressant op het balkon, maar de jongste wist niet hoe snel hij weer naar binnen moest nadat er een paar blaadjes overvlogen.