Spinnen, houtwormen, en bijenbekjes.

on dinsdag 13 september 2016




Ja .... jullie moeten weer de groeten hebben.

Maar helaas voor de spinnen zijn er weer een heel stel geliquideerd. Per ongeluk dan. Want hoe maak je een schuur schoon, vol webben, zonder de spinnen te beschadigen. Dat lukt mij niet. Maar er zitten hier genoeg hoor. Deze hier buiten zitten er overigens nog allemaal. Alleen binnenspinnen, ja daarvan zijn er wat minder ...





In de tuin is niet veel te doen.

De tomaten zitten in de herstelfase, ze genezen langzaam maar zeker, en laten weer lange trossen bungelen met mooie rode kralen.






Er is nog één schuur waar nog niks aan gedaan is, de houtschuur, waar ook het hout ligt van onze jonge buurtjes uit de Yurt. Daar zat houtworm in dus dat heb ik even elders neergelegd.

Nu ligt er nog overal nog los hout, zoals zo´n stapel aanmaakhout .... wat wij zelf echt niet gaan gebruiken. Het is wel mooi kurkdroog maar het is vrij harsig en er zit verf op. Lijkt me niet goed voor de kachelpijp en ook niet voor het milieu.






En wat doe je daar dan mee? Ik zet een paar emmers met dat afvalhout onder de kap. Ik denk dat anderen het wel goed kunnen gebruiken ... En tja, om het dan naar de stort te brengen ..... dat is óók zoiets.

Ik geloof dat in de streek waar wij gaan wonen mensen kampioen zijn in hergebruik ... echt alles wordt hier bewaard en hergebruikt. Mensen hebben soms hele grote gezinnen, en dan vaak maar één inkomen. Kijk, dan gooi je niet zomaar iets weg!






Verder hebben we ineens besloten dat er in de keuken toch maar tegels op de vloer gaan komen. Van die rooie boerentegels wil ik graag. Dus eventjes langs de buren van drie huizen verderop, Raab Karcher, het bouwmaterialen bedrijf. Zo handig zulke buren!

Zoals het daar dan gaat. Een meneer komt me wegwijs helpen, maar als ik in de showroom ben en echt niet weet waar ik moet kijken, zegt hij op z'n Sallands ..... kiek moar gerust 'n bietien rond ...

.... en hij gaat weer naar kantoor. Ik mag rustig rondkijken en foto's maken en alles opentrekken.












Later komt een vertegenwoordiger eens kijken. Maar we hebben het helemaal niet over tegels. Want hij is 70 en werkt nog steeds full time bij het bedrijf ... en ik krijg de hele geschiedenis van Nieuwleusen te horen, hoe dat vroeger ging hier met de boten uit Zaandam, die helemaal door de Dedemsvaart hier op déze plek hun stenen en zand en grind kwamen lossen.

We staan wel een uur te praten. Tja, buren he? En een tegel, die hij me terloops laat zien, is meteen de goeie! Dat ook nog!

Oja ik moet nog eventjes wat meenemen van hem ..... een folder over het 'Bijenbekje'. Die stop je in gaten en spleten van je huis en dan komen er geen wespen en bijen en muizen meer bij je in huis wonen! Helemaal duurzaam! Ze zijn van metaal, alleen het proefje dat ik meekrijg is van plastic.






Ja zo gaan die dagen hier.

De emmer met courgettes blijft achter. Wij hebben er veel te veel, en hier worden ze dankbaar meegenomen!





2 reacties:

Unknown zei

Wat super handig dat Bijen bekje nog nooit van gehoord , maar simpel en effectief. het valt mij steeds weer op dat je buiten veel meer rag hebt dan in de stad , Zowel binnen als buiten en met en rietendak zal je vooral in de herfst zien dat je zulke mooie webben ziet met dauw erop. Heerlijk hé die gemoedelijkheid dat ontbreekt helaas veel in de Rand stad. De mensen buiten leven zo anders en vaak ook gemoedelijker.Hier is het zelfs zo als je te weinig geld bij je hebt geen punt dan kom je het later toch brengen als ze je eenmaal kennen. Het bewerkte hout om het zomaar te zeggen zou je buiten in een vuur korf kunnen branden. Hier laten we eind van de zomer / begin najaar wagens met hout komen .het zijn boomstammen groot en dun door elkaar heen en die moeten gezaagd en gekloofd. Zoon lief had het erover is het eiken en beuken hout. het zijn bedrijven die vergunningen hebben daarvoor die dat komen brengen .Op het dorp hier stookt iedereen hout zelfs bij het gemeente huis voor de deur ligt hout.

Clarien zei

Hout-as van eiken en beuken is ook heel geschikt om zeep van te maken. Ik zou de as bewaren Henriette, als je dat soort gepruts leuk vindt tenminste! :D Bij jullie is vast ook wel makkelijk aan vet te komen. Zeep zieden is een leuke klus voor de winter, je kunt er in de zoekfunctie op mijn blog wel wat info over vinden.