Lesje van bloglezers!

on vrijdag 12 februari 2016



Nou, weer een belangrijke les geleerd dank zij jullie reacties gisteren. Namelijk ... het ijs in je vijver sla je niet kapot in de winter want dat kan je je kikkers kosten. En je vissen.

Het was overigens ook niet echt kapot slaan wat ik deed, meer het breken van het ijs, maar in elk geval was dat dus geen slimme actie. Terwijl ik altijd heb gedacht heb dat er een opening in het ijs moet zijn voor zuurstof voor de vissen.

Van een oudere man vanmiddag bij Moeskers Moestuin hoorde ik weer een ander verhaal. De kikkers waren tóch wel doodgegaan zei hij. Vanwege de op- en neergaande temperatuur. Nou ja we zullen het nooit weten ... hopelijk komen er wel weer jonge kikkertjes op de tuin dit voorjaar! Ik heb ze hard nodig tegen de slakken! En ze zijn zo leuk ... die beestjes.

En vanmiddag, ons straatje verder schoongemaakt.





Paul had van 't weekend de hogedruk spuit er al op gezet. Ja dat vind ik nou echt een duurzaam ding. Alle schimmels en groene plekken op je tegels kun je zo wegspuiten, zonder chemische middeltjes.

Ach ... en die groene plekken hoeven normaal gesproken van mij niet weg ... het zijn óók plantjes ... maar ja als je je huis wilt verkopen moet je soms concessies doen. Dus bzzzzzzzzzzt .... en vandaag nog even hard vegen en schrobben, en schoon is je pad!!

Bij de voordeur staat een nieuwe plant. Een nieuwe voor mij. Kennen jullie hem al wel, de Amelanchier? Hij lijkt de perfecte plant voor naast je voordeur, want ....





.............. hij bloeit héél uitbundig, en heeft zuiver witte bloemen in het voorjaar. Verder is hij helemaal winterhard, en groeit mooi smal en hoog. Past dus precies in dat hoekje daar. Ook krijgt hij ná de bloei eetbare bessen. En hij doet het op elke grondsoort!! Stond allemaal op het kaartje! :D

Nou, wat wil je nog meer? Naast je voordeur?  Ik kan me nu al erg verheugen op die uitbundige witte bloei en op al die eetbare bessen!

Maar voorlopig houdt hij zijn knoppen nog stevig gesloten.






Ja en dan de achtertuin ...  het IS en blijft natuurlijk een moestuin. En dat oogt in de winter niet zo weelderig. Niet zo gezellig, al die zwarte bakken.

Je kunt het wat opleuken met viooltje en bollen, maar veel fraais is er nog niet te zien in die bakken van ons.





Verder staat overal in de tuin de voorraad. Ik bewaar die het liefst buiten, daar blijft de groente bij mij het beste goed, zolang het niet boven de 8 tot 10 graden komt overdag. Je kunt het soms wel weken bewaren zo.

Het linker vergiet, met restanten, is voor de konijnen. En de rest gaat zo bij beetjes door onze maaltijden en salades. Elke dag wat vers, en wat uit de voorraad. En als er geen vers meer is nemen we wilde eetbare planten, die je nu alweer overal kan vinden. Ga maar kijken in het bos en het veld, alle wilde kruiden lopen alweer uit!

De boerenkool, of wat er van over is na gisteren, bewaar ik aan de stronk, met de stengel in een pot of gieter half vol met regenwater. Zo kun je het lang bewaren.




Na al het buitenwerk, later vanmiddag verder achter de laptop. Binnenwerk. Plaatjes en teksten uitzoeken voor alweer een nieuw project. Het régent projecten dit jaar! :D






Morgen gaan we weer een kijkje nemen bij ons nieuwe huis, het boerderijtje in Overijssel. Kijk je mee?


7 reacties:

Es zei

Ik zet altijd een grote fluitketel op de houtkachel en als deze goed warm is zet ik m op het ijs van de kikkerpoel. Dan smelt je een opening..
Veel plezier morgen
Groet Esther

shirley zei

Hahaha,Amelanchier, die ken je wel! Dat is krent!

arcobaleno zei

Ja Drenths krentenboompje . Het is wel een boom(je) .
Is deze soort geschikt voor in pot?

Clarien zei

O oeps ........ pfff volgende keer eerst maar even googelen! :D

En nu .... neem ik dus een Drents krentenboompje mee naar Drente!! hahaha (nou ja eigenlijk overijssel maar vlak bij Drente)

en hij blijft niet in een pot hoor, op z'n definitieve plek gaat hij de volle grond in!

Anoniem zei

Prachtig boompje , je krentenboompje en lekker ook , als je tenminste de kans krijgt, want de merels en de bosduiven zijn er hier altijd snel mee weg. Vooral omdat ze dan nog met jongen in het nest zitten, een makkelijk hapje als ze dichtbij nestelen.

Emmie zei

Een ijsvrij houder van piepschuim met een opening in het midden, dan blijft alles in leven...
Overal te koop, en zo rustig voor de vissen en kikkers en die blijven dan echt wel in leven hoor!

Spaarmoeder! zei

Jeetje dat van die kikkers dat wist ik ook niet. Afgelopen jaar is er niets van gekomen om de lindes te brengen. Maar ik weet zeker dat er dit jaar weer nieuwe opkomen....dan toch maar een paar uit de grond halen en meteen brengen?