Kom gerust es langs!

on donderdag 31 juli 2014


Altijd gezellig, iemand op de tuin!

Bezoek krijg ik hier vrij vaak, bijvoorbeeld klanten van de sportschool die komen kijken waar die lekkere courgettes vandaan komen. Of wandelaars van het pad erachter, door het bos, die gewoon nieuwsgierig zijn.

En vandaag komt Robbert weer es langs, om te helpen. Het gaat altijd zoveel sneller met z'n tweeen. Robbert mag maaien, met ons oude smalle handmaaiertje .. door hemzelf op de fiets meegenomen. Er stond hier een maaier, maar waar die nou weer gebleven is mag Joost weten.

Het duurt wel even, klein maaiertje, groot veld.


'Mam het lijkt wel oerwoudkappen wat ik hier doe. Noem je dat gras?' zegt Robbert. Nee, het is geen gras, maar distels en brandnetels en braamranken en ander taai prikkend spul. Ben blij dat jij het wil doen jongen!! :D :P

Mijn klus vandaag, was een soort mijlpaal.



De laatste keer een bed van compost voorzien!

Het lijkt nog maar een tel geleden dat ik voor de eerste keer op dit bed compost doorschoffelde. En nu zijn we alweer twee seizoenen verder, en wordt dit voorbereid voor de laatste aanplant dit seizoen. Die overigens gisteren pas gezaaid is, dus dat duurt nog wel even voor dat hier komt.

Einde zaaiseizoen? Nee hoor! Straks komt ruimte vrij in de kas, als de tomaten en komkommers daar eruit gaan. En dan kunnen we veldsla en postelein zaaien. Het gaat gewoon jaarrond door!

Toen ik de aardbeibedden aan het wieden was, bedacht ik me ineens iets. Er staan hier tientallen mooie stekken te groeien, die ik allemaal uittrek en op de compost gooi. Mocht je nou belangstelling hebben in wat aardbeiplantjes, kom gerust langs! Even wieden en je gaat met twintig plantjes naar huis.



Ook zaadjes kun je bij mij al komen halen. Pastinaak heb ik, en slazaad, en korenbloemzaad. En nog veel meer. Van alle groente laat ik exemplaren doorschieten, en ik heb veel zaad om weg te geven of te ruilen.

Mocht je een keer willen langskomen, laat maar weten via clarien1@zonnet.nl

Langskomen voor de gezelligheid mag ook! Ik vind bezoek altijd leuk!



Bob brengt de boel ook weer netjes mee naar huis. Kijk en in de emmer zitten alweer verse bieten voor bietendag 4!

Bietendag 4, bietenchips




Neem voor 4 personen 4 rauwe bieten, schil ze en schaaf in flinterdunne plakjes. Wat je hierboven bij mij ziet is veel te dik gesneden. Het moet dunner.

Zet de frituur aan, of als je die niet hebt, een pan met dikke bodem en een flinke scheut olie. Laat dit goed heet worden, en doe de schijfjes biet er voorzichtig in. Na een minuutje of 4 zie je ze krullen, en iets donkerder van kleur worden. Neem ze met een schuimspaan eruit en leg op keukenpapier. Goed omschudden.


Ik maakte er een sausje bij van Bulgaarse yoghurt met een teen geperste knoflook en wat zeezout.



De smakencombinatie was heel lekker, dat zoete bietje met die zachtzure saus. Maar bij mij waren ze niet erg knapperig, omdat ik ze met een mes had gesneden, en dus niet dun genoeg geschaafd. Nou ja, ze zijn allemaal op! Dat wel.

0 reacties: