De boontjes gaan verhuizen.

on dinsdag 1 juli 2014



Als je in juli of augustus op vakantie gaat, kun je nu beter even niks meer vóórzaaien. Zelf ben ik vanaf vandaag ook gestopt met zaaien, want jonge zaailingen vragen veel zorg, en wij gaan er ook nog even tussenuit deze zomer.

Op Land en Boschzigt zijn altijd handen genoeg! Het krioelt daar van de stagiaires en vrijwilligers en zorgmedewerkers. Dus het zaaien gaat daar de hele zomer door. Hier zie je Margriet achter de handzaaier, er gaan weer boontjes de aarde in.



De knoflook is nog in de grond daar. Kijk hoe mooi deze dans van de knoflookstengels ...



Op mijn eigen tuin vanmiddag was een klus te doen. Want .... die boontjes he? Die verkeerd om stonden.....

Ja dan kan je twee kanten op. Je kunt het 'loslaten' ..... jammer dan omgekeerde boontjes!! We zien wel wat het wordt met jullie! 

En je kunt het ook niet loslaten en kijken of er nog wat aan te doen valt. Dat deed ik vandaag.

Ik heb ze verhuisd. En misschien dus wel ... omgebracht?? Want het was best lastig. De bonen zaten al stevig geworteld, en dat heb ik helemaal losgegraven. Dus eerst de rechtse rij, de stamboontjes (de lage soort), opgespit, en in het midden van het bed gelegd.




De zon ging ineens fél schijnen, en daar lagen die arme ontwortelde stakkers .... Ik heb de boel tussendoor flink begoten, en toen verder aan de andere kant, waar die stokbonen dus stonden. Die werden opgegraven en naar de andere kant getild, in de geul van de stamboontjes.



Ik dacht wel, toen ik bezig was, echt weer een mens, die alles weer moet ver-an-de-ren. Waarom laat ik ze ook niet gewoon staan waar ze geplant zijn? Maar als de kleine bonen dan steeds in de schaduw staan van de grote, denk ik dat ik me er later steeds aan zou ergeren. Ja, ergeren, dat doet een mens nou eenmaal!

Dus daar gingen ze, op en over elkaar heen, en dan staan ze ineens omgekeerd. De stokbonen aan de schaduwkant, en de stamboontjes aan de zonkant. Precies zoals ik het wou. Maar wel ... allemaal slaphangend doordat veel haarworteltjes zijn afgebroken. Ik giet nog maar es, en hoop dat het goedkomt.


Dan op zoek naar palen of lange stokken, want er moet een steun komen voor de stokbonen. Na lang zoeken vind ik tussen het sloophout wat plankjes. Stukjes eraf zagen, met de grondboor gaten in de grond graven, en dan de plankjes stevig in de grond ankeren.




 
De rest van het rek komt later.

Inmiddels is er een andere vraag waar ik me mee bezig hou. Waar en hoe ga ik al die oogst opslaan? Als je een jaar uit je tuin wilt eten, moet je creatief zijn met je oogst. Want groente, eenmaal geoogst, gaat snel in vitaliteit achteruit. Dus daar ben ik deze dagen hard over aan het nadenken.

Het is niet alleen de methode van bewaren, het is ook beschikbare ruimte zoeken. Liefst koel en donker. Nou, ik maak maar es een rondje om en door het huis. In het schuurtje?





Daar is het eind van de middag 30 graden. Prima om kruiden te drogen. Ongeschikt voor groente opslag. Wat dan? ... de bijkeuken?





Nou .... als ik de boel ga wecken, kunnen die flessen hier wel staan. Maar voor levende groenten is het hier ook te licht en te warm. Overigens ook geen ruimte hier.

Zo jammer dat we geen kelder hebben. Er zal een gegraven moeten worden, ergens buiten. Of ... een plekje waar het altijd koel is, en mééstal donker .... 



Zal de familie blij mee zijn! De knoflookvlechten in het toilet!! :D:D

3 reacties:

Anoniem zei

Hallo Clarien,
wat ontzettend leuk en inspirerend om met je mee te lezen. Zelf heb ik ook al jaren een moestuin, het ene jaar met meer opbrengst dan het anderen jaar. Je blog werkt inspirerend. het helpt me om bepaalde klusjes in de tuin niet te vergeten.
Over de wintervoorraad.. Ik laat zolang het kan de bieten,wortels etc. in de grond. Maar de laatste jaren heb ik de bieten , knolselderij opgekuild, als experiment, werkte goed.
Knof- en uienvlechten hing ik aan een draad aan het plafond in de bijkeuken, net als de peiers in hun kisten. Een kelder zou idd geweldig zijn, staat ook hoog op ons verlanglijstje.
groeten Floor

Clarien zei

Hoi Floor, leuk dat je ook met opslag experimenteert. Hoe lang bleef jouw knoflook goed in die vlechten? Gingen de stengels niet schimmelen? En hoe heb je opgekuild, in een bak in de grond? zand ertussen?

Anoniem zei

Hoi, de knoflook is nooit gaan schimmelen nadat hij gedroogd is. Ik heb wel eens dat er toch een bol tussen zat die niet helemaal goed meer was. Voor de bieten groef ik een kuil op een droge plek, bekleedde die met gaas en daar overheen stro. Op dat bedje dan de groente leggen, stro eroverheen en grond. Afhankelijk of je veel muizen etc. hebt in de tuin moet je de kuil beter afsluiten met gaas. Als laatste grond eroverheen. Het is geloof ik wel goed om een bosje stro of riet uit die kuil te laten steken, voor de beluchting. Die belgische tuinman van de t.v. heeft er een filmpje van..
Succes met je tuin. Floor