Rondtoeren.

on zaterdag 15 augustus 2015





Paarse bloeiende heide alweer ....... opschieten dus ..... als je nog van de zomer wilt genieten. Als je ook een buitenmens bent en geniet van de warmte en de bloemen en de bijen en de vogels ....... ga dan heel veel fietsen en wandelen komende weken.

Voor je het weet zitten we weer binnen achter het raam naar de regen te koekeloeren

Paul en ik fietsten vanochtend dwars over die schitterende paarse heide, vól blije bijen, en dwars door het koele bos, waar de mist nog hing van de regen, naar Land en Boschzigt. Naar mijn oude stage adres, waar zoveel lieve enthousiaste mensen werken, en waar ik veel te weinig mijn neus laat zien.





Het is daar ook zo'n beetje na seizoen. Maar vandaag was het weer een drukte van belang want alle zelf-oogsters kwamen hun tassen weer vullen. En boeketten plukken in de zelf-pluktuin.

Er waren wat nieuwe dingen. Deze leuke koffiehoek was er nog niet toen ik hier werkte. Toen dronken we koffie in de warme kas, of op het terras naast de winkel, in de zon, soms ook veel te heet. Maar dit is een mooi plekje, onder die bomen.





En wat ook nieuw is is de bessentuin. Een vaste tuin voor allerlei bessen, bramen en frambozen. Ik had van Sijmen ook een stuk of twintig frambozenstokken gekregen. Bij mij zitten er haast geen frambozen aan. Maar hier zijn ook nog geen frambozen aan de jonge struiken, dus dat zal wel normaal zijn.

Wel handig, die stroken gras ertussen ....... maar weer even een foto plakken hier ....... want ik hoop nog steeds zelf ook zo'n zelfoogsttuin op te zetten. Met ook een bessentuin natuurlijk.

Aan het begin en einde van de bessenrijen staat de rankende winde te bloeien, langs de palen groeit hij omhoog. Wat een leuk idee. Meteen tientallen bijen heb je dan!






En kijk!!! Een nieuwe machine!! Wat een opvallend ding, zo mooi en nieuw en metalig .... Meestal is alles hier van hout en oud ijzer en vallen de machines haast niet op tussen de planten en op het land.

Maar hier staat een glimmende ...... ja wat is het ........ te pronken. Knalgeel is hij. En aan de ene kant zie ik 4 zaaiwielen, en aan de andere kant wel 5 schoffeltjes, of ploegjes.





Je kan je voorstellen .... dat er eerst met die 4 zaaiwielen gezaaid wordt, 4 rijen tegelijk. En dan later ... gaan die 5 schoffeltjes precies tussen de gezaaide plantjes door schoffelen. Als je tenminste exact dezelfde baan rijdt.

Heel handig!! Deze .... dinges. Maar geef mij maar die oude schroothoop. Die antieke landbouwapparaten die hier onder het onkruid verstopt staan, en waar je altijd eerst een schroefje of moertje moet aandraaien voordat je er mee kan werken. En waar je ook altijd een beetje scheef mee gaat.

De oogst hier .... ziet er prima uit. Van Wietse en Remy hoor ik dat de oogsten fenomenaal zijn dit jaar. Bieten als voetballen. Preien zo dik als polsen. Hmmmm ..... er gaat dan toch iets niet goed op Moeskers Moestuin! :D








Haha kijk nou zo'n superbiet!!!  Dan heb je maar 1 biet nodig om een hele familie te voorzien!

Zo leuk altijd om naar die families te kijken die hier met grote tassen groenten lopen te sjouwen. Allemaal echte boeren en boerinnen. En zelfs kleine feetjes zie je ertussen!




een half gevuld pakket ..... tja wel anders dan die van mij .... :(




Na een cappuccinootje fietsen we maar weer es op huis aan. Ik heb weer veel ideeën opgedaan! En beloofd om volgende week weer es een dagje te komen helpen.


Duurzaam shoppen,

....... dat kan al zo'n vijftig jaar bij De Wereldwinkel. Maar ja zij hebben een beetje last van de Wet van de Remmende Voorsprong. Wat ik bedoel is dat je aan hun spullen kan zien dat ze ook al vijftig jaar bestaan. In de jaren zeventig kocht ik er al wierookjes ... en die staan er nog steeds. Precies dezelfde. Beetje stoffiger.

Maar ..... de Wereldwinkel gaat met z'n tijd mee. Las ik in ons lokale krantje. Dus ik ben maar es gaan kijken hoe hip ze geworden zijn.







Ja het ziet er leuk uit. Maar wat de pech is ...... er zijn inmiddels zoveel van dit soort winkeltjes gekomen met duurzame, of would-be duurzame produkten.

Geweldig streven ..... maar het lijkt me moeilijk om je te onderscheiden en klanten te blijven trekken. Ik hoop dat ze blijven ... want De Wereldwinkel is nostalgie!!








Ik zoek alvast een leuke hangmat uit voor mijn verjaardag!


0 reacties: