Lamlendig.

on vrijdag 5 juni 2015





Plof!! Daar ligt hij.

Zo'n sla plantje geeft het gevoel goed weer. Hij beeldt prachtig uit hoe je je voelt met zo'n plotselinge hitte ..... lamlendig. Lam in de lendenen ... dus dan val je spontaan om.

Vanmorgen was er nog geen hittegolf te bekennen, het was zelfs nog vrij fris in het bos toen ik naar 'Land en Boschzigt' fietste. Daar was Remy bezig in de asperges. Dat moet altijd vroeg in de ochtend, tot een uur of elf kun je asperges steken. Je ziet hier ook heel mooi, hoe vandaag de plastic zeilen werden 'gekeerd'.






Met zo'n wagentje rij je over de rijen heen, en steekt elke asperge die je ziet opkomen uit met een scherp lang mes. Maar vandaag werd het het 'omkeer-wagentje' gebruikt. Omdat het zo heet is, werd met dit speciale wagentje niet alleen het doek opgetild, maar werd het zeil ook meteen omgekeerd, zodat in plaats van de zwarte, de witte kant nu boven komt.

Dan wordt het licht en de warmte dus teruggekaatst, in plaats van geabsorbeerd, zoals met de zwarte kant gebeurd. Achter Remy kun je zien hoe het zeil daar al gekeerd is. Vóór hem is het nog met de zwarte kant naar boven.

Ook hier op het land is wat vertraging bij de bladgewassen ... pfffff gelukkig maar ... niet alleen bij mij dus.




Vanmiddag, toen het alsmaar heter en heter werd, zijn we maar heel even op Moeskers Moestuin geweest. Alleen maar even wat water geven aan de potplanten, en in de kas.

Daar moet je heel selectief zijn met begieten. De tomaten krijgen nooit water. Zielig? Nou, weet ik niet. Volgens Sijmen maken ze meterslange wortels aan. Als ze nu steeds water krijgen doen ze dat niet en zullen ze snel slap gaan hangen.

Goed, geen spatje voor de tomaten. Maar de komkommers moeten juist wel weer water. Dat zijn enorme natnekken!




Ja toen sloeg de ....... lamlendigheid toe! Bij mij tenminste. Heeft ook te maken met lage bloeddruk geloof ik, dan kan je niet goed tegen die plotselinge hitte. Geef mij tenminste maar een graadje of 20, warm zat!

De peulen gaven er niet om. Die doe wat ze moeten doen ..... peulen maken! Misschien kunnen ze woensdag in de pakketten? Een handjevol??





Ja en ik laat nog even mijn truuk met de kooltjes zien. Vorig jaar hielp het. Koper tegen slakken. Maar het kan ook toeval zijn geweest hoor.

Marlieke was ook met mijn camera in de weer. Ja die nieuwe hommeltjes uit dat vogelnestje, hier op de bieslookbloemen, zijn zo fotogeniek. Ze blijven ook heel goed stil zitten en poseren echt voor de foto's, hup, even de vleugeltjes omhoog!





En dan als laatste ... die arme nieuwe plantjes, van gisteren ... die tachtig stuks. Ze liggen plat! Op apegapen. Helemaal lamlendig zijn ze.

Maar ook hier, er is er dan altijd wel weer ééntje, die toch nog even een pose aanneemt. Kijk die ene mooi poseren!





Cute!

0 reacties: