Trein.

on zaterdag 21 maart 2015




Dit keer maar es de trein genomen. Ben die 200 km steeds op en neer met de auto wel een beetje zat. Met de trein is leuker. Je hoort nog es wat. Zoals dat kleine meisje een paar banken vóór mij, die iets leuks weet.

´Pap, weet je wat leuk is? Heel snel achter elkaar Blote Kontje zeggen.'   .... en hup daar gaat ze al. Wel drie minuten lang. Ik zie aan het achterhoofd van papa de schaamte. Want dat is natuurlijk heel leuke en schattig thuis, in de badkamer, maar minder in een volle trein.

'O en weet je wat nóg leuker is om te zeggen papa?'
'Willen jullie een milk break?' vraagt papa snel
'Jaaaaaaa!!'

Ze zijn afgeleid. Jammer, ik was wel benieuwd.

Ook is de trein heel geschikt om mijn eigen volle hoofd es leeg te maken. Al die klusjes en taakjes en taken .... het begint een beetje vol te lopen, op de tuin kom ik ondertussen veel te weinig. Tijd om alles es op te schrijven.





Vervolgens schrap ik zes dingen uit de lijst, en schrijf de overgebleven dingen in de agenda. Zo werkt dat bij mij wel goed. Op de lijst, uit het hoofd. En nou lekker naar buiten kijken!

Voorbij Baarn houdt het bos op. Daar beginnen de velden. Daar is het net alsof je ruimer kan ademhalen. En wat is het altijd leuk om de achterkant van boerderijen te bekijken, daar waar de boer de baas is en de boerin niks te vertellen heeft. Van voren kan zo'n boerderij er keurig uitzien, met bloemen en perken en een wapperend wasje .... maar van achteren .... 



... ligt de troep open en bloot. .... en uit de trein zie je nou net die blote kont kant!

In Amersfoort overstappen. Mensen kijken. Haha en daar lopen ook de zusjes met hun papa. O wat herkenbaar was dat. Ons viertal kon er ook altijd van alles uit flappen. Regelmatig zat ik met rooie oren in de trein. Vooral Robbert mocht altijd graag allerlei familie details met wildvreemden delen!



Bij de boeken Toptien in de Ako even neuzen, meestal zie ik daar niks van mijn gading ... maar dit keer ligt er een boek bij met de leuke titel 'De charme van je darmen'. Over de 'voedselmachine' .... ons darmstelsel. Dat ziet er boeiend uit. En omdat ik (ondanks de leuke reacties gisteren voor een compostbak, bedankt nog!!) nog steeds geen fatsoenlijk kado heb voor mijn zus, gaat deze mee!


mooi toepasselijk op die M&M's ...



Waarom zo'n boek in de Toptien terecht komt? Ik denk omdat gelukkig steeds meer mensen nadenken over voeding. En over hoe het binnen in ons lijf nou eigenlijk allemaal werkt. In dit boek wordt beweerd dat wat er in je darmen gebeurt, ook je brein en je stemmingen beïnvloedt. Dat geloof ik direkt.

Het is een pittig wetenschappelijk onderwerp, maar door de schrijfster is dat in een hilarisch soort 'Jip en Janneke´stijl vertaald. Makkelijk leesbaar. Met leuke tekeningetjes van haar zusje. Echt een aanrader!





Door dat leuke boek mis ik wel heel wat boerderij achterkanten. Pas bij Staphorst gaat het boek weer in de tas .... maar daar zijn dan weer geen slordige boeren. Alleen maar keurig nette boerderijen. Van voren en van achteren! 





pompompompompom

Zomaar een paar plaatjes. Want in deze treincoupe is verder niks te zien. Er zitten negen mensen in de coupe, onbeweeglijk, hoofd gebogen naar het schermpje op 20 cm afstand van de ogen. Arme ogen. Arme nek. Alleen de duim heeft lol. Zwiep, zwiep! :D

Op dat boek kom ik terug. Ja en kijk deze combi kan natuurlijk helemaal niet!! :D




Wacht, even wat veranderen ..




(alleen bleef die sla helaas liggen :-)

Tot maandag weer.




0 reacties: