Kwetsbare vriezer.

on vrijdag 27 maart 2015



Nou ja ..... geen stroom. Ook wat.

Kun je mooi es testen hoe je je zou redden een tijdje zonder stroom. Zelfs voor een gasfornuis wordt stroom gebruikt, namelijk om hem aan te vonken. Dus ... altijd lucifers in huis hebben. Ik vroeg me ineens af .. .als je geen kaarsengek bent, en geen kachel hebt en ook niet rookt, heb je dan nog wel lucifers in huis?

Ja en als het wat langer duurt wordt je huis ook nog es koud. Want je verwarmingsketel heeft ook stroom nodig. En niet iedereen heeft een houtkachel in huis. Hm wat zijn daar alternatieven voor? Petroleumkachels zie je wel weer verschijnen in de doe-het-zelf winkels. Of anders maar gewoon een dikke trui? Moet niet te lang duren dan. Warme douche zit er ook niet in.





Na een uurtje of twee hadden we hier in Bussum al weer stroom. Maar niet overal ging het zo snel. Ja dan komt de voorraad in de vriezer ook in gevaar. Toch wel kwetsbaar dus. Ik had al een nood scenario. Er zitten nog een stuk of tien pakken groente in mijn vriezer, en die had ik dan allemaal in een grote pan soep gedaan.

Maar dat hoefde dus niet.

Ja de vriezer raakt langzaam leeg, en ook staan overal lege potten. De voorraad van de tuin begint op te raken.





Alleen liters en liters azijn staan er nog. Oja en al die courgette saus, hoewel ik die nu elke keer mee smokkel door de kantoorsoep.

Maar goed we hadden dit jaar dus niet genoeg voor een heel jaar eten, van de tuin. Is ook logisch, zo'n eerste jaar. Je weet niet precies hoeveel je nodig hebt. En ja zo'n tuin moet ook een beetje op gang komen. Die was zo schraal als wat, en dat verhelp je niet in één seizoen.

Elk jaar wordt die grond wat beter, en zal er meer oogst af komen.



Ook de droogbonen zijn aan het opraken. Van alle soorten heb ik nog zo'n half potje over, en die wil ik gebruiken om te zaaien, en ook een aantal om weer weg te geven.

De rode kidneybonen zijn onze favoriet, dat potje in het midden.




Nou kun je die eigenlijk helemaal niet in Nederland telen. Niet het geschikte klimaat. Maar met veel kunst en vliegwerk kwam er toch een klein potje van de tuin, die we dus niet hebben opgegeten maar netjes bewaard om te zaaien. Ja en nu hoop ik dus dat deze weer wat meer zijn 'aangepast' aan ons klimaat, en dat ik met deze wel weer kan doorkweken.

Ook weer een experiment dus. Ik zal er bij het voorzaaien (april) wel weer wat van weggeven dan kun je zelf ook proberen om die kidney boon op te kweken.

Vanavond hadden we de Borlotti boon in ons eten. Die is heel geschikt voor ons klimaat, en ook heel lekker. Nou ja eigenlijk zijn alle bonen lekker! Als je ze een beetje opleukt.






Ja en om al die potten en flessen en de vriezer weer vol te krijgen, moet je dus al vroeg in het voorjaar weer aan de slag. Bemesten, spitten, voorzaaien, verspenen, uitplanten ...

.... maar het is ook zo leuk. Elk plantje dat bovenkomt is weer een wondertje, zo mooi om naar te kijken. Je haalt met al die binnen-zaai de natuur in huis, dan is zo'n grauwe dag veel minder grauw!




De vruchtgewassen blijven nog wel een tijdje binnen (zoals tomaat, peper, komkommer) maar de sla en kolen en de knolvenkel bijvoorbeeld kunnen in de kas, of naar buiten, langzaam afharden.

Vandaag gingen de laatste vijftien brieven met zaadjes op de bus. Als het goed is krijg je ze dus morgen of begin volgende week, als je ze nog niet hebt tenminste.

Oja en nog een verzoekje, als je vaker dan één keer zaden aanvraagt, geef dan wel elke keer je adres erbij, want ik bewaar de adressen niet. En het maakt me ook echt niet uit of je 1 of 10 keer iets wil hebben, is alleen maar leuk!




2 reacties:

Elisa zei

Wij hadden het op het werk al weer na 30 minuten, echter thuis heeft het langer geduurd. Maar wij hebben geen vriezer, ik weck voornamelijk of eet verst. Een stuk veiliger en zuiniger als je het mij vraagt.

Clarien zei

klopt Elisa maar ik kan toch nog niet zonder vriezer helaas ...