Groene ziekenhuizen.

on maandag 9 mei 2016



Bij een ziekenhuis denk je aan wit. Witte jassen, witte kamers, witte lakens, en vooral .... al die witte koppies, van de patiënten.

Alles is daar wit.






Vanmiddag fietste ik met oud-collegaatje Anouck naar ziekenhuis Tergooi, hier vlakbij, in Blaricum. Anouck heeft een tijd geleden een spinning-marathon georganiseerd waarvan de opbrengst ging naar .... een chemotuin.

In de zorg komt men langzamerhand tot de ontdekking, dat GROEN héél goed is voor een mens. Of hij nou gezond is of ziek. Groene planten in een ziekenhuis, daar neemt de stress enorm van af bij de patiënten. Echt waar, daar is allerlei onderzoek naar gedaan.

En nu zijn er allerlei initiatieven gestart hier in de regio. Om die ziekenhuizen minder wit en meer groen te maken. Bijvoorbeeld dus die chemotuin bij Tergooi Hilversum. Daar krijg je nu je chemokuur in een tuin. Buiten. Tussen de margrieten, de sla en de courgettes. Je voelt de wind en hoort de vogels.






En hier waren wij vanmiddag. Tergooi ziekenhuis in Blaricum. Want daar is nu 'De Groene Kas' gekomen. Een plek waar patiënten en bezoekers en ziekenhuispersoneel naar toe kunnen om wat groen op te snuiven en als ze willen, met plantjes bezig te zijn. Of gewoon lekker buiten zijn en anderen ontmoeten.

Anouck was uitgenodigd wegens haar bijdrage en ik mocht meekijken.

Prachtige initiatieven allemaal. Zie je mij hier boven staan met dat mooie donkere jurkje en die hoge hakken?





Haha grapje hoor! Dat ben ik natuurlijk niet. Ik ben meer de Roelien onder de Gooise Vrouwen .... met platte hakken en een degelijk rokje en vierkante nagels.

En zo voelde dat ook een beetje in die kas. Tussen alle dokters en verzorgde dames en de donateurs en genodigden ... stonden de planten wat ongemakkelijk te kijken. Wat doen wij hier? Wie gaat ons verzorgen? Gaan wij hier wel overleven, in die superdeluxe kas, die zo uitnodigend vlak bij de ingang van Tergooi staat?

Heeft iemand hier in het ziekenhuis wel ... groene vingers? 







De planten zijn nu nog nieuw en fris en gezond. Maar zou er geld zijn vrijgemaakt voor iemand die dit allemaal in leven gaat houden? Want zo'n grote kas en een aardige tuin eromheen ... daar ben je wel wat tijd aan kwijt om dat te verzorgen.

En wie haalt de slakken en de rupsen weg? De KNO arts? :D






Maar linksom of rechtsom, het idee is en blijft fantastisch! Maak de ziekenhuizen groener, leg chemo-tuinen en moestuinen aan. Schuif de groente vervolgens door, zó de ziekenhuiskeukens in. Voor een blaadje groen op de boterham met kaas. En wat onbespoten rauwkost, verser dan vers, bij het warme eten.

Er was ook nog een lezing. Die ging over de heilzame effecten van groen op de gezondheid. Nou daar hoef ik niet naar toe. Dat weet ik allang, hoe heilzaam dat is. Liever nog even door de tuin rondom de kas lopen, wat rondkijken, even een bodemtestje doen.

Ja hoor, schrale Gooise zandgrond. Dat wordt nog wel een klus om daar leven in te brengen. Maar ... misschien kunnen ze wel wat hulp gebruiken! Een 'wordt vervolgd' dus!







Wat gebeuren er toch veel mooie dingen overal. Groene ziekenhuizen. In sommige landen is dat trouwens al doodnormaal. Maar bij ons komen ze nu dus ook. Om de ramp van een ziekenhuis-opname wat te verzachten.

Ondertussen .... in Moeskers Moestuin ... dendert het werk door. Van 't weekend was het bonen-poten! Leuk, alle Borlotti's en Kidney's zijn de grond in. En zelfs een handje 'Reade Krobbe' boontjes die ik van Jantsje uit Friesland kreeg





Er is weer wat sla verspeend en wat dille, basilicum gezaaid en koriander en ook weer veel bloemen. Nog éven, en we kunnen weer bloemen snijden uit de tuin en het hele huis fleur geven met als die bloemen!

En verder ... ja gewoon maandag he ... kinderen allemaal thuis geweest, al die bedden weer verwisselen. Maar het was geen probleem met dit weer, ik kon elk uur een was ophangen. Zo gepiept.




Morgen ... mais zaaien. Ik heb alleen nog geen idee waar!




2 reacties:

Es zei

Ik dacht het jij schreef het, wie gaat al die groene energie verzorgen.....
X Es

Martine zei

Alleen al het woord ziekenhuis vind ik verkeerd. Waarom heet dat niet gezondheidscentrum of plek van heling of zoiets?
Ik hoop dat het groen daar een goede verpleegster heeft.....