Kleren en koeien.

on donderdag 5 november 2015



Neemt een boer wel es een snipperdag? Een atv-tje? Ik weet het niet.

In de agrarische sector kun je elke dag wel werken, er is altijd zo veel te doen. Het houdt nooit op. Maar vandaag was het de hoogste tijd voor een vrij middagje. Lekker shoppen in Hilversum. Eindelijk es wat nieuwe kleren te kopen ..... even geen grijze werkbroek en werktrui.

De fietstocht naar Hilversum, door het bos, is geen straf.






Maar ineens ... PATS .... bovenop de rem! Jan, Jans en de kinderen zijn aan het oversteken!






Twee kalfjes hebben ze ... zo schattig. Het duurt eeuwen voordat ze allemaal het pad over zijn. Vooral dat tweede kalfje loopt steeds weer terug. Hij vond het veel leuker aan die andere kant. Dan gaat Jans loeien ..... kóóóóóóóóóómen!! En eindelijk, ja hoor, daar komt ook het laatste kalfje over het pad gehuppeld.

De hele familie weer compleet aan de andere kant van het pad. Zonder brokken. En ik kan weer doorfietsen.

Wat mooi toch hier in het bos dat die runderen en hun kalfjes bij elkaar zijn!





Nou veel koop ik niet hoor. Vooral veel kijken. Leuke laarzen ... maar hoe vaak zou je die dragen? Drie keer per jaar?

Die hoed vind ik wel wat maar die is dan weer niet te koop. Dat is etalage materiaal. Nou ja.





Als echte blogger heb ik altijd mijn cameraatje bij me. En dat is ook heel handig als je geen spiegeltje bij je hebt in de paskamer. Je wilt toch ook wel even weten hoe het er 'van achter' uit ziet! :D






Iedereen heeft denk ik wel zijn eigen favoriete winkeltjes. Voor de één is het lingerie, voor de ander een stoffenzaak of knutselwinkel, of een schoenenzaak, of chocola. Ik vind alles leuk, maar het leukste zijn de .........






............  boekhandels! En niet alleen vanwege de boeken, maar die zaken zijn zo leuk geworden. je hebt er tegenwoordig standaard een koffiehoek, een leeshoek, een 'streekprodukten' hoek, een 'duurzaamheids' hoek. Die boekhandels zijn zo ontzettend hip en leuk geworden. Daar kun je een dag in doorbrengen.

Oja, en boeken heb je er ook natuurlijk!

Ik weet al wat ik met sint ga vragen ... er is een boek over drie generaties tuinders, uit het Gooi. Tuinieren in de goeie oude tijd, tot aan vandaag aan toe! Geweldig zo'n familiegeschiedenis.





Deze boekhandel heeft ook enorme hoeveelheden stoffen tasjes! Bij de kassa, en ook te koop in de winkel. Klasse!!

Hieronder, lijkt het een rommeltje, maar dat is juist een hele hippe Hilversumse koffiebar, die altijd vol zit. Het lijkt wel alsof je de meeste klanten trekt door alles vooral heel nonchalant te houden. Richting slordig. Vooral niet teveel opsmuk.





Hoe minder aankleding hoe voller je zaak! Dat soepje doen we wel een andere keer. Tijd om naar huis te gaan. Maar wacht, daar is nog iets interessants. Het is een winkel propvol met van die interieur dingetjes .... veel opsmuk dus .... maar ik zie daar stencils op de muur!

Stencilen, dat is iets heel authentieks. Vroeger, toen de mensen geen geld hadden voor een mooi kleed op de vloer, maakte ze van berkenbast hun eigen stencils. En met verf, gemaakt van lijnzaad en van wortels, noten en bloemen, maakten ze dan de mooiste patronen op zo'n oude houten boerenvloer, en op de muren en op kasten.

Iets om ooit zelf te proberen misschien. Dus maar even een fotootje van die mooie patronen.






Nu hoef je die stencils niet meer van berkenbast te maken natuurlijk. Je kunt ze gewoon kopen.


1 reacties:

Helena zei

Kopen, neueueu, nu heb ik er een leuk ideetje bij voor het weekend. Dank je.
Ik weet trouwens nog een leuk beginners boek voor je cursus ' de moestuin van mme zsazsa' vooral voor de jongere generatie. Maar je kent het boek vast al. Fijn weekend.