De tassendag, die bijna niet door ging.

on vrijdag 20 november 2015




Vrijdag tassen-dag ... jaja .... maar ik kreeg de éne afmelding na de andere. Het is ook wat, met een buikgriep die schijnbaar rond gaat, en al die einde-jaars deadlines, en, als je jonge kinderen hebt, dan zijn er de nodige sint activiteiten op school. Dus niemand kon.

Ik dacht nog ... nou dan maar géén tassendag vandaag. Dan ga ik lekker in het bos wandelen, en de handschoen zoeken die ik laatst verloren ben.





Maar toen belde Marina: ik sta voor je deur, waar ben je? En Bettie belde ook dat ze 's middags wilde komen helpen. Hee, leuk, toch aan het naaien vandaag!!

Van Marina kreeg ik onder anderen dit polyester kleed. Voor tasjes. Nou maken we bij voorkeur tasjes van 'afbreekbaar' katoen, maar ja deze lap was over, en dus hebben we er toch maar tasjes van geknipt. Polyester tasjes, best wel handig want je kunt ze heel klein oprollen. Maar kopen zou ik het nooit. Altijd het liefst katoen natuurlijk!





En om half twee kwam Bettie. Ook heel inspirerend, want Bettie is een super-tasjes-maakster! Ze heeft de afgelopen maanden in haar eentje wel 100 tasjes genaaid van kringloop-katoen. Echt schitterende tassen, en zo simpel. Ze maakt ze heel snel, eerst een lap dubbelvouwen, dan de zijkanten vaststikken, zigzaggen, dan de bovenrand omzomen, in één keer rond. En de hengsels maakt ze per meters tegelijk. Naderhand pas pasklaar knippen.

Wat ik daarmee wil zeggen .... als je handig bent, en een beetje oefent, kun je zo 'a la Bettie' tientallen tasjes in een handomdraai maken! Gewone simpele platte tasjes, van dekbedhoezen en andere goedkope materialen. En je kunt ze heel klein opvouwen.









Ja het kan zo, met een elastiekje. Maar Bettie had ook andere voorbeelden, gewoon een simpel lintje eraan maken, en dan vouw je hem op en strikt hem dicht. En dat strikje is meteen een leuke versiering!

O wat heb ik vandaag veel van Bettie geleerd!!







'Kijk', zei ze bijvoorbeeld, 'dit is een saai stofje, gewoon effen, maar je leukt het op met een mooi hengsel!'

Tuurlijk, slim!!






En nog een andere tip. Hieronder zie je ene stuk band, of lint, of hoe heet het. Kost haast niks, je ziet het vaak liggen bij de kringloop.

'Nou,' zegt Bettie, 'je gebruikt dat sterke band voor hengsel, en op de plek waar dat hengsel op de schouder steunt, in het midden dus, vouw je dat band voor een stukje dubbel en stikt het vast. Dan heb je voor een zwaardere shopper een heel comfortabel hengsel, met een plat draagstuk op de schouder.'

Pffff wat een goed idee weer!





Véél geleerd van Bettie! En het goeie nieuws is, ze is erg enthousiast over ons project en komt van nu af aan helpen!!

Ook hebben we afgesproken dat we het vanaf januari iets handiger gaan voorbereiden, we gaan dan zorgen dat er voorgeknipte tassen zijn, en voorgestreken hengsels. Dan kun je met een groepje van drie of vier naaisters heel wat tassen maken, op een vrijdagje!

En nog lekker kletsen ook! En koek eten! Zoals die dikke speculaas die we vandaag hadden. Die was zo lekker ... ik ben op zoek gegaan naar een recept.





En daar eindigen we vandaag mee. Met een speculaasrecept. Ik ga koffie zetten, en we gaan lekker met de voetjes omhoog hier! :D


0 reacties: