In den beginne (1)

on maandag 4 november 2013

Juli 2013. Op een gezellige borrel met de fietsvrienden, vroeg ik Ruud hoe hij het zou vinden als ik achter zijn sportschool een biologische groentetuin zou aanleggen. Hij was meteen enthousiast!! Vond het zelfs een superidee! En de volgende dag al liepen wij over het terrein, om te kijken naar een goeie plek.



In de jaren dat ik daar lessen gaf, was ik al vaak es om het pand gelopen. Het stuk grond achter de sportschool, grenzend aan het bos, trok mij altijd al erg aan. Het was daar stil, er kwam geen mens. Het was ook ERG rommelig en ERG verwaarloosd. Heeeeel veel libelles, kikkertjes in het onkruid, maar vooral ook heel veel troep. Complete boten lagen er, overdekt door bramenranken. 


Toen Ruud en ik een stuk grond gevonden had, dat het meeste zon ving, hebben we daar meteen maar een kuil gegraven. Van een meter diep ongeveer. En wat ik al dacht.... (bang voor was) ... kwam uit.... HONDERD % zand, NUL % bodemleven, en NUL organische stof.

Wel glasscherven en piepschuim. Dat weer wel. Bierblikjes ook. En een la van een kastje. En heel veel rare kleine glazen flesjes....... Heeft hier ooit een fabriek gestaan ofzo??

helaas maar 1 wazige foto van het scheppen van de kuil....
Goed. Ik besloot de uitdaging aan te gaan. Met Ruud sprak ik af dat ik aan hem 'pacht' zou betalen met een wekelijks groentepakket voor zijn gezin, en voor het restaurant van de sportschool, gedurende de oogst. En ik zou de kosten voor het ontwikkelen van de tuin voor rekening nemen. En het werk natuurlijk!

Ik mocht de gereedschappen en de schuur gebruiken, en de spullen die we vonden. En ook water en electriciteit, via de nooduitgang.

September 2013... Pieter, Paul en ik gingen eerst maar es opruimen. Alleen al die stapels stenen.... 




Na het stenen sjouwen werden de boten (4 surfplanken, 1 trailer en 1 optimist) opgestapeld, de bomen werden gesnoeid, en we hebben alvast een beetje gemaaid. Was wel handig, want zodoende werd de brandkraan zichtbaar.... Minder kans dat de grondwerker er overheen zou rijden!

Ook haalde ik alvast een paar kruiwagens mest uit de schapenkraal op de hei. Hebben we alvast een voorraadje... En staat ook gezellig, zo'n bak met poep! Net echt!





Eind september kwam Cees Bosson om de boel te spitten en te egaliseren. Kosten: 495 euro. Maar dan heb je ook wat!




ja dit begint al op een tuin te lijken!
Cees had ook nog wat goede adviezen. Wat ik wilde, was het onkruid versnipperen, en samen met de bodemlaag doorspitten. Maar dat zou heel wat extra uren kosten. En daarbij zat alles vol met kweekgras, en dat wil je echt niet in je tuin! Daarom hebben we van de bovenlaag, MET onkruid, een wal gemaakt om het terrein heen. Daar kunnen dan ook de insecten en kikkertjes enzo naar toe. 

Ook stelde Cees na een paar uurtjes werk voor, dat we het nu verder handmatig zouden omspitten. Dat zou ook weer in de kosten schelen. En dan meteen nog gruis en klinkers eruit halen.


Nou dat hebben we dus gedaan. Uren en uren spitten in die zandbak..... Tot ongeveer 25 cm diepte is het nu redelijk 'schoon'. En luchtig. Maar nog wel steeds een zandbak! We zijn er nog lang niet!!

(wordt vervolgd)




0 reacties: