Laag licht

on vrijdag 31 oktober 2014




Elk seizoen heeft z´n eigen lichtinval in huis. Nu de zon zo laag staat, kruipt het zonlicht langs de muren omhoog. In de slaapkamers schijnt de zon bijna horizontaal naar binnen. Mooi licht vind ik dat. Alleen zie je dan wel heel goed hoe vies de ramen zijn. Soit. Dat komt wel weer es.

Wat gebeurde er op de tuin? Ja het winter-voorbereiden gaat nog steeds verder.

Vandaag de knoflook gepoot. Tweehonderd teentjes zitten nu gezellig ondergronds.






Als de teentjes goed liggen, duw ik ze zover mogelijk de grond in. Bijna bij elk gat komt er even een verontwaardigde worm kijken. Wat of ik aan het uitvoeren ben bij z'n huis!


.

Wormen zat hier in elk geval. Met strenge vorst moet hier nog een laag bladcompost over. Verder red de knoflook zich wel in de winter.

Ook heb ik de bonenbedden deels leeggehaald. De planten gerooid, steunen eruit.




.
De stokbonen gaan op de compost. En voor de droogbonen weer op zoek naar een plek waar dat kan hangen. Een deel onder een tafel. Een deel in de kas. Kas wel open, want die drogende bonen kunnen snel gaan schimmelen.



.
En op de bedden komt héél veel compost. Want volgend jaar komen hier de bladgewassen dus daar is veel voeding nodig. 

Langzamerhand krijg ik ook steeds meer zin in binnen dingen maken. Zoals bijvoorbeeld .... warme spreien! Op Lauwersoog hebben we drie éénpersoonsspreien nodig. We hebben wel drie plaids, van die goedkope van Ikea, maar die pluizen verschrikkelijk. Dus daar ga ik een hoes omheen maken van oude dekbedovertrekken van de Kringloop. En dan een beetje doorstikken dacht ik. Moet nog een beetje mee aan het experimenteren.



Vorig jaar had ik een paar lappenspreien gemaakt, van resten stof. Dat is ook erg leuk, maar zoveel werk ... Dit met die hoezen gaat veel sneller, meer mijn ding!

Geen spreuk vandaag. Elke dag een spreuk is ietsje teveel van het goeie, Dus vanaf nu alleen maandag


0 reacties: