Boeken weggevertje!

on dinsdag 14 oktober 2014





Grappig, omdat in China het ´één-kind-beleid' wordt beëindigd, krijgt onze zuivelindustrie een enorme boost. Voor al die extra kinderen willen de Chinezen namelijk graag Hollandse melk, kaas en babymelkpoeder hebben.

Onlangs sprak ik een melkveehouder die enorme stallen aan het bouwen is, en z'n koeienbestand verdubbelt, in verband met die exploderende markt in China. Toch lijkt me dat spannend. Ik kan me tenminste voorstellen dat de Chinese boeren ook niet gek zijn. Die gaan toch ook hun melkproduktie opvoeren?

In dit artikel staat dat het bedrijf 'Friesland Campina' de Chinezen gaat helpen om zelf, in China, lekkere melkprodukten te maken en in de markt te zetten. Toetjes, kaas, babymelk. En de rauwe melk daarvoor, die komt gewoon van de lokale Chinese boeren. Dat is heel mooi, want dat scheelt transport. Beter voor het milieu. Maar .... wel een domper voor die Hollandse boeren die net massaal hun stallen hebben verbouwd.

Maar gelukkig .... hebben de Chinezen ook ontdekt dat hun ouderen óók allemaal ineens aan de zuivel moeten. Die schijnen proteine tekorten te hebben. Dus voorlopig nog vraag genoeg naar onze Hollandse melk!

Goed, iets anders. Mijn boeken. Hier heb ik een stapel die weg gaat. Prima boeken, maar ik heb er gewoon teveel.




Zie je er een boek bij dat je wel wil hebben, reageer op dit bericht, of stuur even een berichtje naar Clarien1@zonnet.nl. De enige kosten die je hebt zijn de portokosten, van de twee grootste boeken zo'n 7 euro, van de andere een euro of 2, 3 schat ik. Want die passen door de brievenbus.

Tja en dan het tuinnieuws van vandaag ..... geen. Ik ben daar niet geweest vandaag. Ik was gisteren begonnen met één hoek van het huis opruimen, en dat breidt zich nu uit als een olievlek. Want als het op één plek ineens heel netjes is .... dan steekt de rest daar erg sjofel bij af. Dus dan pak ik de tweede slaapkamer, en de gang .. enzovoorts.

Ik ben nu bezig met Anke's oude slaapkamer. Daar staat nu een allegaartje aan spullen, en daar komt mijn nieuwe werkplek.




Die groene gordijnen mogen eindelijk weg. Ze hangen daar al 16 jaar mij te ergeren, want ik had de stof toen per ongeluk in de breedte genaaid in plaats van in de lengte. De rode stoel gaat ook naar zolder. Hij is nog wel mooi maar hij zit niet lekker. Al vanaf de dag dat we hem kochten. Het is te hopen dat hij nog es door een van de kids mee genomen wordt op kamers, want hij wordt hier alleen maar van de ene naar de andere plek verhuist. Maar niks helpt. Hij blijft niet lekker zitten.

Nou, vandaag alleen al 6 vuilniszakken voor de kringloop.

Maar al met al heb ik al een hele tijd geen recepten geplaatst! Ja dat schiet er dan bij in.

Gelukkig waren Paul en ik zondag nog even in de 'Marqt' in Amsterdam. Dat is de nieuwe supermarkt voor duurzame boodschappen, daar wilde ik wel even kijken. Het was goed geprobeerd vond ik. Paul vond het nogal nep.




En daar zagen we zowaar ook een paar recepten! Hoera! Voor ouderwetse salades. Kijk maar! Wel even de leesbril opzetten.





Dus daar maak ik me deze week even makkelijk van af! :D

Witte kool salade: met witte kool, vrije uitloop ei, rozijnen, bosui, peterselie en kerrie. Waldorf salade: met knolselderij, appels, mandarijn, bleekselderij en walnoten. Aardappel salade: met yoghurt, bosui, en groene kruiden. Ik zal ze komende weken alledrie maken en laten zien. Want al die groenten heb ik op de tuin.

We gaan weer een paar dagen naar het noorden. Als er daar iets leuks te melden is EN ik heb daar internet dan laat ik van me horen. Anders ... tot vrijdag!

Nagekomen bericht 15/10: de boeken zijn inmiddels 'uitverkocht'!

4 reacties:

Carla zei

Hallo Clarien,
Wat leuk dat je boeken weer verder mogen, ik zou heel graag het boekje "de eetbare siertuin' van je overnemen tegen de verzendkosten,
groet vanaf Texel, Carla.

Clarien zei

Staat genoteerd Carla. Stuur je me dan nog even je gegevens per email?

Teunie zei

Wij waren pas ook bij een vestiging van Marqt. Het was er totaal niet druk en ik vraag me af, of het concept aanslaat. Ik vond het nogal een winkel met veel ge- en verboden, met meteen al bij de ingang een bord met de huisregels. (fotograferen mag er trouwens ook niet, ook al hebben wij dat ook stiekem gedaan ;-). En contant betalen kon niet. Waardeloos :-(

Clarien zei

Ja ik heb ook twijfels bij het concept ... het is wat vergezocht allemaal. En dat je geen foto´s mocht nemen had ik helemaal niet gezien.. Wel raar, zijn ze bang dat je het concept gaat kopieren ofzo? Terwijl het bij duurzaamheid juist erom draait dat je dingen deelt volgens mij ;)