Woensdag oogstdag 19.

on woensdag 16 september 2015



Als je dit hieronder ziet lijkt het misschien alsof ik korte metten ga maken met Jan Rap .....





....... want die heeft toch maar mooi een beginnetje gemaakt aan een pompoen. Hij heeft eraan geknabbeld, en lustte het denk ik niet, maar toen konden de slakken zijn werkje overnemen. Toen de schil eenmaal beschadigd was. Want zelf kunnen die slakken niet door de schil heenkomen.

Samenwerking van de dieren!! Muiterij op de tuin!! 

Haha maar dat mes was niet voor Jan Rap hoor. Ik vind dat wel grappig, zo'n nieuwsgierig konijntje .... hee wat ligt daar nou ... knabbel knabbel ... getsiederrie (spuugt het uit) .... pompoen! En weer verder huppen op weg naar het volgende kattekwaad. Maar ik heb de grootste pompoenen toch maar eventjes in de kas gelegd.





Tja ... en dan komt wat heul moeilijks ..... die éne supergrote pompoen, ruim vijftien kilo weegt hij .... die gaan we vandaag s.l.a.c.h.t.e.n ... voor in de pakketten.

Moelijk hoor!! Die gezellige olijke dikkerd die altijd zo vrolijk lag te glimlachen in het gras, altijd een zonnetje op de tuin als je aan kwam lopen ..... maar hij is er niet meer .... :(


TJAKKAAAA!!

JENG JENG!!

HAKKERDEHAKKERDEHAK!!

Ieder stuk weegt zo'n twee tot drie kilo. Wat is het toch een prachtig gewas!! Zo royaal! Wel een week kan je ervan eten. Wel een maand!!

Ook doen we weer even de worteltest. Op verschillende plekken in de wortelrijen haal ik een bos uit de grond. Voorzichtig, het loof zo weinig mogelijk kneuzen zodat de geur niet vrijkomt. En dan kijken of er al tunneltjes in de peen zitten ...





Nee ... gelukkig! Nog steeds geen spoor van wortelvlieg. Maar wel veel bladluizen. Heel plaatselijk, waar ze te dicht op elkaar staan. Ja daar hebben de planten het wat moeilijker, dan zijn ze vatbaar voor aanvallen. Maar het is niet erg, het zit alleen op het loof en dat draai je er toch af. Even spoelen en niks meer van te zien.

De sla moet er ook af vandaag. Ik ben er trots op, een rijtje gezonde slakroppen opgekweekt einde zomer. Vorig jaar lukte dat nog niet. Sla is een makkelijke voorjaarsteelt maar later in de zomer wordt het een lastige jongen.

Wij eten daarom in de zomer amper sla. Je kunt van bijna alle andere groente ook rauwkostsalades maken.





In de stromende regen ... die pakketten maken ..... Soms denk ik wel es ... waarom doe ik dit in vredesnaam? Oja om van te leren. Ha, even vergeten! Vandaag ging er dus de eerste pompoen in, en twee courgettes, een bos bieten of wortelen, een bos snijselder, en een krop sla. Mooi, die kleurtjes ...

De pompoen ging in zes stukken, dus wijzelf hebben er twéé. En dat past niet in de pannen. Eén stuk ook niet trouwens.





We gaan weer aan het hakken en maken er een dikke pompoensaus van, voor pompoenbroodjes. Net als die tomaten-rolls van vorige week, maar dan weer anders. Ik vind deze persoonlijk nog lekkerder.

Pompoen in stukjes snijden .... beetje olie, knoflookje, uitje, scheutje water .... pompompom. Ja en dan, als het gaart, lekker kruiden met bijvoorbeeld oregano, komijnpoeder en wat kruidenzout.

Nou NIET meteen naar de winkel hollen om dat allemaal te kopen. Het principe van op z'n Moeskers Moestuins koken is, dat je gebruikt wat je hebt. En wat je lekker vindt. Experimenteren dus, en veel proeven, vertrouw op je eigen smaak. Oja een stukje rode peper ging er nog door bij mij, omdat dat toevallig op het aanrecht rondslingerde.





Van een stuk brooddeeg van zo'n 400 gram rol je een lap. Pureer de saus, koel hem af en strijk hem daarover uit. Kaas erover, oprollen, plakken snijden, op de bakplaat leggen.

En KNOEIEN dat je doet! Hoort erbij!






En dan gaat het weer een half uurtje in een hete oven. Kun jij ondertussen mooi de soep maken die bij die broodjes hoort!





Want de pompoen is nog lang niet op.

Dussss ... verzamel wat groenten bij je pompoen. Ik nam wortelen, uien, knoflook en het tweede deel van de peper. Daarbij een groot stuk pompoen, ik schat een kilo of anderhalf.

Als je niet alles op gaat eten, zet dan een rijtje brandschone potten alvast klaar. Voor het overschot.





Alle groenten in stukjes gaarkoken in zoveel water dat het nét onder staat. Daarna pureren, en op smaak brengen met komijn (mijn favoriet bij pompoen), zout en peper. Verder niks.

Tuurlijk kun je er room en boter andere dingen aan toevoegen maar dan is het niet goed te bewaren. En bij pompoen hoeft dat niet. Die is heerlijk romig-fris van zichzelf.

Giet het overschot van je soep gloeiend heet in de schone potten en zet ze vijf minuutjes op de kop. Nu kun je het wel een paar maanden bewaren. Dat is mijn eigen ervaring. Het kan altijd per ongeluk gaan gisten, hou je potten wel altijd in de gaten.

En nóg is die pompoen niet op!! Wat nu!!





Ha. Pompoencake! Ook zo'n feest. En niet moeilijk.

Je maakt voor twee cakes een beslag van 400 gram vet (ik nam half boter half zonnebloemolie), 400 gram suiker (ik nam 200 gram suiker en een scheut honing van Liesbeth), 8 eieren (ik nam er 6 en wat melk want de eieren waren op), 400 gram bloem met bakmiddel en wat kaneel, en schep daar voorzichtig de rasp van 400 gram pompoen bij.

Heel rustig omscheppen en in de ingevette en bepoederde cake vormen. In de lauwwarme oven, een uurtje.

Pfffffff ....





Het is heel verleidelijk om die dikke pompoenpitten te gebruiken voor zaad voor volgend seizoen. Maar dat raad ik af. Vruchtgewassen moet je niet teveel zelf doorkweken want dan krijg je rare kruisingen ... en het gif wat oorspronkelijk in de wilde soorten zat kan er dan in terugkeren.

Wees voorzichtig ermee. Alleen als je echt maar 1 soort op je tuin hebt kun je het proberen. En eerst kleine beetjes ervan eten.

Bij mij gaan ze in de Bokashi. En dan komen ze toch wel terug, volgend jaar groeit hij gewoon op mijn composthoop. Dus dan maar voorzichtig ervan eten! :D





Nou dat was een heerlijk caroteen rijk maaltje vanavond! Je zal zien over een paar weken krijgen we allemaal weer oranje feestneuzen van al die pompoen en wortel!

En hij is nog steeds niet op .....





.... dusse ..... morgen .... iemand? 


4 reacties:

Anoniem zei

Pompoenjam.
Nog nooit gegeten, maar bij Mijmeringen van Annemiek van Deursen?

Anoniem zei

pompoenchutney of zoetzuur?
Wij doen bij de pompoencake ook nog wel eens kaneel of speculaaskruiden en een handje rozijnen, is ook lekker.
groetjes Floor

Boerderij Zinin zei

"Die pompoenbroodjes, dát lijkt me wel wat!" herhaalde mijn man wel 5x, nadat ik hem de foto van jouw grote pompoen liet zien.

Shirley zei

Pompoencurry: blokjes pompoen, tomaat in stukjes, appel in stukjes, stoven met kerriepoeder en bouillon. Lekker met gekruide couscous. Opleuken met uitje en champignons kan natuurlijk altijd.