Herfst.

on maandag 21 september 2015





Langzaam veranderen de kleuren en de geuren in de natuur. Langzaam schuiven we het najaar alweer in.

Vandaag .... evening .... de dag en nacht zijn precies even lang. De zon gaat precies in het westen onder ... al kon je dat niet zien in een bewolkt Bussum ... En nu worden de nachten weer langer dan de dagen. Langzaam schuift de natuur zijn rustperiode in ... terwijl wij nog rustig doorwerken aan de herfstklusjes.

Marlieke had wel even tijd om te helpen. Ze sneed het bonenkruid, en hing het in bosjes te drogen in de kas. Voor bij die enorme voorraad bonen die we dit jaar hebben! Dat kruid helpt bonen makkelijker verteren. En dat scheelt weer een hoop geruis in huis! ;-)






De bonen laat ik vanaf nu staan. Dat wil zeggen ... af en toe plukken we nog een maaltje verse groene sperzieboontjes. Maar verder ....de pronkers, de kidney´s, de mooie roodgestreepte borlotti bonen, witte en bruine stamboontjes, alles mag doorgroeien tot droogboon.

Droogbonen zijn fantastiche eiwit-leveranciers! En ze zijn zo makkelijk. Gewoon laten drogen aan de plant, tot ze rammelen in peulen. Dan doppen en je kunt ze zó bewaren in gesloten potten. Maandenlang!

De rabarber groeit nog steeds door. Vandaag geen tijd om te oogsten, maar binnenkort plukken we de jongste stelen nog een keertje. Voor vers rabarbersap.





Ook de kruiden doen het nog prima. Als je ze jong oogst, zoals bij kervel, dille, koriander en basil, kun je ze nu nog best even zaaien.

Geen zin meer in dat zaaien en uitdunnen enzo?  Doe dan gewoon net als ik .... 'lui zaaien' .... een rijtje zaadjes grofweg zaaien, en niks uitdunnen. Gewoon de hele bups laten groeien. Kijk hierboven bij de basilicum ... dat was ook lui zaaien. Nu staat het daar op een kluitje ... véél te dicht op elkaar.

Maar geeft niks, je haalt gewoon om de 10 centimeter een kluitje plantjes weg en zet die in een potje. Nu hebben ze allemaal weer de ruimte. Je kunt de potjes bijvoorbeeld in de vensterbank zetten dan gaan ze sneller en heb je niet alles tegelijk!





O, en bij de bulten gras die ik vorige week hier uit de wijk had verzameld .... wat denk je?? De rook kwam er af! Het was enorm gaan broeien!

Ja en ik heb over een week of 6 ook weer een smak compost nodig over alle bedden, dus die grashopen zijn vandaag gemengd met mest, en daar zijn twee nieuwe composthopen van gemaakt. De stoom sloeg er af, ik had er een beslagen bril van, en het gras was in een paar dagen tijd compleet ver-ast.







Laag om laag, planten en mest. Als je het hebt, gebruik dan afwisselend groene planten, droge planten (ook houtsnippers en stro valt daaronder) en mest(korrels). Ik had dit keer alleen maar gras en mest.





Hierboven kun je zien hoe hoog die ene bult is. Tot aan de 'K' van Jackson. Over een week laat ik het weer zien dan kan je zien hoe snel dat composteren gaat. Dan staat het al een stuk lager.

En dat komt onder anderen door mijn ijverige Compost-Crew ... deze noeste eters!!





Ja andere klusjes zijn er ook weer elke dag. Bonenrekken ondersteunen, die door het gewicht van al die bonen bijna omwaaien. Veel wied- en snoeiwerk. En heel veel oogsten natuurlijk.

Prachtige tijd .... najaar!



2 reacties:

cin zei

Inderdaad een heerlijke tijd. Ik ben momenteel ook volop bezig met het opzetten van composthopen om over een aantal weken nieuwe bedden te kunnen aanleggen en ik vroeg me af hoe jij het doet om op zes weken tijd compost te krijgen. Reken je op de hitte van het gras ? Hoe dikwijls zet je hem om. Sinds kort pas ik de Berkeley methode toe. De hoop opzetten, 1,50 hoog, goed vochtig maken, 4 dagen laten broeien, omzetten en dan om de 2 dagen omzetten. Na 18 dagen heb je bruikbare compost, tenminste als je geen te grove stukken bruin materiaal hebt toegevoegd ( wat ik bij mijn eerste hoop niet goed heb gedaan:-( ) Ook de hoeveelheid blijft min of meer gelijk. Mijn tweede hoop zal tegen einde van de week klaar zijn en ondertussen wordt de derde gestart. Ik heb vlakbij de hopen een massa smeerwortel staan, handig om snel nog wat groen materiaal te te voegen, want zo'n hoop gras slinkt inderdaad snel als je het niet meteen verwerkt. Het bruine materiaal komt in mijn geval mee met de mest. Toen ik nog niet kon beschikken over die mest was dat soms wel een probleem , dan was het altijd zoeken,karton, blaadjes bijeenharken,takjes knippen enz.

Clarien zei

Compost ... je kan er een boek over schijven. Wist je dat het een heel vak is ... compostmeester? Die moet de temperatuur in de gaten houden, de samenstelling, en dan op tijd omzetten. Hij is er op een groot composteerbedrijf non-stop mee bezig.

Er zijn wel veel verschillende methodes. Die van jou is daar een van. Lijkt mij een prima methode, zolang de buitentemperatuur niet te laag is. In plaats van vocht (water) kun je ook verdunde gier gebruiken dan gaat het sneller.

Eerlijk gezegd doe ik zelf niet veel aan compost-versnellen. Net als met 'slow food' geloof ik ook in 'slow compost'. Hoe meer het lijkt op de natuur hoe beter. Zes weken is echt het minimum wat ik hanteer voor van-materiaal-naar-compost. In deze periode nu het nog vrij warm is zet ik het maar één keer om. In de winter duurt de periode wel 3 tot 4 maanden en zet ik het vaker om.

Nou ja ieder zijn methode. Wat voor jou werkt en bij jou grondsoort past. Je moet het ook door uitproberen uitvinden. Ik denk niet dat er één 'beste' methode is, maar dat het vooral is ... wat is je doel.

Bij mij gaat de compost dus soms heel 'grof' op het land. Je ziet het gras en de mest nog. Maar dat is prima, dan zit het nog tjokvol bodemleven en dan verteert het op de bedden gewoon verder. Zelf denk ik dat dat vitalere planten oplevert, dan wanneer ze compleet 'uitgewerkte' compost krijgen. Ook weer gevoelskwestie. En mijn doel is zo vitaal en sterk mogelijke planten.

Btw Cin ik vind je bijdrages hier super! Leuk dat je zo meedenkt en zoveel tips geeft! :D Je zet mij ook vaak weer aan het denken en geeft nieuwe invalshoeken!