Mineralen kringloop

on maandag 23 juni 2014

Het is doodstil op straat. Alleen de merels hoor je. Want die houden niet van voetbal.




Ja ook hier staat hij gewoon aan hoor! Met een half oor volg ik de wedstrijd. Meer dan een half oor is niet nodig, want bij elk doelpunt klinkt één grote OERBRUL, hier in huis, en in de hele straat ... en de merels zijn van schrik stil.

Mooi, we hebben gewonnen!

Er waren vandaag drie dingen die ik per se wilde doen op de tuin. De laatste knoflook rooien, de gierton weer vullen met planten, en de laatste bonen poten. Daar was ik gisteren niet aan toegekomen.





Daar gaat de laatste rij bollen. Zo´n stuk of 120 gingen eruit vandaag. Ik moet nog es tellen hoeveel er totaal zijn, want ik had bedoeld om een jaarvoorraad knoflook te kweken. Inclusief tenen om in het najaar weer te poten. 

Binnenkort, als het een keertje regent, gaan we ze vlechten. Dan weet ik hoeveel er zijn. 






Peulen eruit, compost erop, en de boontjes er weer in. Die leg ik om de 5 centimeter, en het touwtjes spannen enzo komt later wel. Begraaf je bonen niet te diep. Net even de grond indrukken, zodat de vogels ze niet zien!

Kijk wat een enorme hoop plantenresten er van die peulen af kwam.




Dit is hele waardevolle compost. Peulen zijn vlinderbloemigen, en die kunnen stikstof opnemen uit de lucht. Die stikstof is heel waardevol voor de plantgroei. Als je de plantenresten (en vooral de wortels) op de composthoop gooit, krijgt je composthoop een stikstofboost! En die komt dan weer beschikbaar voor de volgende generatie planten, als de compost het land op gaat.

Graaf maar es een wortelkluit op van een tuinboon bijvoorbeeld. Zie je al die knobbeltjes? Dat zijn stikstofbolletjes. Je kunt de wortels ook gerust in de grond laten zitten, als je de boel gaat rooien.



Wéér die composthoop? Ja want ik wilde nog één dingetje uitleggen over compost. Zoals je ziet is hier op die rechterhoop de lading peulen gestort. En daar bovenop heb ik een laagje mest geschept. Als je zelf ook mest hebt, of mestkorrels, is het slim om af en toe een beetje over je compost te scheppen. Als laagje ertussen.

Door allerlei bacterien in die mest, gaat het composteren dan sneller. En je trekt met dierlijke mest ook weer wormen aan. Probeer ook af te wisselen, grasresten, dood blad, houtsnippers, en plantenresten. Zoveel mogelijk variatie, dan krijg je een mooie evenwichtige hoop. Die niet te snel, maar ook niet te langzaam verteert.

En nu we het toch over compost hebben ....




..... een héle makkelijke manier van zelf voeding voor je tuin maken, is het starten van een gier-emmer. Zet die wel een beetje achteraan, want bij het omroeren stinkt het enorm.

Je start de emmer met een paar gieters regenwater, dan gaan er kruiden in uit het wild. Brandnetel, smeerwortel, stinkende gouwe, weegbree, en noem maar op. Alleen de groene delen, niet de wortelkluit, anders wordt het zo'n zandboel.

Dan aanvullen tot bovenaan met water, en wachten. Na een week of twee gaat het schuimen bij het omroeren, en kun je het, verdund, over je tuin gieten. Ik verdun het meestel 1 op 10, als voeding. En als ik het gebruik tegen bladluis, als bestrijdingsmiddel, dan verdun ik het 1 op 5. Maar mijn gier is niet heel sterk.

Iedere keer als je gier gebruikt hebt, vul je weer bij met planten en water. Dan heb je steeds een voorraad voeding voor je tuin.

Zelf heb ik het idee, dat hoe gevarieerder de planten in je gieremmer zijn, hoe meer verschillende mineralen er in je bodem komen, en in je groenten, en dus in jezelf ... Dit voorkomt dat je bodem eenzijdig bemest wordt, wat nog wel es voorkomt bij amateur moestuinen.... 

Zo, wat een verhaal weer!! sjongejonge :D:D




Het was weer snel snel naar huis, en nog even een spitskooltje meegraaien en wat bietjes voor het avondeten. Het is altijd een heel gesjouw met spullen naar de tuin en van de tuin.

We aten makkelijk, krieltjes uit de oven, spitskoolsalade en bietenburgers. Dat is één deel geraspte rauwe biet, één deel havermout, één deel geraspte kaas, 1 ei, kruiden, en zout, burgers vormen, door de bloem halen en bakken. Echt een maandagburger!

1 reacties:

Marjan zei

Ik heb laatst per ongeluk zelf gier gemaakt. In de kruiwagen van mijn dochter had ik onkruid verzameld om thuis in de groenbak te gooien ipv op de composthoop, natuurlijk vergeten.... Door de regen had het vervolgens heerlijk gegierd in de kruiwagen en dat heb ik vervolgens over mijn kolen gegoten. Die de week erna opgegeten waren door rupsen en/of slakken, maar dat mocht te pret niet drukken. De nieuwe kruiwagen met heermoesgier staat te trekken!