Herfstnacht equinox.

on woensdag 21 september 2016

Afbeeldingsresultaat voor autumnal equinox



De zon en de maan zijn perfect in balans, de nacht duurt precies even lang als de dag. En de zon komt precies op in het oosten en gaat precies onder in het westen. Niet alleen bij ons maar op de hele wereld tegelijk.

Dat is dus morgen. De herfst equinox. Een hele boeiende dag dus!

Onze planeet is een heel eigenwijs brokje steen .... hij staat niet netjes rechtop in zijn circelbaan om de zon, nee hij staat een beetje scheef. De noordpool kap wijst schuin een klein beetje de ene kant op en de zuidpool kap de andere kant. En daarom ... hebben wij dus seizoenen!!

Want ... in de winter, dan draait dan noordelijke halfrond dus steeds een pietsje verder van de zon af en wordt het daar kouder. Het zuiden draait dan juist een pietsje meer naar de zon toe, daar is het dan zomer.






Ik kan dat niet goed tekenen, de plaatjes op internet zijn veel mooier. Maar ik kan er wel lang over nadenken .... want stel dat onze planeet zich netjes aan de regels had gehouden, dan stond hij rechtop in zijn baan om de zon en dan was het altijd hetzelfde weer. Geen seizoenen. Geen lente, geen herfst.

Saaaaaai!!

En misschien, omdat de planeet dat niet zo perfect netjes doet, zijn de mensen op die planeet ook niet zo perfect netjes. Misschien maken we daarom wel fouten. Zou dat de reden zijn?


Afbeeldingsresultaat voor equinox

Afbeeldingsresultaat voor autumnal equinox



Grillige planeet, grillige natuur, grillige mensen.

Mooi. Weten we dat ook weer. Als je nu es een fout maakt kun je je planeet de schuld geven. Sorry hoor, maar ik woon nou eenmaal op een scheve planeet, mág ik dan ook es een scheve schaats rijden? :D:D

Hoe dan ook, Happy Herfst Equinox allemaal!


2 reacties:

Mrs.Lavender zei

Het zal wel aan mij liggen, maar in mijn hele leven had ik nog nooit van het fenomeen equinox gehoord. En sinds gisteren kom ik het al verschillende keren tegen, zelfs de weerman van het nos journaal, noemde het.
Zo blijkt maar weer, je bent nooit te oud (64) om iets te leren.

Clarien zei

Ik ook nog niet hoor, tot ik er een paar jaar geleden in een boerenboek over las. Vroeger wisten mensen die dingen gewoon. Nu weten alleen weermannen het nog ... terwijl het zo boeiend is!