Friday on the farm.

on vrijdag 10 juni 2016




Friday on the farm? Nou, om eerlijk te zeggen was het deze week ook al dinsdag on the farm en woensdag on the farm. Wanneer het maar even kan rij ik naar Punthorst, omdat daar nu in deze groeimaanden zo ontzettend veel te doen is steeds. Alles groeit maar door, je wordt er gek van!! :D:D

En ook .... als je huis verbouwd wordt ... zijn er steeds vragen. Welke kant moet de nieuwe deur op draaien? Waar moet de nieuwe muur komen? Waar moeten de nieuwe ramen komen in het dak? De jongens van Jansen hebben al gevraagd ... of ik niet wat vaker dan maar één dag per week daar kan komen. Omdat ze steeds vragen hebben.

Dus ben ik er nu ook op dinsdag. En soms op woensdag, en op donderdag ... eigenlijk wóón ik er al een beetje ....






En tussendoor, eventjes daar in de splinternieuwe moestuin wat plantgoed zetten. Maar het is zo droog!! Dus in het plantgat gaat eerst water, en dan gaat het goed natgemaakte kluitje daarin. Droog zand erover, zodat het vocht goed in de grond bewaard blijft.

Hoe diep plant je de sla? Daar heb ik al es een blog aan gewijd. Niet zo diep. Want het is nu droog, maar het is ook vaak nat in ons kikkerlandje, en als de sla dan te láág staat kan hij makkelijk rotten en schimmelen. Dus zet hem een beetje hoog.

Het kluitje ongeveer voor twee derde in de grond.







Ook had ik nog een stuk of wat jonge preitjes. Ik heb ze iets afgeknipt, zodat ze zo'n 15 centimeter lang zijn. Dan graaf je een geul, giet daar water in en zet de prei behoorlijk diep in de geul. De afgeknipte restjes kan je gerust ook in de geul stoppen. opgeruimd staat netjes.

Dan de geul een beetje dichtduwen van beide kanten. De regen (ik hoop echt dat die snel komt!!) doet de rest.





Ondertussen ben ik een tweede deel moestuin aan het omspitten en dat valt niet mee. Daar stonden lange grassen, en daar heb ik een paar beginnersfouten gemaakt.

Luister goed! Als je ooit een veldje met hoog gras moet bewerken voor moestuin, en je wil alles met de hand doen, knip die grassen dan niet laag bij de grond af!!! Wat ik dus wel deed. Met Hendrik Jan. Dat was heel stom, want nu heb ik allemaal lang gras op de tuin liggen, en daar kan je nooit en te nimmer je spade doorheen steken. dat is taaaaai!!!!

Dus .... knip die grassen in delen af. Knip het in kleine stukjes. Of hark alles gewoon aan de kant, op een compostbult, laat het verteren en werk het later weer terug door de bodem. Dat is dus wat ik uiteindelijk heb gedaan, omdat ik verkeerd was begonnen.

Pffff een echte boer ben ik nog lang niet. Nou, even uitrusten, en kijk es naar mijn uitzicht!!






Rechts de eerste beginselen van de moestuin, links de doorkijk naar ons huis, en hieronder zie je mijn stoel.

Een oude stronk, met mooie kleine paddenstoeltjes. Het lijken wel gezichtjes.





Na een uur of wat ploeteren (dit was woensdag) ging ik maar es kijken in het dorpje Nieuwleusen of ik daar een broodje kon krijgen ergens.

No problemo! In Nieuwleusen zijn wel vier bakkers, zoals deze, aan de grote doorgaande weg, compleet met gigantische echte bakkerij erachter, waar alles nog ouderwets zelf wordt gebakken!! (niks AFbakken, nee echt helemaal zelf bakken!!)







Er is lekkere koffie, een keur aan belegde verse broodjes, er zijn leuke plekjes voor het raam waar ik uitgebreid en ongezien mijn nieuwe toekomstige buurt- en dorpsgenoten kan bespieden!

Ja je zult mij hier de komende weken vaak vinden, bij bakkerij Timmer!





Een leuk recept zag ik ook nog, voor vruchtenroggebrood. Nou dat komt nog wel een keertje. Voorlopig hebben we hier nog lang geen oven!




Tja ... want hoe staat het met het huis? Hoe vorderen de bouwers?

Héél eerlijk gezegd ... heb ik daar haast geen foto's van en dat komt omdat er buiten steeds zoveel werk is. Ik kijk af en toe om het hoekje hoe Klaas de bouwer prachtige muren metselt en deuren verplaatst.

Maar ik heb er maar één foto van ...





Dat komt nog wel hoor! Foto's van binnen! Want er is ook al een deur in de nieuwe bijkeuken!

Hier zie je het tweede deel van de moestuin, waar dat gras stond, maar dat nu ook ingezaaid kan worden. Gelukkig want daar komt de zoete mais, en daar zijn we laat mee. Ik heb de maiskorrels thuis al voorgeweekt, dus ze kunnen zó de grond in.

Mais zaai je in rijen die zo'n 70 centimeter uit elkaar liggen. Ik heb geultjes gemaakt, water erin, en dan zo om de twintig centimeter twee maiskorrels. Van de twéé plantjes die er hopelijk gaan groeien laat je straks de sterkste staan.






Ja... en wat gebeurt hier nog allemaal méér, op de farm? Nou heel veel. Met Henk de buurman heb ik een dealtje gemaakt. Ik help hem zoveel mogelijk met het netjes houden van zijn 'Beleeftuin'. Dat is een tuin vol kruiden en bloemen, maar sjonge jonge, ontzettend  arbeidsintensief om al die kleine veldjes onkruidvrij te houden.

Natuurlijk zijn er vrijwilligers, maar die zijn soms te  'lief' en laten teveel staan. Of het gaat te langzaam. Als 'Warmonderhoffer' heb je wel geleerd dat je in mei en juni héél snel door die perken heen moet rauschen, anders rauschen die sterke onkruiden dwars over jouw mooie Beleeftuin heen!

Dus zo help ik Henk. En hij helpt ons, door stukken van onze paden en tuin met de trekker te maaien en te snoeien. dat scheelt ons veel werk.





Oja ... en dit was er ook nog ... ons weiland. Gisteren schreef ik nog .... juni is de maand dat de boeren gaan hooien. Hahahaha ik was helemaal vergeten dat ik zelf nu ook boer ben mét een weiland, en dus zelf óók moet hooien!!

Gelukkig weet Henk ook hier raad! Vandaag hebben we (kort, want Henk heeft het mega mega druk) besproken hoe we dat met ons weiland gaan doen. Hij gaat het voor ons maaien. Dan regelt hij een loonwerker die er hooipakketten van gaat maken. Vervolgens gaan we er biologische mest over strooien, en dan gras klaver zaaien.

Sjonge wat een beslissingen allemaal!!

Henk weet ook al iemand die ons hooi wel wil afnemen ... alleen, zegt Henk, zit er wel zuring in het weiland. En dat wil diegene niet in zijn hooi, zuringzaad.

Dus ben ik vanmiddag met de kruiwagen het weiland op gegaan om de zaad-aren van de zuring af te knippen. Met de hand. Een hectare. Onnozel? Mischien, maar het was best een leuk werkje, en we zijn meteen vriendjes geworden, het weiland en ik!





Ja zo vliegen de dagen om hier op de boerderij. Anke kwam nog even langs .... de pumps moesten uit en ze heeft Paul geholpen met de heggen snoeien. En we hebben de pizzeria in Nieuwleusen ook ontdekt!

En nu alweer bijna elf uur ... we gaan aan de wijn jongens! Truste allemaal en tot morgen!



4 reacties:

Unknown zei

Veel succes met alles , want 2 tuinen onderhouden en een verbouwing is een hele klus.

Boerderij Zinin zei

Tja op een boerderij is altijd werk te doen en eigenlijk loop je altijd achter... Laat staan als je heen en weer moet pendelen en er een verbouwing gaande is. Maar stapje voor stapje kom je een heel eind!
Wat ik me afvroeg, waarom geen zuring in het hooi? Ben heel benieuwd naar de reden!
Kom ik weer met mijn paarden... Want als paardenhouder interesseert de zuring mij niet, maar zit ik boven op Jakobs Kruiskruid. Wanneer dit in de wei groeit blijven ze er wel af, maar gedroogd (in hooi) eten ze het wel. Jakobs Kruiskruid is zeer schadelijk voor de lever en bij vergiftiging is behandeling zelden succesvol.

Clarien zei

Ja dat vroeg ik me ook al af! Want zuring mag ene paard best eten toch?

Ik heb het Henk nog niet gevraagd, maar ik denk dat het is omdat als er zaad in de zuring zit, komt dat in het hooi, het paard eet dat en poept al dat zaad over het hele weiland uit. Dan krijg je uiteindelijk een weiland vol zuring in plaats van gras, want die zuring breidt zich heel snel uit. Dat denk ik dus, maar ik ga het nog navragen!

Leuk dat je meedenkt Wildervankse boerin!!

Boerderij Zinin zei

Ik heb het even aan onze oude (70+) boeren vriend gevraagd.
Er zijn veel verschillende soorten zuring, maar geen van allen is giftig.
Paarden laten het in de wei staan en de meesten laten het ook gewoon liggen als het in het hooi zit.

Wel heeft zuring een hoog oxaalzuur gehalte, wat in grote hoeveelheden niet goed is voor de opname van kalk (of zoiets, het was iets met calcium :-)).

En inderdaad zaait het ontzettend uit.

Volgens hem zegt het ook wat over de bodem "verwaarloosd", maar daar zal jij misschien anders naar kijken?

Ben benieuwd naar het antwoord van jullie buurman!