Doppers en toppers.

on dinsdag 21 juni 2016




Over doperwten gesproken. Dat is een heel handig, leuk en lekker gewas. Makkelijk om te telen, en handig, want je kunt er twee keer van eten. Eigenlijk wel drie keer zelfs!

Als ze nog jong zijn oogst je ze als peultjes. En als je denkt ... nou ik heb nu wel m'n buik vol van die peulen, dan laat je de rest gewoon hangen. De peulen groeien door en worden dik en vol. En dan oogst je ze voor de inhoud, voor de doperwten. Je plukt de peulen en dopt de erwtjes eruit. Net als bij de tuinbonen.

Doperwten zijn verschrikkelijk voedzaam. Ik zou daarom ook nooit een bord vól met doppers eten, daar zijn ze veel te machtig voor. Gewoon een handje gare doperwtjes door de ommelet, of door de roerbak of in de salade. Zó lekker, die verse erwtjes!






En als je echt LAAT bent met oogsten (wat mij vaak overkomt) dan kun je ze ook gewoon laten hangen tot de peulen helemaal droog zijn en dan de gedroogde erwtjes bewaren. Die zijn heel lang houdbaar.

Lekker in een winterstoofpot, of voor erwtensoep bijvoorbeeld!

Zo. Dat was het tuinnieuws. Dan nu nog wat heel anders.

Van 't weekend kregen wij een berichtje van Henk Jansen. Hij mailde dat vandaag, dinsdag, de grote staande gebinten in ons huisje geplaatst werden. Hij weet dat ik dat graag wil zien, hoe die gebinten in elkaar gezet worden. Die enorme grote dikke houten palen, die al zo oud zijn ... en die nu ons huis gaan steunen.




Hier volgt nu een foto-stripverhaaltje van hoe dat vandaag ging, hoe ze die enorme balken naar binnen droegen en vervolgens in elkaar schoven. Alles is bij ons opgemeten, en die balken zijn op het bouwbedrijf precies passend gemaakt, en nu moet dat allemaal dus als een puzzel in elkaar gelegd worden.

Wow. Stel dat ze een foutje hebben gemaakt .... en dat het niet past!!







Kijk hier zie je hoe je moet manoeuvreren om die balken binnen te krijgen. Want het is een klein huisje en deze balk gaat over de hele breedte. Gelukkig was aan de andere kant ook net een deur en daar kon de balk wel even naar binnen. Hee-hóp!

Zwaar hoor zo'n ding!

(ik dacht nog zal ik helpen tillen? maar nee, dan loop je alleen maar in de weg, en ik moest natuurlijk foto's maken!)







Hier zie je hoe mooi die balken al zijn voorgezaagd. Die dwarsbalk die moet er precies tussen passen. En daar komt dan de staande balk weer tegenaan.

Gelukkig klopte alles.










De ene kant is klaar. Nu de andere kant. Ook dat klopt gelukkig allemaal.







je ziet trouwens heel goed op de foto's hierboven, hoe ze die binten of balken hebben gerestaureerd. Als er een gleuf of gat in zit, omdat die balk natuurlijk uit een andere oude boerderij komt, en daar ook bevestigingsgleuven had, dan wordt er een stuk hout op maat gezaagd en daar wordt zo'n gat mee gevuld.

Nou komop jongens, trekkeeeeeeen!!!!!! En plóp, hij zat!!





En daar ligt de steun en basis voor ons huis. Ik vind het geweldig dat ik het heb gezien hoe ze het maken.

Ik kan je echt aanbevelen, als je ooit een verbouwing ofzoiets aan je huis hebt, ga kijken, hoe ze het maken, want het geeft een binding met je huis. Ook al is het maar een huis.

Klaas senior (er zijn meerdere Klazen) gaat nog wat fixen in het plafond, waar die gebinten tegenaan geplaatst gaan worden. Jammer genoeg ben ik daar niet bij, als dat enorme gevaarte opgetakeld wordt en tegen het dak geplaatst. Maar misschien kunnen ze er zelf foto's van maken. En ik ben hier ook al heel blij mee!





Je krijgt hier ook een idee hoe zwaar zo'n frame is. Want Klaas staat met zijn volle gewicht op het uiteinde van een balk, heel hard te timmeren tegen een dakbalk, maar het frame kiept niet om. Het is lood en loodzwaar!

Leuk hoor! Bouwen!


5 reacties:

Tanja zei

Superleuk om te zien hoe die handige mannen zo'n steunbalk maakten! Zo komt je huis echt tot leven!

Birgitte aka Bietje zei

Hallo Clarien, ik volg je blog al een tijdje op de voet. En deze keer klim ik in de pen, uh toetsenbord, om te reageren. Ik vind het superleuk om jullie verbouwing zo op afstand te volgen. Het huis dat jullie gekocht hebben, zou ik zelf ook wel willen. Maar ik ben ook heel tevreden met ons stulpje hoor. En je avonturen in de moestuin. Heerlijk, ik leer er veel van en probeer e.e.a. ook in mijn eigen tuin. Dankjewel voor alle gave blogjes en ga vooral door.
Een dankbare kus uit Limburg.

Crafts 'n' Skills zei

Wow! Wat een vakmanschap hé?

Clarien zei

Ja knap he die klus! En Bietje ... jij ook bedankt voor je lieve reactie!

Helena zei

Wat gaaf! Mooie balken.