Sinkholes, en tuinbonen toppen.

on maandag 12 mei 2014

Toevallig had ik nét deze week iets in de krant gelezen over sinkholes ..... zo'n gat in de aarde waar zomaar een fabriek in kan wegzakken, of een stuk autoweg, of een complete brug! Omdat daar eeuwenlang bepaalde zouten zijn weggespoeld. Of kalkgesteente is opgelost. Of allebei. En dan ineens stort dat in.

Nou, wij hadden een sinkhole onder ons huis dit weekend ... nou ja .... een sinkholletje was het meer.




sinkholletje

Niet omdat hier eeuwenlang stilletjes zouten zijn opgelost, maar gewoon, omdat de regenpijp verstopt zat. Daardoor liep het water buiten de regenpijp langs naar beneden. En spoelde het zand onder ons huis weg. Maandenlang.... we waren bijna verzakt!!

Omdat de regenton ervoor stond, hadden we het niet in de gaten. Het is zelfs veroorzaakt door de regenton, want de verstopping zat boven dat aansluitstuk. Zo'n dikke kluit halfvergaan blad zat erboven.

Dus .... als je regentonnen aansluit aan je regenafvoer, wel altijd goed blijven controleren of de boel niet verstopt raakt! Anders kan je zomaar instorten!! :D

Ik ben bij de Gamma zand gaan halen voor dat gat.


pfff welke soort moet je nemen? Ik nam de grofste korrel.



Ja en bij de Gamma lag ook een mooi touw dat ik net nodig had. En graszaad had ik ook nog nodig, en buiten stonden groentenplantjes in de aanbieding .... ZESTIEN andijvie baby's mochten met mij mee naar de tuin!





Met het zand het gat dichtgemaakt, zo goed mogelijk. t Zal nog wel wat inzakken, dus nog maar geen stenen erop. 





Op de tuin vond ik vandaag, zoals ik al had verwacht, de eerste zwarte luis op de tuinbonen! Kijk zo ziet dat er uit:



Zie je die mieren ertussen? Dat zijn de herders van de luizenkuddes! De mieren beschermen de luis, en melken het zoete vocht eruit. Toen ik de tuinbonentoppen ging plukken, werd ik door de mieren aangevallen. Dappere beestjes hoor. Maar ze moeten er wel uit.

Toppen verwijderen is een mooi rustig werkje. Je ziet allerlei beestjes, hoort de hommels zoemen, boontjes zitten eraan te komen.




Met de duimnagel knijp je de stengel vlák onder de bovenste tros door. Je houdt dan een topje met jonge blaadjes in je hand, waar die luizen dus zo gek op zijn. En dat is logisch, want die topjes zijn lekker mals! Voor ons ook een delicatesse. NIET weggooien dus!

Ik zal woensdag wat recepten posten met die topjes.






Vandaag aten wij toppenburgertjes. Maar helaas was de batterij van mijn camera net leeg..

Verder aten we natuurlijk weer verse sla van het land. Altijd goed spoelen die sla! 


0 reacties: